Svar: Gråd - 5 mdr.

11. marts 2017

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Du skriver, at jeres dreng er "begyndt at græde voldsomt" og det er således noget nyt og ikke noget, som han har gjort før... Der kan være flere ting, som spiller ind, men jeg tænker, at du for det første skal sikre dig, at der ikke er noget som generer ham. Det er jo blevet varmere i vejret, så måske er huen for varm, og han har brug for en tyndere model...

Derudover skal du naturligvis sikre dig, at det ikke er fordi hans puttetidspunkt ikke længere passer til ham. Han er jo ved at være en stor baby nu og dermed en aktiv lille dreng og det betyder, at hans vågne perioder naturligt vil skulle være lidt længere, og at han har brug for at bruge sig selv rigtig meget både motorisk og mentalt. Så når han nogle gange gaber, så er det ikke nødvendigvis fordi han er træt, men fordi han keder sig og har brug for at I laver noget aktivt - og hvis du så tolker dette som træthed og prøver at putte ham, så bliver han naturligt ked af det... Det kan derfor også være en god idé at se lidt på puttetidspunktet og aktivitet og overveje, om der måske skal ske lidt ændringer nu...

Hvor stærk er han i ryggen? De fleste børn kan sidde i høj stol, når de er 6 måneder, men nogle kan lidt før... Selvom han ikke er helt stærk nok til at sidde i ryggen, så kan du måske godt prøve at elevere hans ryglæn i barnevognen lidt, så han halvt sidder, halvt ligger ned - og så trille ham en tur, når det er sovetid - men hvor du ikke putter ham, men i stedet lader ham ligge og kikke sig lidt omkring. Det gør ham både glad for barnevognen og det at blive puttet igen, samtidig med at du så kan holde øje med tiden og lægge mærke til, ...

Annonce

... hvornår han reelt er træt og parat til at sove - og så ved du, hvornår du måske skal prøve at putte ham, hvornår det rette tidspunkt er :)

Det kan også godt være, at han lige nu protestere blot fordi han kan.. Han er jo ældre nu, mere bevidst og kan godt blive ked af, hvis du afbryder ham fordi du vil skifte hans ble eller lignende. Og derfor begynde at græde. Ofte vil du dog kunne aflede ham, fange hans interesse for noget legetøj, en musikuro ved puslebordet eller lignende. Ligesom det kan være rigtig dejligt at mærke "friheden", når først bleen er kommet af...

Og så skal du naturligvis også sikre dig, at han ikke græder, fordi han f.eks. har ondt i ørene og at det derfor gør ondt at ligge ned. Når han ligger ned, så stiger trykket i mellemøret og hvis han har væske i ørene, så gør det derfor ondt at ligge.. og det kan være forklaringen på, at han pludselig græder....

Og måske er det blot udtryk for et udviklingsspring, som han går igennem lige nu og det kan stoppe lige så hurtigt, som det er begyndt - uden at du rigtig finder ud af, hvorfor han pludselig var så ked af det....

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du skal naturligvis trøste og berolige, betrygge ham så godt du kan. Nogle gange skal du tage ham op, få roen på ham og så fortsætte derefter. Andre gange er det bedre, at du skynder dig at blive færdig, så det er hurtigere overstået. Hvad der er det rigtige at gøre afhænger helt at den enkelte situation og hvad du fornemmer vil være bedst lige der...:)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)

Du kan læse meget mere om, når børn græder, og hvordan vi skal reagere, i min bog "Helens bog om Gråd og Trøst" :)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det går bare rigtig godt med vores datter :) Vi har ingen kamp ved sengetid længere, hun er endelig begyndt at gå selv og hun stortrives.

Tak, Cecilies mor