Svar: Gråd - 5 mdr.
11. marts 2017
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Du skriver, at jeres dreng er "begyndt at græde voldsomt" og det er således noget nyt og ikke noget, som han har gjort før... Der kan være flere ting, som spiller ind, men jeg tænker, at du for det første skal sikre dig, at der ikke er noget som generer ham. Det er jo blevet varmere i vejret, så måske er huen for varm, og han har brug for en tyndere model...
Derudover skal du naturligvis sikre dig, at det ikke er fordi hans puttetidspunkt ikke længere passer til ham. Han er jo ved at være en stor baby nu og dermed en aktiv lille dreng og det betyder, at hans vågne perioder naturligt vil skulle være lidt længere, og at han har brug for at bruge sig selv rigtig meget både motorisk og mentalt. Så når han nogle gange gaber, så er det ikke nødvendigvis fordi han er træt, men fordi han keder sig og har brug for at I laver noget aktivt - og hvis du så tolker dette som træthed og prøver at putte ham, så bliver han naturligt ked af det... Det kan derfor også være en god idé at se lidt på puttetidspunktet og aktivitet og overveje, om der måske skal ske lidt ændringer nu...
Hvor stærk er han i ryggen? De fleste børn kan sidde i høj stol, når de er 6 måneder, men nogle kan lidt før... Selvom han ikke er helt stærk nok til at sidde i ryggen, så kan du måske godt prøve at elevere hans ryglæn i barnevognen lidt, så han halvt sidder, halvt ligger ned - og så trille ham en tur, når det er sovetid - men hvor du ikke putter ham, men i stedet lader ham ligge og kikke sig lidt omkring. Det gør ham både glad for barnevognen og det at blive puttet igen, samtidig med at du så kan holde øje med tiden og lægge mærke til, hvornår han reelt er træt og parat til at sove - og så ved du, hvornår du måske skal prøve at putte ham, hvornår det rette tidspunkt er :)
Det kan også godt være, at han lige nu protestere blot fordi han kan.. Han er jo ældre nu, mere bevidst og kan godt blive ked af, hvis du afbryder ham fordi du vil skifte hans ble eller lignende. Og derfor begynde at græde. Ofte vil du dog kunne aflede ham, fange hans interesse for noget legetøj, en musikuro ved puslebordet eller lignende. Ligesom det kan være rigtig dejligt at mærke "friheden", når først bleen er kommet af...
Og så skal du naturligvis også sikre dig, at han ikke græder, fordi han f.eks. har ondt i ørene og at det derfor gør ondt at ligge ned. Når han ligger ned, så stiger trykket i mellemøret og hvis han har væske i ørene, så gør det derfor ondt at ligge.. og det kan være forklaringen på, at han pludselig græder....
Og måske er det blot udtryk for et udviklingsspring, som han går igennem lige nu og det kan stoppe lige så hurtigt, som det er begyndt - uden at du rigtig finder ud af, hvorfor han pludselig var så ked af det....
Du skal naturligvis trøste og berolige, betrygge ham så godt du kan. Nogle gange skal du tage ham op, få roen på ham og så fortsætte derefter. Andre gange er det bedre, at du skynder dig at blive færdig, så det er hurtigere overstået. Hvad der er det rigtige at gøre afhænger helt at den enkelte situation og hvad du fornemmer vil være bedst lige der...:)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)
Du kan læse meget mere om, når børn græder, og hvordan vi skal reagere, i min bog "Helens bog om Gråd og Trøst" :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske