Svar: Hørelse - 3 mdr.
3. marts 2017
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
I Danmark tilbydes alle nyfødte en høreundersøgelse indenfor de første 10 dage efter fødslen, og man får straks besked om, hvorvidt barnet kan have nedsat hørelse eller hørelsen skønnes at være helt normal.
Men selvom barnet har fået konstateret normal hørelse ved fødslen, så kan der nogle gange godt være nedsat hørelse - det kan f.eks. være på grund af væske i mellemøret, mellemørebetændelse eller lignende.. Og du skal naturligvis holde øje med din drengs hørelse, og hvordan han udvikler sig.
Det er rigtig godt, at han snakker og pludrer med jer. Det er normalt tegn på, at han hører rigtig fint, og med den alder han har nu, vil han ofte begynde at pludre mere og mere i dialog, ligesom han kan begynde at bruge bevidste lyde, fordi han ved, at han med sine lyde kan tiltrække sig din opmærksomhed. Og det er rigtig dejligt for ham på den måde at opleve, at han begynder at kunne bruge sit sprog. Et af de vigtigste tegn på mulig hørenedsættelse er forsinket udvikling af talesprog...
I 3-4 måneders alderen kommer der flere og flere lyde til, når han pludrer - både konsonant og vokallyde, og han vil begynde at genkende mors og fars stemme. Det mest spændende for ham lige nu er jeres stemmer, at studere jeres ansigter, forsøge at efterligne jeres lyde og jeres mimik, pludre med jer, høre hvordan I gentager hans lyde, prøve at gentage jeres lyde osv. Og det kan være meget mere interessant end mange andre lyde - så når han ikke virker så interesseret i andre lyde, kan det godt være på grund af hans alder.
Men han skal naturligt registrere lyde, og hvis du f.eks. taber et grydelåg på gulvet med et ordentligt brag eller far pludselig griner højt og voldsomt, så skal I kunne se, at jeres dreng hører det, og reagerer på det. Altså han skal reagerer på høje lyde, som kommer pludseligt og som er uden for hans synsfelt... Det vil være normalt, hvis han bliver forskrækket eller farer sammen som reaktion på pludselig kraftig lyd.
Han er stadig så lille, at han naturligt vil have svært ved at forholde sig til rummet, som han er i, og det kan være svært for ham at finde ud af, hvor lydende kommer fra. Så hvis du sidder med ham i sofaen, og far kommer ind i stuen og snakker - så kan du måske godt se på jeres dreng, at han hører far, men det er ikke sikkert, at han vender sig om mod far, fordi han stadig er så lille, som han er og motorisk har svært ved det. Men pludrer far til ham fra afstand, og uden at han måske helt kan se fars ansigt helt tydeligt fordi han er for langt væk, så skulle han gerne reagere på fars pludren.
Hvis I har tv eller radio tændt, hvis støvsugeren kører eller du har startet en køkkenmaskine, står og føntørrer hår eller lignende, så vil det naturligt være sværere for ham at høre og sværere for ham at adskille de forskellige lyde.
Han er også så lille endnu, at han naturligt ikke kan reagere bevidst på sit navn. Så hvis du eller far kalder på ham, så kan I ikke forvente, at han reagerer og kikker efter jer - han ved ikke, at I kalder på ham :)
Men du skal naturligvis have en fornemmelse af, at han hører fint - hvilket du også skriver, at du har. Er du i tvivl, så kan du altid kontakte en øre-næse-hals-læge. Det kræver ikke henvisning :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske