Svar: Hørelse - 3 mdr.

3. marts 2017

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

I Danmark tilbydes alle nyfødte en høreundersøgelse indenfor de første 10 dage efter fødslen, og man får straks besked om, hvorvidt barnet kan have nedsat hørelse eller hørelsen skønnes at være helt normal.

Men selvom barnet har fået konstateret normal hørelse ved fødslen, så kan der nogle gange godt være nedsat hørelse - det kan f.eks. være på grund af væske i mellemøret, mellemørebetændelse eller lignende.. Og du skal naturligvis holde øje med din drengs hørelse, og hvordan han udvikler sig.

Det er rigtig godt, at han snakker og pludrer med jer. Det er normalt tegn på, at han hører rigtig fint, og med den alder han har nu, vil han ofte begynde at pludre mere og mere i dialog, ligesom han kan begynde at bruge bevidste lyde, fordi han ved, at han med sine lyde kan tiltrække sig din opmærksomhed. Og det er rigtig dejligt for ham på den måde at opleve, at han begynder at kunne bruge sit sprog. Et af de vigtigste tegn på mulig hørenedsættelse er forsinket udvikling af talesprog...

I 3-4 måneders alderen kommer der flere og flere lyde til, når han pludrer - både konsonant og vokallyde, og han vil begynde at genkende mors og fars stemme. Det mest spændende for ham lige nu er jeres stemmer, at studere jeres ansigter, forsøge at efterligne jeres lyde og jeres mimik, pludre med jer, høre hvordan I gentager hans lyde, prøve at gentage jeres lyde osv. Og det kan være meget mere interessant end mange andre lyde - så når han ikke virker så interesseret i andre lyde, kan det godt være på grund af hans alder.

Men han skal naturligt registrere lyde, og hvis du f.eks. taber et grydelåg på gulvet med et ordentligt brag ...

Annonce

... eller far pludselig griner højt og voldsomt, så skal I kunne se, at jeres dreng hører det, og reagerer på det. Altså han skal reagerer på høje lyde, som kommer pludseligt og som er uden for hans synsfelt... Det vil være normalt, hvis han bliver forskrækket eller farer sammen som reaktion på pludselig kraftig lyd.

Han er stadig så lille, at han naturligt vil have svært ved at forholde sig til rummet, som han er i, og det kan være svært for ham at finde ud af, hvor lydende kommer fra. Så hvis du sidder med ham i sofaen, og far kommer ind i stuen og snakker - så kan du måske godt se på jeres dreng, at han hører far, men det er ikke sikkert, at han vender sig om mod far, fordi han stadig er så lille, som han er og motorisk har svært ved det. Men pludrer far til ham fra afstand, og uden at han måske helt kan se fars ansigt helt tydeligt fordi han er for langt væk, så skulle han gerne reagere på fars pludren.

Hvis I har tv eller radio tændt, hvis støvsugeren kører eller du har startet en køkkenmaskine, står og føntørrer hår eller lignende, så vil det naturligt være sværere for ham at høre og sværere for ham at adskille de forskellige lyde.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Han er også så lille endnu, at han naturligt ikke kan reagere bevidst på sit navn. Så hvis du eller far kalder på ham, så kan I ikke forvente, at han reagerer og kikker efter jer - han ved ikke, at I kalder på ham :)

Men du skal naturligvis have en fornemmelse af, at han hører fint - hvilket du også skriver, at du har. Er du i tvivl, så kan du altid kontakte en øre-næse-hals-læge. Det kræver ikke henvisning :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - fortsat held og lykke med ham :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Omega-3 og amning

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse) og undersøgelser viser at indtag af fisk og omega-3 tilførelsen til barnet via modermælken har stor betydning helt op til barnets 2 års alder.

Et for lavt indtag af fisk og dermed omega-3 fedtsyrer er også sat i forbindelse med forringet finmotorik og...

Læs mere i Babylex

Brystpumpe

En brystpumpe er en pumpe, som kan stimulere til mælkedannelse og som kan malke mælk ud af kvindens bryst.

Der findes både manuelle og elektriske brystpumper og hvilken type pumpe du bør vælge, afhænger helt af dit behov for udmalkning.

Den manuelle brystpumpe vil ofte være god, hvis man som kvinde ammer og kun en gang imellem - f.eks. i forbindelse med en enkelt tur i byen - har brug for at malke overskydende mælk ud. Det er altså en pumpe der fint kan bruges,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Allerførst vil jeg gerne sige dig tusind tak for dine hurtige og uddybende svar, og fordi du tog mine bekymringer alvorligt. Det var lige, hvad jeg havde brug for.

Mor til Agnethe 5 måneder