Svar: Hjem fra vuggestue - 10 mdr.

23. februar 2017

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev og dejligt at høre, at du har læst min bog, tak :)

Det er rigtig dejligt, at du tænker over, hvordan du kan skabe en god eftermiddag derhjemme - med den alder din dreng har, så er det naturligt svært at forholde sig til den skiftende hverdag, de mange nye rutiner, voksne, børn, det højere lydniveau og alle oplevelserne - og han er stadig så lille, at han ikke forstår, hvor du er - ligesom han ikke kan spørge, hvornår du kommer igen.. Så hverdagen er på mange måder overvældende for ham :)

Derfor er rolige eftermiddage en rigtig god idé. Det betyder, at det vil være rigtig godt, hvis I kan undgå at skulle en masse om eftermiddagen - når han har fri fra vuggestue, så skal I være hjemme og slappe af.

Han kan godt hav ekstra behov for fysisk kontakt og nærhed. Det kan være godt at sidde lidt med ham på skødet, så han kan mærke, at du er der for ham og ikke lige forsvinder. I kan sidde og kikke i billedbøger, gerne med fotografier af ting, som han kender fra hverdagen og du kan sætte lidt ord på billederne "sut", "hund", "vov-vov", "fugl", "pip-pip" osv.

Han er også i separationsfasen lige nu, så det kan være ekstra vigtigt for ham at se dig, sørg derfor for, at han er i nærheden af dig. Han kan f.eks. ligge på et tæppe på gulvet og kikke på dig derfra - eller han kan sidde i sin høje stol og være med imens du gør aftensmaden klar - så han hele tiden kan følge med i, hvad du laver og hvor du er.

Han må også meget gerne ligge og tumle rundt på gulvet for sig selv, øve sig i at kravle, rejse sig ved tingene, forsøge at holde balancen. Du behøver ikke sidde med ham hele tiden. Han vil måske synes, det er dejligt netop at sidde lidt for sig selv - så du skal hele tiden prøve at vurdere, hvornår han har brug for dig og naturligvis så være der for ham, og hvornår det er rigtig fint for ham at være lidt for sig selv :)

Hvis I er hjemme mellem 15-16, så vil han måske have brug for lidt mad. Eftermiddagen kan godt blive lidt lang for ham, hvis I spiser ...

Annonce

... omkring kl 18, så et mellemmåltid vil nogle gange være en god måde også at lande på. Sæt ham i den høje stol ved bordet og lad ham få lidt frugt, bær, en bolle, lidt kogte grøntsager eller lignende - og på den måde finde ud af at lande.. og efter lidt tid, vil han så sandsynligvis vise tegn på at ville op og er parat til så at lege lidt selv :)

For børn i 10 måneders alderen, så er gentagelseslege ofte rigtig gode. Det er f.eks. sange med fagter, musik at danse til, klappe kage, borte-tit-tit. Det er også godt at værew sammen med ham på gulvet og lade ham opleve glæden ved at bevæge sig. I kan kravle rundt, lege gemmeleg, bygge hule, som han kan kravle ind i. Det er også en god idé at trille bold imellem jer og trille bolden i forskellige retninger, som han så skal forsøge at følge...

Det kan også være sjovt , det er sjovt at slå på tromme eller lege med andre ting, som kan give lyd. Simple puttekasser kan være en idé - også gerne typer, hvor han f.eks. skal slå med en stor hammer eller lignende, for at få en bold til at løbe igennem... ringpyramider og bøtter der kan stables kan også være en idé nu. Aktivitetstativer, hvor han skal trykke eller dreje på knapper for at få ting til at ske, kan også være en mulighed og noget, som han måske kan sidde og underholde sig selv lidt med :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Hvis han er glad for at rejse sig og måske er begyndt at gå lidt rundt, så kan det være en god idé med en gåvogn (IKKE en gåstol), som han kan skubbe foran sig, evt. med et par mursten i, så den ikke løber fra ham...

Det kan også være en god idé at I bruger lidt tid udenfor. I kan godt gå på opdagelse om eftermiddagen - uanset hvordan vejet er. Hvis det sner, så er det spændende at stå i sneen og mærke på sneen. Hvis det regner, så kan det være spændende at gå igennem en vandpyt. Hvis solen skinner er det også rart... Du kan løfte store sten, en træstub eller lignende, og I kan kikke på regnorme, snegle, biller... :)

Håber du kan bruge disse idéer lidt videre - fortsat held og lykke med ham :)

Og rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Gulsot nyfødt

Ca. 60% af alle nyfødte får en gullig farve i huden, det kaldes gulsot eller icterus/ikterus. Det opstår ofte, når barnet er 2-3 dage gammelt, og det topper, når barnet er 5 dage.

Gulsot er hos de fleste børn en ufarlig tilstand, som ikke skader barnet, og som ikke kræver behandling. Det opstår, fordi børn fødes med en del ekstra røde blodlegemer. Da barnet lå i livmoderen, var blodlegemerne med til at ilte barnets blod, men efter fødslen har lungerne overtaget denne funktion,...

Læs mere i Babylex

Passiv rygning og børn

Små børn er særligt sårbare overfor passiv rygning, da deres organer endnu ikke er færdigudviklede.

Vi ved i dag at børn, som udsættes for passiv rygning, bliver oftere syge, og ofte også rammes hårdere af sygdomme. Børn, som udsættes for passiv rygning, har langt større risiko for at udvikle astmatisk bronkitis, astma, lungebetændelse og mellemørebetændelse.

Undersøgelser viser også at børn, som udsættes for passiv rygning i fostertilstanden og efter fødslen, vil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så er jeg tilbage i klubben igen, for nu er barn nummer to kommet til, og med ham nye udfordringer, for ingen børn er jo ens ;-) Og jeg trænger til lidt professionel hjælp fra en sundhedsplejerske, der ikke er bange for at have en mening.

Hilsen mor til to drenge