Svar: Flat baghoved

10. februar 2017

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Katrine

Tak for dit brev :) Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig :)

Det er sådan, at det nyfødte barns kranieknogler er meget bløde. Det gør det lettere for barnet (og for moderen), når barnet skal fødes, fordi kraniepladerne kan skubbe sig sammen, så barnet bedre kan komme ud... Men det betyder også, at barnets hoved de første måneder vil tage facon efter, hvordan barnet bliver lagt.

Det er vigtigt, at børn lægges til at sove på ryggen, fordi det forebygger vuggedød. Men det er samtidig vigtigt, at man drejer barnets hoved skiftevis til højre og venstre side, for netop at hjælpe barnet til at få så rund en hovedfacon som muligt. Det er især de første 4 måneder, som er kritiske - herefter bliver det sværere at ændre på barnets hovedfacon. Med den alder jeres datter har nu, så er det dog ikke umuligt, men det vil være rigtig godt, at du går ind og gør en aktiv indsats for at hjælpe hende til at baghovedet bliver mindre fladt. Ikke fordi det skader hende at have et fladt baghoved, mere fordi det kosmetisk vil være rarere for hende at have et rundt hoved, når hun vokser op :)

Det er vigtigt, at I lægger hende på maven, så meget som muligt. Gør det til en vane, at du altid starter med at lade hende være på mave, når du lægger hende fra dig - og forsøg at lade hende ligge - også selvom hun nogle gange protesterer lidt :)

Læg hende foran et spejl, det kan gøre det sjovere for hende at ligge på maven, hvis hun kan ligge og kikke på sig selv. Læg hende også meget gerne på en pude - du kan f.eks. lægge hende med brystkassen hen over en ammepude. Det kan også gøre, at hun vil acceptere den maveliggende stilling bedre.

Brug også dig selv og din krop. Lad hende lægge på maven, hen over dine lår. Lad hende ligge på maven på din brystkasse. Lad hende være på maven på dine arme, når du bærer hende rundt.

Nogle børn har glæde af en drejeskive - Lamaze har blandt andet lavet dette. ...

Annonce

... Det kan gøre, at de accepterer at ligge lidt længere tid på maven. Du kan nogle gange købe et Lamaze tæppe billigere brugt...

Vær opmærksom, når du bærer hende på din arm. Sørg for skiftevis at bære hende på venstre og højre arm og sørg også for, at hun ikke altid sidder op af dig, når hun sidder på skødet. Hendes hoved skal så vidt muligt være frit, når du bærer hende rundt, og når hun sidder hos dig... selvom hun naturligvis også skal have lov til at hvile sig lidt :)

Har I en skråstol? I givet fald vil det være rigtig godt at holde pause med den i øjeblikket. Når hun sidder i en skråstol, så har hun en naturligt pres på baghovedet hele tiden. Det samme gælder autstolen - brug derfor kun autostolen i bilen og undgå at tage austolen med ind, når I handler eller lignende...

Af hensyn til risikoen for vuggedød, så bør hun som sagt lægges til at sove på ryggen. Du kan dog godt vælge i en periode at lejre hende på siden - men det er vigtigt, at du så selv er vågen og holder øje med hende :) Og det er derfor rigtig fint, at du om aftenen, når du selv går i seng sikrer, at hun sover videre på ryggen. Når du lejrer hende på siden bør du igen sikre, at hun ligger skiftevis på højre og venstre side - og som sagt holde øje med hende :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Man kan købe forskellige hjælpemidler mod lejringsbetinget skævhed af kraniet - puder, hjelme, madrasser - Sundhedsstyrelsen anbefaler normalt ikke disse, men de kan ordineres af den praktiserende læge, hvis det skønnes nødvendigt.

Jeres læge kan også tjekke jeres datter og se om hun kunne have brug for henvisning til en fysioterapeut. Nogle børn har f.eks. problemer med for stramme halsmuskler og har brug for hjælp til at få løsnet disse. Hos jer lyder det dog som om, at det "kun" er baghovedet, og at at hun ikke har problemer med en foretrukken side...

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)

Og fortsat god søndag!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Laktulose

Laktulose er et middel, som bruges ved hård mave. Hvis du oplever, at dit barn ikke kan komme af med sin afføring, afføringen er knoldet og hård, måske virker dit barn til at have smerter i forbindelse med, at det skal have afføring - så kan læge eller sundhedsplejerske anbefale dig, at du giver dit barn laktulose.

Laktulose drikkes, og kan f.eks. gives til baby på en ske. Laktulose virker ved at binde vand i tarmen og derved blødgøres afføringen, så barnet lettere kan komme af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Mange tusinde tak for dit svar, jeg kan helt sikkert bruge det til noget!

Tak fra Karlas mor