Svar: Flat baghoved
10. februar 2017
Alder:
4 mdr.
Kære Katrine
Tak for dit brev :) Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig :)
Det er sådan, at det nyfødte barns kranieknogler er meget bløde. Det gør det lettere for barnet (og for moderen), når barnet skal fødes, fordi kraniepladerne kan skubbe sig sammen, så barnet bedre kan komme ud... Men det betyder også, at barnets hoved de første måneder vil tage facon efter, hvordan barnet bliver lagt.
Det er vigtigt, at børn lægges til at sove på ryggen, fordi det forebygger vuggedød. Men det er samtidig vigtigt, at man drejer barnets hoved skiftevis til højre og venstre side, for netop at hjælpe barnet til at få så rund en hovedfacon som muligt. Det er især de første 4 måneder, som er kritiske - herefter bliver det sværere at ændre på barnets hovedfacon. Med den alder jeres datter har nu, så er det dog ikke umuligt, men det vil være rigtig godt, at du går ind og gør en aktiv indsats for at hjælpe hende til at baghovedet bliver mindre fladt. Ikke fordi det skader hende at have et fladt baghoved, mere fordi det kosmetisk vil være rarere for hende at have et rundt hoved, når hun vokser op :)
Det er vigtigt, at I lægger hende på maven, så meget som muligt. Gør det til en vane, at du altid starter med at lade hende være på mave, når du lægger hende fra dig - og forsøg at lade hende ligge - også selvom hun nogle gange protesterer lidt :)
Læg hende foran et spejl, det kan gøre det sjovere for hende at ligge på maven, hvis hun kan ligge og kikke på sig selv. Læg hende også meget gerne på en pude - du kan f.eks. lægge hende med brystkassen hen over en ammepude. Det kan også gøre, at hun vil acceptere den maveliggende stilling bedre.
Brug også dig selv og din krop. Lad hende lægge på maven, hen over dine lår. Lad hende ligge på maven på din brystkasse. Lad hende være på maven på dine arme, når du bærer hende rundt.
Nogle børn har glæde af en drejeskive - Lamaze har blandt andet lavet dette. Det kan gøre, at de accepterer at ligge lidt længere tid på maven. Du kan nogle gange købe et Lamaze tæppe billigere brugt...
Vær opmærksom, når du bærer hende på din arm. Sørg for skiftevis at bære hende på venstre og højre arm og sørg også for, at hun ikke altid sidder op af dig, når hun sidder på skødet. Hendes hoved skal så vidt muligt være frit, når du bærer hende rundt, og når hun sidder hos dig... selvom hun naturligvis også skal have lov til at hvile sig lidt :)
Har I en skråstol? I givet fald vil det være rigtig godt at holde pause med den i øjeblikket. Når hun sidder i en skråstol, så har hun en naturligt pres på baghovedet hele tiden. Det samme gælder autstolen - brug derfor kun autostolen i bilen og undgå at tage austolen med ind, når I handler eller lignende...
Af hensyn til risikoen for vuggedød, så bør hun som sagt lægges til at sove på ryggen. Du kan dog godt vælge i en periode at lejre hende på siden - men det er vigtigt, at du så selv er vågen og holder øje med hende :) Og det er derfor rigtig fint, at du om aftenen, når du selv går i seng sikrer, at hun sover videre på ryggen. Når du lejrer hende på siden bør du igen sikre, at hun ligger skiftevis på højre og venstre side - og som sagt holde øje med hende :)
Man kan købe forskellige hjælpemidler mod lejringsbetinget skævhed af kraniet - puder, hjelme, madrasser - Sundhedsstyrelsen anbefaler normalt ikke disse, men de kan ordineres af den praktiserende læge, hvis det skønnes nødvendigt.
Jeres læge kan også tjekke jeres datter og se om hun kunne have brug for henvisning til en fysioterapeut. Nogle børn har f.eks. problemer med for stramme halsmuskler og har brug for hjælp til at få løsnet disse. Hos jer lyder det dog som om, at det "kun" er baghovedet, og at at hun ikke har problemer med en foretrukken side...
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)
Og fortsat god søndag!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske