Svar: Tip til tandbørstning - 7 mdr.

31. januar 2017

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev - og tillykke med at flere og flere tænder titter frem :)

Det lyder rigtig godt, at du lader din datter lege med tandbørsten i løbet af dagen. Du kan også købe en bidering kombineret med en tandbørste, som hun kan ligge og sutte på og bide lidt i... det kan være med til at give hende lidt fornemmelse for det at have en tandbørste i munden og gøre, at hun tager det hele lidt mere roligt :)

Det er rigtig vigtigt fra starten, at hun føler sig tryg ved det og vigtigt, at du derfor ikke gør det til en kamp, men forsøger at gøre det til et samarbejde. Tænderne skal børstes to gange dagligt resten af hendes liv, så det er vigtigt at få så god og rar en start på tandbørstningen som muligt :)

Det er rigtig fint, at du forsøger på puslepuden, men prøv også gerne andre steder - på sofaen, imens hun sidder på dit skød, foran et spejl eller lignende. Det kan være godt at bryde den nuværende situation lidt...

Derudover er det vigtigt, at du lige nu gør det så kortvarigt som muligt. Tænderne skal naturligvis børstes, men du behøver ikke børste hver tand i flere minutter... Det er vigtigt, at du får børstet tænderne, men uden at det tager så lang tid, at hun begynder at føle det for voldsomt. I takt med at hun vænner sig til det, så kan du være lidt mere grundig og det kan tage gradvist længere tid... Fokus skal derfor være, at det skal være acceptabelt at børste lidt og stille og roligt kan du så øge grundigheden af at børste alle tænder, i takt med at hun bliver mere og mere fortrolig med det.

Nu er hun stadig ikke så gammel, men hen af vejen vil der naturligt komme flere og flere tænder. Og nogle gange kan det være en god idé at fokusere på forskellige områder alt efter om det er morgen eller aften I børster, så du på den måde alligevel når at ...

Annonce

... få børstet på lidt forskellige tænder.

Når hu bider sammen om tandbørsten, så skyldes det ofte en refleks og ikke fordi hun ikke vil åbne munden. Det er snarere et udtryk for, at hun ikke ved, at munden skal stå åben, for at du kan børste hendes tænder.. Det lærer hun naturligt også hen af vejen :) Når hun bliver ældre, vil du også kunne sige f.eks. "åbne munden skat, kan du åbne munden", så hun ved, at det er det, som hun skal gøre nu - så på den måde arbejder tiden også for jer :)

Det er vigtigt, at du bruger tandpasta - du bør bruge meget lidt, kun en mængde der svarer til hendes lillefingernegl. Du kan normalt godt bruge almindelige voksentandpasta til børn med mindre I bruger "whitening" eller lignende speciel tandpasta, men du kan også vælge at købe en børnetandpasta. Nogle børn kan bedre lidt smagen af disse og synes også, det er sjovere, hvis der er figurer på tuben. Den tandpasta du vælger kan altså gøre det lidt sjovere at få børstet tænder.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Når du vælger tandpasta, så skal du sikre dig at der er et fluorindhold på mellem 1000-1500 ppm.

Du kan også begynde at indføre en lille børste-tænder sang, og på den måde kan hun følge med i, hvornår tandbørstningen er slut. Nogle børn protesterer også over tandbørstningen, fordi de ikke kan overskue tid og derfor ikke ved, at det hele højst tager et par minutter. En sang kan hjælpe barnet til at følge med i hvor længe tandbørstningen varer. Igen bliver dette naturligvis lettere i takt med at hun bliver ældre :)

Og så er det også altid en god idé at børste tænder, før hun når at blive for træt - det er sværere for hende at overskue tandbørstningen, når hun er træt og fyldt op med indtryk efter en lang dag :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke med hende fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Ufrivillig natlig vandladning

Når børn tisser i sengen om natten, så kalder man det ufrivillig natlig vandladning, sengevædning eller Enuresis. Og der kan være flere årsager til at børn tisser i sengen om natten.

1. Arvelighed. Hvis mor og/eller far har tisset i sengen om natten, så er sandsynligheden for at barnet kommer til det større.

2. Hormoner. Det antidiuretiske hormon (ADH) udskilles fra hjernen om natten og skal nedsætte urinproduktionen om natten. Men nogle børn er lidt længere tid...

Læs mere i Babylex

Fed creme til børneeksem

Har dit barn børneeksem, er det vigtigt med en god hudpleje - og fedtcremer med en høj fedtprocent forebygger hudeksem. Hudpleje er vigtigt året rundt, men især i vinterperioden, hvor den kolde luft udtørrer huden ekstra meget, er det ekstra vigtigt med en god creme.

Til både behandling og forebyggelse af børneeksem, er det vigtigt at vælge fed creme fremfor lotion. En lotion indeholder meget vand og fordamper derfor hurtigt fra huden, og giver derfor ikke huden den nødvendige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for din altid varme og kærlige måde at gribe udfordringerne an på - det er helt rigtig for mig!
Jeg nyder både dine personlige svar til mig, men bestemt også de svar du giver til andre.

Tak,
Mor til pige på 15 måneder