Svar: Tip til tandbørstning - 7 mdr.
31. januar 2017
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev - og tillykke med at flere og flere tænder titter frem :)
Det lyder rigtig godt, at du lader din datter lege med tandbørsten i løbet af dagen. Du kan også købe en bidering kombineret med en tandbørste, som hun kan ligge og sutte på og bide lidt i... det kan være med til at give hende lidt fornemmelse for det at have en tandbørste i munden og gøre, at hun tager det hele lidt mere roligt :)
Det er rigtig vigtigt fra starten, at hun føler sig tryg ved det og vigtigt, at du derfor ikke gør det til en kamp, men forsøger at gøre det til et samarbejde. Tænderne skal børstes to gange dagligt resten af hendes liv, så det er vigtigt at få så god og rar en start på tandbørstningen som muligt :)
Det er rigtig fint, at du forsøger på puslepuden, men prøv også gerne andre steder - på sofaen, imens hun sidder på dit skød, foran et spejl eller lignende. Det kan være godt at bryde den nuværende situation lidt...
Derudover er det vigtigt, at du lige nu gør det så kortvarigt som muligt. Tænderne skal naturligvis børstes, men du behøver ikke børste hver tand i flere minutter... Det er vigtigt, at du får børstet tænderne, men uden at det tager så lang tid, at hun begynder at føle det for voldsomt. I takt med at hun vænner sig til det, så kan du være lidt mere grundig og det kan tage gradvist længere tid... Fokus skal derfor være, at det skal være acceptabelt at børste lidt og stille og roligt kan du så øge grundigheden af at børste alle tænder, i takt med at hun bliver mere og mere fortrolig med det.
Nu er hun stadig ikke så gammel, men hen af vejen vil der naturligt komme flere og flere tænder. Og nogle gange kan det være en god idé at fokusere på forskellige områder alt efter om det er morgen eller aften I børster, så du på den måde alligevel når at få børstet på lidt forskellige tænder.
Når hu bider sammen om tandbørsten, så skyldes det ofte en refleks og ikke fordi hun ikke vil åbne munden. Det er snarere et udtryk for, at hun ikke ved, at munden skal stå åben, for at du kan børste hendes tænder.. Det lærer hun naturligt også hen af vejen :) Når hun bliver ældre, vil du også kunne sige f.eks. "åbne munden skat, kan du åbne munden", så hun ved, at det er det, som hun skal gøre nu - så på den måde arbejder tiden også for jer :)
Det er vigtigt, at du bruger tandpasta - du bør bruge meget lidt, kun en mængde der svarer til hendes lillefingernegl. Du kan normalt godt bruge almindelige voksentandpasta til børn med mindre I bruger "whitening" eller lignende speciel tandpasta, men du kan også vælge at købe en børnetandpasta. Nogle børn kan bedre lidt smagen af disse og synes også, det er sjovere, hvis der er figurer på tuben. Den tandpasta du vælger kan altså gøre det lidt sjovere at få børstet tænder.
Når du vælger tandpasta, så skal du sikre dig at der er et fluorindhold på mellem 1000-1500 ppm.
Du kan også begynde at indføre en lille børste-tænder sang, og på den måde kan hun følge med i, hvornår tandbørstningen er slut. Nogle børn protesterer også over tandbørstningen, fordi de ikke kan overskue tid og derfor ikke ved, at det hele højst tager et par minutter. En sang kan hjælpe barnet til at følge med i hvor længe tandbørstningen varer. Igen bliver dette naturligvis lettere i takt med at hun bliver ældre :)
Og så er det også altid en god idé at børste tænder, før hun når at blive for træt - det er sværere for hende at overskue tandbørstningen, når hun er træt og fyldt op med indtryk efter en lang dag :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke med hende fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske