Svar: Motorisk udvikling 6 mdr
28. januar 2017
Alder:
6 mdr.
Kære Mor til pseudotvillinger
Tak for dit brev :)
Børn er forskellige og udvikler sig forskelligt og nogle børn er hurtigt motorisk, andre bruger mere tid på at øve deres stemme og pludrer på livet løs. Så måske er din datter mere verbal lige nu...?
Det er dog rigtig godt, at du hjælper din datter med at trille dagligt, så du på den måde hjælper hende med at bruge sig selv fysisk - øvelse gør mester :) Og du skal endelig blive ved.
Når hun ligger på ryggen, så prøv at lave cykelbevægelser med hendes men, imens du støtter om hendes underben. Du kan synge "hjulene på bussen" imens :)
Prøv også at lade hende selv trække sig op fra rygleje, ved at du holder omkring hendes hænder og håndled. I begyndelsen op til siddende stilling og derfra op til stående stilling.
Støt hende i at dreje underkroppen fra side til side ved at bøje hendes knæ og hofter, samtidig med at du drejer hende
Forsøg at få hende til at dreje om på siden, ved at vise hende noget interessant legetøj, som hun naturligt så forsøger at trille efter.
Hvis jeres puslepude har lidt skrå sider, så udnyt dette, så hun får lidt overbalance og dermed hjælpes med at dreje, trille omkring.
Læg hende stadig så meget på maven som muligt. Det er fra maveliggende stilling, at hun får styrke nok i nakke og ryg til at begynde at trille omkring og også dreje om sin egen akse. Hvis hun har tendens til at ligge og "flyve" med armene ud til siden, så prøv at hjælpe hende med at komme op at ligge på albuerne. Det kan også hjælpe hende til at finde ud af at trille.
Læg hende evt. foran et spejl, så hun kan se sig selv, når hun ligger på maven. Det kan gøre det lidt sjovere at ligge der :)
Det er helt perfekt og helt alderssvarende, at hun nu kan få fat i sine tæer og trille om på siden. Super godt! Prøv at give hende et kærlig puf, så hun finder ud af, at hun kan komme videre rundt på maven:)
Du skriver, at hun har en babyindsats/skråstol - prøv at holde pause fra den lige nu. Hvis hun har siddet en del i den, så kan det desværre nogle gange gøre at hendes mave- og halsmuskler styrkes mere end hendes ryg- og nakkemuskler. Hun må gerne sidde hos jer.
Vær opmærksom på at trille hende, vende og dreje hende, danse med hende, svinge hende rundt. Jo mere du kan bevæge hende, jo mere sætter du gang i de væsker, som er i hendes ører og jo mere stimuleres hendes balance og dermed hendes motoriske udvikling. Det er derfor rigtig godt, hvis du kan bevæge hende rigtig meget, gerne flere gange dagligt. Måske kan I finde et baby- og rytmik hold, tage til babysvømning eller lignende, - det kan også give lidt inspiration til ting, du kan lave med hende derhjemme:)
Det er helt naturligt, at børn i denne alder kan virre med hovedet og oftest skyldes det, at barnet interesserer sig rigtig meget for lyd og lyden er forskellig, netop når man bevæger hovedet fra side til side. Det er altså en del af det at pludre, øve sin stemme, høre sig selv og høre andre :) Mange børn gør det dog også fordi de er trætte og det kan være et af deres træthedssignaler, tegn på at det snart er puttetid :) Og så kan børn også gøre det, hvis de f.eks. har ondt i ørerne, eller ondt for tænder... Hos jer lyder det mest som om, at jeres datter synes det er sjovt - hele kroppen følger med og hun oplever måske også, at hun får en anden kontakt fra jer, når hun gør det - og det er naturligvis rigtig dejligt, at hun nu er bevidst om, at hun ved at gøre bestemte ting eller sige bestemte lyde kan få mor og fars fulde opmærksomhed :) Det er, ligesom det skal være:)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - og at det også giver lidt ro med på vejen:)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske