Svar: Motorisk udvikling 6 mdr

28. januar 2017

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Mor til pseudotvillinger

Tak for dit brev :)

Børn er forskellige og udvikler sig forskelligt og nogle børn er hurtigt motorisk, andre bruger mere tid på at øve deres stemme og pludrer på livet løs. Så måske er din datter mere verbal lige nu...?

Det er dog rigtig godt, at du hjælper din datter med at trille dagligt, så du på den måde hjælper hende med at bruge sig selv fysisk - øvelse gør mester :) Og du skal endelig blive ved.

Når hun ligger på ryggen, så prøv at lave cykelbevægelser med hendes men, imens du støtter om hendes underben. Du kan synge "hjulene på bussen" imens :)

Prøv også at lade hende selv trække sig op fra rygleje, ved at du holder omkring hendes hænder og håndled. I begyndelsen op til siddende stilling og derfra op til stående stilling.

Støt hende i at dreje underkroppen fra side til side ved at bøje hendes knæ og hofter, samtidig med at du drejer hende

Forsøg at få hende til at dreje om på siden, ved at vise hende noget interessant legetøj, som hun naturligt så forsøger at trille efter.

Hvis jeres puslepude har lidt skrå sider, så udnyt dette, så hun får lidt overbalance og dermed hjælpes med at dreje, trille omkring.

Læg hende stadig så meget på maven som muligt. Det er fra maveliggende stilling, at hun får styrke nok i nakke og ryg til at begynde at trille omkring og også dreje om sin egen akse. Hvis hun har tendens til at ligge og "flyve" med armene ud til siden, så prøv at hjælpe hende med at komme op at ligge på albuerne. Det kan også hjælpe hende til at finde ud af at trille.

Læg hende evt. foran et spejl, så hun kan se sig selv, når hun ligger på maven. Det kan gøre det lidt sjovere at ligge der :)

Det er helt perfekt og helt alderssvarende, at hun nu kan få fat i sine tæer og trille om på siden. Super godt! Prøv at give hende et kærlig puf, så ...

Annonce

... hun finder ud af, at hun kan komme videre rundt på maven:)

Du skriver, at hun har en babyindsats/skråstol - prøv at holde pause fra den lige nu. Hvis hun har siddet en del i den, så kan det desværre nogle gange gøre at hendes mave- og halsmuskler styrkes mere end hendes ryg- og nakkemuskler. Hun må gerne sidde hos jer.

Vær opmærksom på at trille hende, vende og dreje hende, danse med hende, svinge hende rundt. Jo mere du kan bevæge hende, jo mere sætter du gang i de væsker, som er i hendes ører og jo mere stimuleres hendes balance og dermed hendes motoriske udvikling. Det er derfor rigtig godt, hvis du kan bevæge hende rigtig meget, gerne flere gange dagligt. Måske kan I finde et baby- og rytmik hold, tage til babysvømning eller lignende, - det kan også give lidt inspiration til ting, du kan lave med hende derhjemme:)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er helt naturligt, at børn i denne alder kan virre med hovedet og oftest skyldes det, at barnet interesserer sig rigtig meget for lyd og lyden er forskellig, netop når man bevæger hovedet fra side til side. Det er altså en del af det at pludre, øve sin stemme, høre sig selv og høre andre :) Mange børn gør det dog også fordi de er trætte og det kan være et af deres træthedssignaler, tegn på at det snart er puttetid :) Og så kan børn også gøre det, hvis de f.eks. har ondt i ørerne, eller ondt for tænder... Hos jer lyder det mest som om, at jeres datter synes det er sjovt - hele kroppen følger med og hun oplever måske også, at hun får en anden kontakt fra jer, når hun gør det - og det er naturligvis rigtig dejligt, at hun nu er bevidst om, at hun ved at gøre bestemte ting eller sige bestemte lyde kan få mor og fars fulde opmærksomhed :) Det er, ligesom det skal være:)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - og at det også giver lidt ro med på vejen:)

Rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

20. december 2023 | Udvikling | 15 mdr.

Små børn og onani eller?

Hej Helen Jeg er far til en dejlig pige på 15 måneder, som generelt virker...

21. november 2023 | Udvikling | 8 mdr.

Imitere lyde - sproglig udvikling

Kære Helen. Så er jeg her igen med endnu en bekymring. Vores søn udvikler...

Annonce

Viden om børn:

Kravlegård - køb af kravlegård

Nogle familier lever fint uden en kravlegård, hvor andre familier har stor glæde af at anskaffe sig en sådan.

En kravlegård kan være praktisk, når du skal i bad, står og laver mad, måske er nødt til at gå i kælderen med vasketøj... Kravlegården giver dig mulighed for at lægge dit barn et trygt sted, hvis du ikke lige kan holde øje med barnet i nogle minutter.

I nogle familier virker kravlegården også som et trygt, genkendeligt og dejligt sted at finde ro. Hvis der...

Læs mere i Babylex

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når man læser din brevkasse får man indtryk af at mødre har lettere ved at betro sig til dig via brevkassen, samt at du ligesom kan noget i forhold til at "ramme" plet i forhold til, hvad det er folk har behov for.

For mit vedkommende har dine svar kunne give mig noget andet og mere værdifuldt i forhold til min rolle som mor som mine egne sundhedsplejersker (jeg har haft en 4 - 5 stykker) ikke har kunne give mig.

Tak fra en taknemmelig mor