Svar: Falder tit
21. januar 2017
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er rigtig dejligt, at jeres dreng er så motorisk godt igang, som han er - og øvelse gør mester, så han skal nok lære det hen af vejen :) Det er dog rigtig godt, at du er opmærksom og forsøger at gribe ham, så han ikke falder. Han kan meget let komme til at slå sig og et slag mod hovedet kan være voldsomt og skal så vidt muligt undgås. Derfor bør du naturligvis forebygge at det så vidt muligt sker.
Det lyder fint med skridsikre sutsko. Sørg for at de sidder fast på fødderne af ham. Det kan f.eks. være skindfutter, som har elastik rundt om anklen og ruskindssåler. De sidder ofte nogenlunde fast og er stadig bløde og bøjelige.
Det er lettere at falde på et glat trægulv end hvis man har fastliggende gulvtæppe. Er jeres gulve meget glatte, kan det være en god idé med nogle skumbrikker eller lignende, der hvor han opholder sig mest, som kan afbøde lidt for faldet og samtidig gør gulvet mindre glat. Et tæppe kan også lægges på gulvet, men det må ikke være løst, for så falder han i det.
Et stengulv skal han så vidt muligt slet ikke opholde sig på uden at I har fat i ham. Her kan han slå sig rigtig meget...
Børnesikring er vigtigt f.eks. på bordhjørnerne, så han ikke slår hovedet ind i en skarp kant eller et skarpt hjørne.
Og så skal I forsøge at være om ham hele tiden, så han så vidt muligt ikke falder og ikke kommer til skade, ligesom du skal fortsætte med at lære ham at sætte sig og vende sig, så han stille og roligt bliver bedre til det, bedre til at tage fra.
Han har endnu ingen farefornemmelse, så han forstår ikke, hvor meget han kan slå sig eller hvordan han helt skal bevæge sig, for at det ikke går galt - og hans balance er naturligt også stadig meget usikker.
Du kan dog styrke hans balance ved at tumle rigtig meget med ham, gynge ham, svinge ham, vende ham på hovedet :) Jo mere, jo bedre. Inde i øret sidder en snegl med væske, og når barnet gynges, roteres i forskellige retninger og bevæges, så sættes der gang i denne væske, og det er dette, som påvirker balancen og dermed barnets motoriske evner. Derfor er det vigtigt, at han bevæges så meget som muligt. En babygynge, altså den slags, som består af et sæde, som han sidder nede i og hvor han gynges frem og tilbage eller det kunne være en tummelumsk (med flad bund) som han kan snurres rundt i.. det kunne måske være et hit hos jer :)
Jeg kan naturligvis ikke ud af jeres brev vurdere, om jeres dreng har tendens til at falde mere end andre børn på samme alder. Hvis I synes, det er meget voldsomt, så kan det også være en idé at få tjekket hans ører. Hvis han har problemer med ørerne, kan det også påvirke til dårligere balance....
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske