Svar: Falder tit

21. januar 2017

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det er rigtig dejligt, at jeres dreng er så motorisk godt igang, som han er - og øvelse gør mester, så han skal nok lære det hen af vejen :) Det er dog rigtig godt, at du er opmærksom og forsøger at gribe ham, så han ikke falder. Han kan meget let komme til at slå sig og et slag mod hovedet kan være voldsomt og skal så vidt muligt undgås. Derfor bør du naturligvis forebygge at det så vidt muligt sker.

Det lyder fint med skridsikre sutsko. Sørg for at de sidder fast på fødderne af ham. Det kan f.eks. være skindfutter, som har elastik rundt om anklen og ruskindssåler. De sidder ofte nogenlunde fast og er stadig bløde og bøjelige.

Det er lettere at falde på et glat trægulv end hvis man har fastliggende gulvtæppe. Er jeres gulve meget glatte, kan det være en god idé med nogle skumbrikker eller lignende, der hvor han opholder sig mest, som kan afbøde lidt for faldet og samtidig gør gulvet mindre glat. Et tæppe kan også lægges på gulvet, men det må ikke være løst, for så falder han i det.

Et stengulv skal han så vidt muligt slet ikke opholde sig på uden at I har fat i ham. Her kan han slå sig rigtig meget...

Børnesikring er vigtigt f.eks. på bordhjørnerne, så han ikke slår hovedet ind i en skarp kant eller et skarpt hjørne.

Og så skal I forsøge at være om ham hele tiden, så han så vidt muligt ikke falder og ikke kommer ...

Annonce

... til skade, ligesom du skal fortsætte med at lære ham at sætte sig og vende sig, så han stille og roligt bliver bedre til det, bedre til at tage fra.

Han har endnu ingen farefornemmelse, så han forstår ikke, hvor meget han kan slå sig eller hvordan han helt skal bevæge sig, for at det ikke går galt - og hans balance er naturligt også stadig meget usikker.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du kan dog styrke hans balance ved at tumle rigtig meget med ham, gynge ham, svinge ham, vende ham på hovedet :) Jo mere, jo bedre. Inde i øret sidder en snegl med væske, og når barnet gynges, roteres i forskellige retninger og bevæges, så sættes der gang i denne væske, og det er dette, som påvirker balancen og dermed barnets motoriske evner. Derfor er det vigtigt, at han bevæges så meget som muligt. En babygynge, altså den slags, som består af et sæde, som han sidder nede i og hvor han gynges frem og tilbage eller det kunne være en tummelumsk (med flad bund) som han kan snurres rundt i.. det kunne måske være et hit hos jer :)

Jeg kan naturligvis ikke ud af jeres brev vurdere, om jeres dreng har tendens til at falde mere end andre børn på samme alder. Hvis I synes, det er meget voldsomt, så kan det også være en idé at få tjekket hans ører. Hvis han har problemer med ørerne, kan det også påvirke til dårligere balance....

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

20. december 2023 | Udvikling | 15 mdr.

Små børn og onani eller?

Hej Helen Jeg er far til en dejlig pige på 15 måneder, som generelt virker...

21. november 2023 | Udvikling | 8 mdr.

Imitere lyde - sproglig udvikling

Kære Helen. Så er jeg her igen med endnu en bekymring. Vores søn udvikler...

Annonce

Viden om børn:

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Barnevogn

Når I skal købe en barnevogn er det vigtigt at I gør jer klart, hvad vognen hovedsageligt skal bruges til.

Skal den mest stå på altanen, eller skal den bruges til at gå lange ture med. Skal den kunne bæres op og ned ad trapper? Og skal den kunne være i bilens bagagerum?

Det er også vigtigt at tænke på årstiden. Både sommer, men især om vinteren, er det vigtigt at både kassen og kalechen er vandtæt. Om vinteren er det vigtigt, at både sider og bund er godt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Vi vil bare sige dig tusinde tak!! Det er uvurderligt, at du findes og giver så mange gode råd! Men det bedste er, at du er så anerkendende i dine svar om alverdens små og store problemer hjemme i de små familier. Det er en rigtig rar følelse, at man ikke behøver holde sig tilbage, når man skriver til dig, fordi du aldrig dømmer i dine svar. Så tusinde tak for en fantastisk brevkasse!

Hilsen drengens forældre