Svar: Skolestart - 6 år, 1 mdr.
19. januar 2017
Alder:
6 år, 1 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev :)
Det er rigtig dejligt, at du kan fornemme, at det har været det rigtige valg, at lade jeres dreng vente med skolestart. Han er i løbet af de sidste måneder blevet mere selvhjulpen, han har sandsynligvis stor glæde af at være en af de ældste i børnehaven og derfor blive mødt på en lidt anden måde, og han begynder nu stille og roligt selv at snakke om, når han skal i skole. Det er rigtig godt :)
Der er mange faktorer som spiller ind, når man skal vurdere børns skoleparathed. Ikke bare deres alder, men også hvordan de fungerer sammen med andre børn, og hvorvidt de både er motorisk og mentalt parate.
En vigtig ting er selvhjulpenhed - at han selv kan klæde sig af og på, at han selv kan gå på toilettet osv. Det skal han kunne i skolen, og det lyder som om, at det går rigtig fint. Det er helt normalt, at han lige skal huskes på at vaske hænder :)
Det er også rigtig fint, at I forsøger at få lidt bogstavleg ind i hverdagen, og at han også øver sig i at skrive sit navn rigtigt. Det gør ikke noget, at han nogle gange bytter rundt på et par bogstaver - det er svært. og det er naturligvis også forskel på om man har et navn på to bogstaver eller et navn, som indeholder 10 bogstaver....
Han skal derudover være i stand til at klare sig i en større børnegruppe - uden at der skal være en voksen omkring ham hele tiden. Han skal kunne indrette sig efter andre, vente på at det bliver hans tur, ligesom han skal kunne give udtryk for sine egne behov. Han skal altså have en fornemmelse for "mig og mine behov", "andre og deres behov". Jeg tænker, at han naturligt får dette i børnehaven, hvor han er en af de ældste, ligesom han også får lidt "træning" i dette derhjemme, hvor han nogle gange må tage hensyn til sin lillebror...
Det er også et god udgangspunkt, at han har lyst til skolen og lyst til at skulle derhen, skulle lære noget - og det kommer stille og roligt nu :) Derudover vil det også være rigtig godt, hvis han kan koncentrere sig i længere tid om f.eks. at tegne, bygge puslespil, bygge med klodser, få læst højt af en bog eller lignende. Det forventes normalt, at barnet skal kunne holde sig i ro i ca. 20 minutter af gangen.
Derudover skal han kunne forstå en fælles besked som hvis læreren siger "nu skal I hente jeres madkasser", så skal han høre det og gøre det - også selvom det ikke siges direkte til ham...
Han skal også beherske sproget forstået på den måde, at han skal have et stort ordforråd og en forståelse af, hvad forskellige ord betyder, eller at forskellige ord kan betyde det samme - det er en vigtig forudsætning for at lære at læse. Han skal også tale forståeligt - hvis han ikke kan det, så bør han ses af en talepædagog før han starter i skole.
Han skal have en vis interesse og også kendskab til tal. Han skal kunne tælle til 10 og have forståelse for "hvad kommer før .. og hvad kommer efter" og at man f.eks. kan knytte tallet 4 til det antal personer, der bor derhjemme.
Og så skal han rent motorisk også kunne nogle ting f.eks. bør han kunne hoppe på et ben, hinke, rulle, kaste og gribe en bold. Det vil også være rigtig godt, hvis han kan cykle på en almindelig tohjulet cykel uden støtte. Finmotorisk, så skal han kunne holde på en blyant, holde på og male med en pensel, og han skal også kunne klippe med en saks...
Med hensyn til at binde snørebånd, så er det ofte i 6 års alderen at børn lærer dette - og hvis de ikke kan det, når de kommer i skole, så vil læreren ofte opfordre til, at de lærer det. Derfor tænker jeg, at I godt kan prøve at se, om ikke jeres dreng stille og roligt skal lære dette. Nogle gange giver det sig selv, for i takt med at barnet skal have større sko, så bliver det sværere at finde sko med velcro... men det vil være godt at have øvet sig lidt inden, så han ikke står en dag og ikke har andet fodtøj end noget, der skal snøres, hvis han så ikke kan.. :) Så en overgang - hvor han har to par sko - et par med velcro og et par med snører, så han nogle dage kan "tage den lette løsning" og andre dage måske prøver og øver sig lidt mere...
Det kan også være at hans motivation kommer, hvis og når han ser at de andre børn snører deres sko selv...:)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke med ham fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske