Svar: Min søn bider og slår
11. september 2016
Alder:
16 mdr.
Kære Mor til E
Tak for dit brev og fine beskrivelse - jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :)
Jeg tænker, at der hos jer sandsynligvis er tale om to forskellige situationer:
1) Jeres dreng bider, hvor han egentlig gerne vil kysse og vise kærlighed og glæde
2) Jeres dreng bider, fordi han mangler ord og ikke ved, hvordan han skal sige fra
Ad 1 - når I sidder og kysser, krammer, nusser, kæler, og han så pludselig bider dig, så er det en slags "jeg elsker dig så højt, at jeg kunne spise dig" - og så får du pludselig et par tænder i låret, i kinden, i skulderen. Det er helt naturligt for hans alder, at kærtegn på den måde kammer over - og nogle gange kan det også ske ved andre børn, fordi han er så glad for dem, at han kommer til at bide dem...
Ad 2) - og nogle gange bider han fordi han mangler ord. Han kan her også slå, sparke, hive i hår osv., og det skyldes ofte:
- vrede der løber af med ham. Det kan være netop opstået vrede eller opsparet vrede på grund af nogle frustrationer, som han ikke kan kontrollere.
- det kan være forsvar. En situation, hvor han føler sig trængt op i en krog og hvor han har en oplevelse af "jeg kan ikke komme væk fra det her", og så bider han eller slår han.
- det kan være en reaktion på, at der ikke lyttes. At han ikke får opmærksomhed, at du ikke ser ham ikke hører ham - og så gør han opmærksom på sig selv. Det er f.eks. når du henter ham og taler med pædagogen og ikke har opmærksomheden på ham:)
- det kan være imitation af andre børn. At han ser og oplever at andre børn bider og så efterligner han dette.
- det kan være impulsivt og hvor man simpelthen ikke kan finde nogen forklaring på, at det sker.
- det kan være kommet så langt, at barnet lever op til rollen som den der bider, skubber eller slår. Barnets adfærd bliver forstærket af forventninger og gentagende irettesættelse.
Og for at det ikke skal ske - for at I så vidt muligt ikke havner der, hvor han begynder at tro, at det er sådan man skal gøre, så er det vigtigt, at I forsøger at aflede ham - før han når at forløbe sig. Det vil sige, at når du sidder og nusser, krammer og kysser med ham, så skal du prøve at stoppe før han kommer til at bide dig. Giv ham stadig kys og kram, vis ham hvordan man gør på en rar måde - men træk dig lidt væk, når du fornemmer at det er ved at tage overhånd for ham, så du afleder ham før det sker. Hvis han først når at sætte tænderne i dig, så kan behovet for at bide blive forstærket.
Og det samme i forhold til de andre børn. Også her bør I aflede ham, få ham til at tænke på noget andet, dreje ham væk, vise ham noget andet interessant, så han glemmer det han er igang med - og hele tiden på den måde forebygge at han når derud, hvor han ikke kan styre sig.
Sker det så alligevel, så må du naturligvis gerne sige AV og du må også gerne sætte ham fra dig, så han bedre husker, at det her brød du dig ikke om. Hvis han skal være på skødet, skal han ikke bide dig... Og får han bidt et andet barn, så må I prøve at trøste det andet barn, sætte ord på, at det var forkert, men samtidig ikke give det så meget fokus, at jeres drengs lyst til at bide bliver forstærket - aller bedst er det dog, hvis I helt kan undgå at komme dertil, hvor han ender med at bide...:)
Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske