Svar: Adfærd

8. september 2016

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille dreng :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig, og det første jeg vil sige er, at det du fortæller lyder rigtig fint og helt alderssvarende - jeres dreng lyder til at udvikle sig i en fin og sund retning.

Når et lille barn bliver født, så skal det og forældrene knytte sig til hinanden. Det sker gradvist i takt med at man lærer hinanden at kende og barnet knytter sig naturligt til sine forældre, - I er jo de personer, som passer og plejer ham hver dag.

De første tegn på, at jeres dreng er ved at knytte sig til jer er, at han følger jer med øjnene, når I bevæger jer rundt. Han smiler naturligt mere til jer, end han gør til fremmede og det er jer (mor og far) som trøster ham bedst, når han bliver ked af det, bliver bange eller måske bare er træt.

Et vigtigt tegn på, at han er trygt tilknyttet dig, er at han bruger dig som en base, hvorfor han kan udforske verden. Når han sidder på jeres dit (eller fars skød), så tør han observere mere, kikker sig mere omkring, bliver stille og roligt mere og mere modig, begynder hen af vejen at charmere andre mennesker lidt mere - netop fordi han siddder hos jer, trygt og godt og ved, at I passer på ham.

Når I er ude, når I er et fremmed sted, så er det derfor rigtig godt, hvis han kan starte med at sidde hos jer, studere stedet, studere de fremmede (bedsteforældre og andre) på afstand. Han vil hele tiden holde øje med jer, holde øje med, hvordan I reagerer. Han vil spejle sig i jer og i de signaler, som I sender, og han vil naturligt hen af vejen søge tilflugt hos jer, hvis det hele bliver lidt for overvældende. Det vil I især opleve, når han begynder at kravle - han vil bevæge sig ud i verden på egen hånd, men vil have brug for at komme tilbage til jer, lige blive tanket lidt op med tryghed, mærke at I er der for ham og derefter være mere parat til at prøve lidt på egen hånd igen.

Når I møder kommentarer som "han virker stille" eller "ser trist ud" eller "det er fordi vi ikke ser ham nok" osv. så må I prøve at bevare roen og blot svare "han er ligesom han skal være, han har naturligt brug for lige at se tingene an med den alder han har". For det er sådan det er :)

Du spørger om det er normalt, at børn "søger ind i sig selv". Det kommer lidt an på, hvordan det er... Børn kan naturligt - ligesom vi voksne kan - godt falde lidt i staver og sidde i deres egne tanker, men han må naturligt ikke virke fraværende i længere tid og du må ikke ...

Annonce

... have en fornemmelse af at han er "i trance" på en eller anden måde...

Børn er naturligt også forskellige og har forskellig personlighed. I 1980´erne kom den amerikanske psykolog og professo​r Howard Gardner med et nyt syn på intelliens og en ny beskrivelse af måden, børn lærer på. Han sagde blandt andet, at vi alle har forskellige intelligenser f.eks. "Den logisk matematiske intelligens", "Den sproglige intelligens", "Den musikalske intelligens", "Den rumeligt visuelle intelligens", "Den kropslige intelligens", "Den personlige intelligens" og "Den sociale intelligens".

Hans teorier er blandt andet blevet kritiseret for ikke at kunne dokumenteres og måles, men jeg synes, de giver et fint billede af, hvor forskellige børn er og hvor forskelligt de lærer. Du kan finde min artikel "Howard Gardners 7 intelligenser" i min artikelsamling. Artiklen er fra 3. september 2014...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Med hensyn til farglæden, så hænger dette ganske givet sammen med, at det som du skriver, er mor og søn der er mest hjemme og at han derfor naturligt bliver ekstra glad, for at se sin far :) Samtidig har far måske også en anden måde at være omkring jeres dreng på - uden at sætte nogen i bås, så vil vi kvinder ofte være lidt mere "omsorgsgivere". Det er dig der skifter ble, giver ham mad, bader ham, trøster ham, putter ham osv. Og far er mere "leg og aktivitet". De tumler, leger, bruger hinanden på en anden måde og det gør naturligt far sjov :) Det er helt okay, at der er denne forskel og det er helt naturligt og også rigtig dejligt, at du kan mærke at far og søn har en nær kontakt og nyder hinanden:)

Det betyder dog ikke, at du ikke også sagtens kan lege, tumle, være aktiv - og far sagtens kan give mad, give jeres dreng bad osv. I skal naturligvis dele om det. Og måske skal du også tillade dig selv at være lidt væk hjemmefra en gang imellem, så du både oplever at savne jeres lille dreng - men også oplever gensynets glæde :)

Og ja, så har du naturligvis også ret i, at du jo også skal give mere og mere slip. Du har været hele hans verden indtil nu, men hans alder og udvikling gør naturligt, at han begynder at vende sig mere og mere udad. Det betyder dog ikke, at han ikke stadig har brug for dig - for det har han, netop som jeg startede med at skrive, så er du hans trygge base og netop årsagen til, at han kan vende sig ud mod verden:)

Jeg håber, du kan bruge disse tanker lidt videre - og at de også giver lidt ro med på vejen. Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

20. december 2023 | Udvikling | 15 mdr.

Små børn og onani eller?

Hej Helen Jeg er far til en dejlig pige på 15 måneder, som generelt virker...

21. november 2023 | Udvikling | 8 mdr.

Imitere lyde - sproglig udvikling

Kære Helen. Så er jeg her igen med endnu en bekymring. Vores søn udvikler...

Annonce

Viden om børn:

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Udmalkning af modermælk

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

Jeg ville bare blot meddele dig, at det går så godt i øjeblikket at jeg næsten ikke kan få armene ned..

Jeg gik jo rundt og tumlede med tanker om at min datter "kørte" på mig osv.. Men du fortalte mig at hendes humør skifter rigtig hurtigt og at lige netop hendes alder / denne såkaldt selvstændighedsfase gør at det kan være svært for både forældre og barn..

Jeg tror, at fordi jeg er blevet opmærksom på det, så tager jeg det ikke mere personligt og det gør at jeg ikke bliver ked af det mere..

Hvor er det dog dejligt at der også er nogle perioder der faktisk går godt..

Jeg er sikker på at der ligger udfordringer der ude i fremtiden som venter på os, men dem kan jeg ikke komme udenom..

Så rigtig mange tak herfra Helen..
HVOR HAVDE DU DOG RET!!!!!!!!!!!!!

Med venlig hilsen
M´s Mor