Svar: Sprog og social udvikling - 21 mdr.
Kære Madsen
Tak for dit brev og din meget fine beskrivelse af jeres lille dreng :)
Jeg kan godt forstå, at du bliver ked af det og usikker, når vuggestuens personale igen og igen, flere gange ugentligt gør opmærksomme på, at I hjemme skal være opmærksomme på at træne jeres drengs sprog og hans sociale samvær. Det er ikke særligt positivt, og det påvirker dig naturligvis.
Nu har jeg naturligvis ikke mødt din dreng, men jeg må sige, at ud fra det du fortæller, så er jeg faktisk ikke bekymret. Jeg tænker, at det nok skal komme. Han lyder til at være i en rivende udvikling, han vil rigtig gerne kommunikere, bruger masser af ord og supplerer med fagter og kropssprog, han vil gerne fortælle om sine oplevelser, vil gerne dele det med jer, bedsteforældre osv - og I lytter, gengiver ordene, så han hører dem rigtigt udtalt, I viser ham, at I interesserer jer for det han fortæller osv. Det er så fint alt sammen.
Og ja - generet lyder han ikke til at være og det er rigtig synd, hvis de i institutionen sætter sådan en betegnelse på ham - for det kan faktisk være med til at holde ham i rollen som "den generte". Derfor er det rigtig godt, at du ser noget helt andet og jeg tror, at du har fuldstændig ret, når du fortæller, at han reagerer overfor de lidt mere voldsomme børn, han trækker sig, bliver naturligt usikker og ked af det, når andre børn overskrider hans grænser - det er vel et eller andet sted et sundhedstegn. Leger han med mere ligesindede børn, skærmes han lidt for de lidt mere voldsomme, udadreagerende børn, så leger han jo faktisk rigtig godt og det lyder ikke som om, at han har svært ved at være social...
Den sproglige udvikling er individuel, nogle taler hurtigt, andre taler senere og det skal der være plads til. Det vigtigste er, at man fornemmer at barnet kommunikerer, interesserer sig for sproget og hele tiden udvider sit ordforråd osv. Lidt generelle ting kan man dog godt sætte op og for et barns sproglige udvikling, og for et barn på 18-24 måneder gælder:
- kan følge en opfordring - som når du f.eks. siger "gå ud i køkkenet og hent din kop"
- peger, spørger om ting I ser/møder - hvad er det?
- taler i 2-3 ords sætninger - som "mor fang mig", "mig op" osv. :)
- begynder at kende forskel på mig og dig
- kender sit eget navn og kan sige, hvad han hedder
- kan pege på ca. 10 legemsdele, når du spørger f.eks. "hvor er din næse?"
- har et ordforråd på ca. 200 ord. Alle ...
... ord udtales ikke korrekt.
- kender forskel på "simple" følelser som glad, sur, ked af det - kan sætte ord på, hvordan han selv har det og kan genkende følelsen på et billede.
- kender forskel på bevægelse - kan udpege, hvem der løber, hvem der går og hvem der f.eks. cykler
- kender forskel på lille og stor
- kan tælle til tre
Jeg tænker, at når du ser disse sætninger, så vil du tænke, at det kan jeres dreng godt og derfor er jeg som sagt ikke bekymret :)
Derudover så tænker jeg dog, at du jo altid selv kan ringe til talepædagogen og spørge, hvordan du skal forholde dig. Når nu pædagogerne i institutionen nævner sproget så mange gange, så synes jeg du skal tale med talepædagogen selv - så ved du, hvornår du skal reagere og næste gang du får en kommentar med på vejen, så kan du altid sige, at du har talt med talepædagogen om det:)
Den sociale udvikling er der naturligvis også lidt retningslinjer for - også igen er de normale rammer meget vide, men det kunne se således ud:
- viser mere selvstændighed og egen vilje, ved f.eks. at sige "Nej!" og "Min!"
- kan godt lide at lege alene i kortere perioder, leger stadig ofte ved siden af de andre børn
- kan godt lide at gøre ting selv, vil f.eks. selv spise og ikke mades, siger måske direkte "nej, jeg vil!" eller "vil selv".
- har ofte svært ved at dele med andre
- bruger ofte fysisk kontakt som skubbe, bide eller slå, fordi ordene mangler
- begynder at vise empati, vil gerne trøste, når nogen er kede af det
- kan blive bange for ukendte ting, f.eks. en stor hund, der gør, men kan let beroliges
- er ekstra opmærksom på voksne, som han ikke kender, ser folk an
- kan blive dybt ulykkelig, hvis han oplever, at I vil noget andet, end han vil
- kan være sprudlende glad - humøret kan skifte meget hurtigt
- nyder rutiner og genkendelighed i hverdagen
- har glæde af en puttebamse eller putteklud, der fungerer som substitut for mor og far og som trøst og beroligelse en gang imellem
Når du ser disse sætninger, så tænker jeg, at de også passer rigtig fint på jeres dreng og den alder han har. Han gør mange af disse ting og f.eks. det med empatien er han rigtig god til! Igen tænker jeg derfor, at du skal prøve at tage det roligt - det skal nok komme, han lyder til at være en rigtig dejlig dreng, der er rigtig godt igang med en sund og fin udvikling :)
Jeg håber ovenstående giver lidt ro med på vejen, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
De gode playlister – hvad kan god musik gøre for dit barn?
Hvorfor skal dit barn høre musik?
Sang og musik kan fungere som en kilde til sproglig- og motorisk læring, kreativitet og glæde hos dit barn. Der findes mange former for børnemusik deriblandt musik med fokus på bevægelse, leg og læring, men også sange som hjælper din lille til at slappe af ...
Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:
15. april 2024 | Udvikling | 3 år
Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...
11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.
Toårig dreng og sproglig støtte
Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...
5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.
Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...
2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.
Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....
27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.
Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...
Viden om børn:
Vaner og børn
Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.
Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.
Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...
Vugge - vugning, bevægelse
At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.
Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.
Det siger medlemmerne ...
Kære Helen.
Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.
Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)
Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!
Hilsen mor til Elias, 4 måneder.