Svar: Slår sig selv - 18 mdr.
20. december 2015
Alder:
18 mdr.
Kære Line
Tak for dit brev :)
Når man ikke er mere end halvandet år, som jeres datter, så vil man naturligt reagere fysisk, når noget går en imod. Jeres datter har ikke ord at sætte på sine følelser, og i stedet kan hun slå sig selv, hive i sit hår, bryde sammen og rulle rundt på gulvet, sparke osv. og være i tydeligt i fysisk oprør, når hun bliver ked af det, frustreret, vred..
Det er rigtig vigtigt, at I forsøger at være så rolige som muligt. I skal naturligvis sikre jer, at hun ikke kan komme til skade, hun må ikke slå hårdt, og hun må ikke begynde at banke hovedet ind i væggen, ned i gulvet eller lignende - og du må gerne forsøge at få hende drejet væk fra at slå sig... men du skal prøve at aflede hende, uden at du skælder ud eller giver det, at hun slår sig, særlig opmærksomhed. Jo voldsommere du reagerer, jo mere fokus du giver det, jo mere vil det forstærke hendes lyst til at slå sig selv.
I stedet for at sætte ord på det, hun gør forkert "nej nej, ikke slå", så prøv at aflede hende ved at tilbyde hende et alternativ "kom skat, sæt dig her hos mig" eller "kom, skal vi kikke i den her bog?". Så du fjerner fokus fra, at hun slår sig, og får hende til at tænke på noget andet. Når du siger nej til noget, og du kan mærke, at hun bliver frustreret, så sæt ord på hendes følelser "såå bliver du bare så ked af det, sååå lille ven", så hun hører, at du forstår det - og igen meget gerne aflede og tilbyde nærhed "det er også dumt, kom skatterpige, se her...".
Det vil også være rigtig godt, hvis du kan give hende ekstra fysisk kontakt og nærhed. Lad hende mærke, at du er der, også uden at hun behøver slå sig selv, for at få din opmærksomhed. Det kan være en god idé, at I leger lidt tumlelege, kilder hende, ruller hende rundt osv. så hun rent fysisk mærker jer meget tæt på og hvor hun også bliver opmærksom på at mærke sig selv og mærke sin krop og sine grænser. Børn der slår sig selv, kan nogle gange have lidt svært ved at mærke, hvad der føles rart, og hvad der ikke gør - og I kan hjælpe hende til at få lidt fornemmelse for dette ved f.eks. at lege lidt tumlelege med hende...
I skal også være opmærksomme på, om hun kan have ondt i ørerne. Nogle børn vil slå sig selv i hovedet, hvis de har øreproblemer, så det kan være en idé at få det tjekket hos lægen.
Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)
Rigtig glædelig jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske