Svar: Tager mad ud af munden

17. november 2015

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Sussi

Tak for dit brev :)

Det er helt naturligt, at din datter begynder at spise selv, komme maden i munden - og tage den ud igen. Hun gør det for at lære, undersøge, finde ud af, og mad skal undersøges igen og igen. Hun undersøger både, hvordan det føles og hvordan det smager - og også hvordan det ser ud, når det er tygget. Ligesom hun naturligt er interesseret i at finde ud af, hvordan du reagerer på det hun gør...

Det er vigtigt, at du ikke skælder hende ud, men at du i stedet prøver at holde fokus på det, hun skal - nemlig at spise maden. Derfor vil det være rigtig godt, at du f.eks. siger "mmm mam-mam, ind i munden skat, ind i munden". Så hun hører, hvad det er du gerne vil have:) Det er super godt, at hun rent faktisk lige nu gerne vil tage maden i munden igen, efter at hun har taget den ud - så prøv at holde fast i dette, fremfor at den skubbes ud over bordkanten eller kommer andre steder:)

Det er ...

Annonce

... rigtig fint, at du lader hende spise med fingrene og spise selv. Du må dog også gerne prøve at introducere en gaffel. Det kan nogle gange aflede hende lidt, så i stedet for at tage maden ind og ud af munden, så tager hun den af gaflen. Du kan hjælpe hende med at få maden på gaflen, give hende gaflen i hånden og hun kan så tage maden af gaflen og putte den i munden eller tage gaflen i hånden og prøve at spise med den. Det kan nogle gange være en god idé at have gang i to gafler samtidig, så imens du kommer mad på den ene, så spiser hun med den anden og derefter bytter I.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er også en god idé at tilbyde hende vand undervejs i måltidet, fordi det hjælper hende til at bearbejde maden i munden og få den sunket. Det at spise og drikke lidt kan derfor også nogle gange gøre, at maden kommer i maven fremfor ud af munden igen:)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre. Rigtig meget held og lykke - og fortsat god appetit!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

20. december 2023 | Udvikling | 15 mdr.

Små børn og onani eller?

Hej Helen Jeg er far til en dejlig pige på 15 måneder, som generelt virker...

21. november 2023 | Udvikling | 8 mdr.

Imitere lyde - sproglig udvikling

Kære Helen. Så er jeg her igen med endnu en bekymring. Vores søn udvikler...

Annonce

Viden om børn:

Honning

Honning frarådes til børn under 1 år. Honning indeholder bakteriesporer og kan være infektionskilden vd spædbarnsbotulisme.

Botulisme er en sjælden sygdom, som skyldes et toksin (en forgiftning) dannet af den en sporedannende bakterie Clostridium Botulinum. Sporerne findes i omgivelserne, de er hårdføre og kan tåle kogning i flere timer.

Voksne og større børn bliver ofte ikke syge, da vores bakterieflora i tarmsystemet er anderledes. Men hos spædbørn medfører...

Læs mere i Babylex

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst: Endnu en gang bøjer vi os i støvet for dig og din fantastiske rådgivning! Du skrev, at vi nok hellere måtte se at få den der natflaske sendt på pension - trods vores ængstelse ved at røre ved barnets vaner. Det tog.... 3 minutter, og hvis vores dreng kunne tale, ville han sige: "Tusind tak, Helen, fordi du fik far og mor til at smide den der elendige flaske ud, for det er meget hyggeligere at sidde på skødet og fedte med en banan og få en nat-historie". Bagefter lægger han sig ned og sover fuldstændigt som vanligt. Det er jo top!!!

Mor til Jens på 13 måneder