Svar: Flytning til udland
22. september 2015
Alder:
2 år, 6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev - og hvor dejligt at høre, at bideriet i vuggestuen er stoppet, så din datter kommer hjem uden bidemærker i armen...:)
Stort tillykke med lillebror! Og også dejligt at høre, at storesøster er glad for ham, selvom hun naturligt bruger lidt energi på at finde sin nye rolle som storesøster og nogle gange naturligt synes, at det hele er lidt svært:)
Det lyder spændende med flytning til England, og du nævner, at jeres datter taler både dansk og engelsk. Jeg går ud fra, at en af jer forældre taler engelsk til hende? Det er naturligvis en meget stor fordel. Så er det ikke helt så voldsomt for hende at skulle skifte institution og vænne sig til at bo i et fremmed land, fordi hun jo vil forstå lidt af sproget og selv vil kunne sige nogle ord. Forskelligt vil det dog være - for hendes sprog er sandsynligvis en blanding af både engelske og danske ord, og hvor danskere forstår begge sprog, så vil de i England ikke forstå, hvad hun siger, når hun taler dansk - og det kan naturligvis godt frustrere hende og gøre, at det hele er lidt svært...
Det er dejligt, at du har barsel. Det giver jo mulighed for at I kan finde jer til rette, bruge lidt tid sammen hjemme, lære den nye bolig at kende, bevæge jer lidt rundt i området, finde en god institution/pasningsmulighed, besøge de lokale legepladser osv. Og at du kan give storesøster lidt kortere dage, fridage en gang imellem osv. som hun viser behov for, så hendes hverdag ikke bliver for voldsom, så hun har tid til at følge med:)
Det er også rigtig godt, at I generelt er glade for at rejse, opleve osv. og nyder, at I nu skal flytte. Jeres glæde og positivitet vil naturligvis påvirke jeres datter. Hun vil spejle sig i jer, fornemme jeres glæde og ro og vil naturligt, når hun mærker, at I har det godt - også selv få det godt. Hvis I derimod er kede af det, stresser over situationen osv. vil det naturligt også blive sværere for hende at håndtere.
Du nævner selv, at der jo vil være forskel på denne rejse og på at være på ferie. Det har du naturligvis ret i. Jeg tænker, at jeres datter måske godt i begyndelsen kan synes, at alt er spændende og nyt, og at reaktionen derfor kan komme lidt forsinket. Det vil være helt normalt, at når hverdagen indfinder sig, når I er faldet til, så kommer hendes reaktion. Det er egentlig et sundhedstegn, at hun reagerer her, fordi I naturligt på det tidspunkt også har mere overskud til så at rumme hende og være der for hende, give hende den ekstra tid, nærhed og opmærksomhed, som hun viser behov for.
Med den alder hun har, vil hun naturligt godt kunne spørge efter bedsteforældre osv. og det kan her hjælpe hende, hvis I kan lave et lille fotoalbum med billeder af familien og ting fra Danmark, som I synes, hun skal huske. Det kan være dejligt for hende at se billeder af bedsteforældre mv. I kan tale om dem, så hun fornemmer, at de stadig er der, at de ikke er forsvundet - og hun vil naturligt genkende dem, når I så ses, når I skyper osv.
Det er rigtigt, at hele hendes verden ændres - og selvom hun ikke forstår, om I er flyttet til udlandet eller til nabobyen, så er der alligevel forskel. Sproget, som jeg har nævnt, men også anden måde at gøre ting på. Andre rutiner, andre regler osv. Måske anden mad end hun er vant til, måske en anden måde at blive puttet til middagslur på. I hendes lille verden kan små bitte ændringer betyde rigtig meget.
Prøv om I hjemme kan forsøge at have tingene så tæt på den hverdag hun kender, så det er så trygt som muligt at være sammen med jer. Det vil være rigtig godt, hvis hendes ting kan blive pakket ned sidst, og hvis de kan nå frem hurtigt og være noget af det første I pakker ud. Det er godt for hende, hvis hun kan have nogle af sine tryghedsgivende ting med sig:)
Det kan være en god idé at læse billed eller børnebøger for hende om at flytte. Der findes forskellige titler f.eks. "Ole skal flytte", "Bartoldy - familien flytter" (den er uden tekst), "Lars og Lisa skal flytte". Du kan sandsynligvis finde mange flere... Det at læse om andre, kan måske hjælpe hende til at få lidt fornemmelse for, hvad det er I skal, og det kan være en måde for jer at tale lidt om det hele på...
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og jeg glæder mig til at følge jer og høre, hvordan det går jer fremover:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske