Svar: Flytning til udland

22. september 2015

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev - og hvor dejligt at høre, at bideriet i vuggestuen er stoppet, så din datter kommer hjem uden bidemærker i armen...:)

Stort tillykke med lillebror! Og også dejligt at høre, at storesøster er glad for ham, selvom hun naturligt bruger lidt energi på at finde sin nye rolle som storesøster og nogle gange naturligt synes, at det hele er lidt svært:)

Det lyder spændende med flytning til England, og du nævner, at jeres datter taler både dansk og engelsk. Jeg går ud fra, at en af jer forældre taler engelsk til hende? Det er naturligvis en meget stor fordel. Så er det ikke helt så voldsomt for hende at skulle skifte institution og vænne sig til at bo i et fremmed land, fordi hun jo vil forstå lidt af sproget og selv vil kunne sige nogle ord. Forskelligt vil det dog være - for hendes sprog er sandsynligvis en blanding af både engelske og danske ord, og hvor danskere forstår begge sprog, så vil de i England ikke forstå, hvad hun siger, når hun taler dansk - og det kan naturligvis godt frustrere hende og gøre, at det hele er lidt svært...

Det er dejligt, at du har barsel. Det giver jo mulighed for at I kan finde jer til rette, bruge lidt tid sammen hjemme, lære den nye bolig at kende, bevæge jer lidt rundt i området, finde en god institution/pasningsmulighed, besøge de lokale legepladser osv. Og at du kan give storesøster lidt kortere dage, fridage en gang imellem osv. som hun viser behov for, så hendes hverdag ikke bliver for voldsom, så hun har tid til at følge med:)

Det er også rigtig godt, at I generelt er glade for at rejse, opleve osv. og nyder, at I nu skal flytte. Jeres glæde og positivitet vil naturligvis påvirke jeres datter. Hun vil spejle sig i jer, fornemme jeres glæde og ro og vil naturligt, når hun mærker, at I har det godt - også selv få det godt. Hvis I derimod er kede af det, stresser over situationen osv. vil det naturligt også blive sværere for hende at håndtere.

Du nævner selv, at der jo vil være forskel på denne rejse og på at være på ferie. Det har du naturligvis ret i. Jeg tænker, at jeres datter måske godt i begyndelsen kan synes, at alt er spændende og nyt, og at ...

Annonce

... reaktionen derfor kan komme lidt forsinket. Det vil være helt normalt, at når hverdagen indfinder sig, når I er faldet til, så kommer hendes reaktion. Det er egentlig et sundhedstegn, at hun reagerer her, fordi I naturligt på det tidspunkt også har mere overskud til så at rumme hende og være der for hende, give hende den ekstra tid, nærhed og opmærksomhed, som hun viser behov for.

Med den alder hun har, vil hun naturligt godt kunne spørge efter bedsteforældre osv. og det kan her hjælpe hende, hvis I kan lave et lille fotoalbum med billeder af familien og ting fra Danmark, som I synes, hun skal huske. Det kan være dejligt for hende at se billeder af bedsteforældre mv. I kan tale om dem, så hun fornemmer, at de stadig er der, at de ikke er forsvundet - og hun vil naturligt genkende dem, når I så ses, når I skyper osv.

Det er rigtigt, at hele hendes verden ændres - og selvom hun ikke forstår, om I er flyttet til udlandet eller til nabobyen, så er der alligevel forskel. Sproget, som jeg har nævnt, men også anden måde at gøre ting på. Andre rutiner, andre regler osv. Måske anden mad end hun er vant til, måske en anden måde at blive puttet til middagslur på. I hendes lille verden kan små bitte ændringer betyde rigtig meget.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Prøv om I hjemme kan forsøge at have tingene så tæt på den hverdag hun kender, så det er så trygt som muligt at være sammen med jer. Det vil være rigtig godt, hvis hendes ting kan blive pakket ned sidst, og hvis de kan nå frem hurtigt og være noget af det første I pakker ud. Det er godt for hende, hvis hun kan have nogle af sine tryghedsgivende ting med sig:)

Det kan være en god idé at læse billed eller børnebøger for hende om at flytte. Der findes forskellige titler f.eks. "Ole skal flytte", "Bartoldy - familien flytter" (den er uden tekst), "Lars og Lisa skal flytte". Du kan sandsynligvis finde mange flere... Det at læse om andre, kan måske hjælpe hende til at få lidt fornemmelse for, hvad det er I skal, og det kan være en måde for jer at tale lidt om det hele på...

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og jeg glæder mig til at følge jer og høre, hvordan det går jer fremover:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Menstruation - efter fødsel

Det er meget forskelligt, hvornår menstruationen begynder igen efter en fødsel. Hos nogle kvinder kommer menstruationen allerede efter ca. 8 uger, men det er også helt normalt, at menstruationen først kommer et år efter, at du har født.

Hvis du ammer, vil det ofte udskyde din menstruation, så menstruationen først vender tilbage, når du begynder at trappe ned i antallet af amninger eller helt er stoppet. Men menstruationen kan vende tilbage på forskelligt tidspunkt, uanset om du...

Læs mere i Babylex

Citrusfrugter

Hvis man har allergi overfor græspollen, så kan man nogle gange reagere på citrusfrugter som appelsiner og klementiner. Reaktionen vil ofte være kløe og hævelse af læber, mund og svælg. Og det bedste man kan gøre er ikke at spise de citrusfrugter, som man reagerer på.

Nogle børn vil også reagere med rødt udslæt om munden, når de spiser citrusfrugter. Det skyldes normalt frugtsyren, som generer barnets lidt sarte hud og handler således ikke om at barnet ikke tåler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for kampen i medierne mod ’skrig dig i søvn’ metoden. Den er godt nok sej!

Jeg videresendte dit indlæg fra din egen side til en kollega, som var grædefærdig af tvivl over om hun var en dum og dårlig mor, når hun bare blev ved med at gå ind til sin grædende søn om aftenen. Hun var simpelthen så lettet og følte sig så godt bakket op. Hun havde fået mange ’gode råd’ fra venner og familie, som også havde forsikret hende om at hun både forkælede barnet og gjorde det utrygt (?!?) med sin inkonsekvens og blødsødenhed.

Det er en vigtig, vigtig kamp du kæmper for at få spredt et væsentligt budskab!