Svar: Humørsvingninger og vuggestue

2. september 2014

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære frustrerede mor

Tak for dit brev :)

- Og hold nu op, det er præcis som du skriver "hun er altså kun lige blevet 14 måneder"!

Jeg kan slet slet ikke forstå, hvis man i vuggestuen beskriver jeres datter som manipulerende og styrende - jeg bliver oprigtigt ked af at høre, hvis det er sådan, og jeg kan godt forstå, at du som mor bliver ked af dette. Jeg synes ikke, det er i orden.

Hun er 14 måneder gammel og lige nu naturligt igang med at finde ud af at "være i verden". Hun har endnu ikke ret meget verbalt sprog og vil naturligt derfor bruge sit kropssprog, sin gråd og sine lyde, når hun forsøger at kommunikere og fortælle, hvad hun vil og ikke vil. Når noget lykkes for hende - når tingene er som hun gerne vil - så bliver hun naturligt glad. Det er simpelthen noget vrøvl, at hun "griner af dem, fordi hun får sin vilje" - hun griner ikke af dem, hun viser oprigtigt glæde, fordi hun føler sig forstået og mødt.

Hvad ligger der i "vi er begyndt at være mere konsekvente overfor hende" - hvad betyder det helt præcist i hverdagen, når pædagogen siger sådan? Og er det en pædagog, du har talt med eller? Jeg tænker faktisk, at du burde bede om en samtale med lederen af institutionen og høre, hvad det egentlig handler om. Måske er det "bare" meget uheldige formuleringer og det bunder ikke så dybt, som det lyder, men jeg synes, det vil være helt okay, at du beder om at få en samtale, hvor I kan drøfte hvorvidt, de synes, der egentlig er et problem, og hvordan de så håndterer dette i hverdagen.

Når man er 14 måneder gammel, så er man naturligt motorisk meget igang. Hun oplever verden ved at bevæge sig rundt, undersøge, udforske, og det er vigtigt at hun får lov til dette. Der vil naturligvis være ting, som I nogle gange er nødt til at stoppe hende i - det kan være ting hun får fat i, som hun er for lille til at lege med, det kan være at hun klatrer op et sted, hvor hun kan falde ned og som derfor er farligt for hende osv. Og når I stopper hende i dette, så bliver hun naturligt frustreret. Det er en helt naturlig følelse, som hun skal have lov at have. Vi kan alle sammen blive frustrerede, kede af det, sure osv. og det skal være ligeså legalt, som at vi er i hopla og sprudler af glæde.

Børn i denne alder vil ofte være i en slags separations-gentilnærmelses-fase. På den ene side, så vil de rigtig meget selv og prøver på egen hånd og viser naturligt mere og mere egen vilje og på den anden side, så vil de klynge sig lidt ekstra. De viser ekstra behov for nærhed og ...

Annonce

... omsorg, behov for fysisk kontakt. Det er ofte en lidt svær alder, fordi det kan være svært helt at vide, hvad man skal gøre - når I tager hende op, så vil hun ned, og når hun kommer ned, så vil hun op igen. Men det er helt normalt, og det er rigtig vigtigt at møde hende med omsorg og anerkendelse og ikke skælde hende ud eller skubbe hende væk (eller hvad der nu ligger i at være "mere konsekvente" overfor hende).

I denne alder vil mange børn også kunne virke til at gå lidt tilbage i deres udvikling. Fra f.eks. at kunne spise rigtig fint med fingrene og med gaffel og drikke selv af en kop, så virker det pludselig som om at barnet ikke kan spise. Der leges måske lidt mere med maden og pludselig vil hun ikke spise selv, men vil mades - igen helt naturligt og det hænger sammen med hendes alder og den store udvikling hun går igennem. Og så handler det også om, at hun naturligt bliver rigtig træt - der er så mange oplevelser hele dagen igennem, at hun næsten ikke kan overskue det, og når de sker, ja så påvirkes humøret naturligt også.

Men alt dette burde de jo være opmærksomme på i institutionen og derfor tackle som noget helt naturligt - og det skulle helst være sådan, at de giver jer forældre ro, så I kan være trygge ved at hun er der og at de tager sig omsorgsfuldt af jeres datter...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hun må gerne stadig sove to lure dagligt, og det vil være rigtig godt, hvis de i vuggestuen vil hjælpe hende med at få både en formiddagslur og en middagslur. Det vil godt kunne hjælpe lidt på overskuddet og dermed humøret. Derudover så vil det også ofte hjælpe på humøret med mange små og hyppige måltider - det er en god idé at sikre, at hun får sine små mellemmåltider, når hun er i vuggestuen, og at de er opmærksomme på dette - jo mere stabilt blodsukker, jo bedre humør. Og måske er hun en pige, der ikke tåler store udsving i forhold til søvn og mad.

Det er meget problematisk, at der sættes prædikater på børnene "hun er godt nok manipulerende", "hun er stædig" osv. Når man sætter den slags etiketter på børn, så begynder flere og flere at opfatte barnet sådan, og det kan meget let ende med, at barnet selv begynder at opfatte sig selv sådan og forsøger at passe ind i den rolle, fordi alle jo mener, at det er sådan. Og det er ikke fair, og det er heller ikke rigtigt! Jeres datter skal have lov til at være den hun er - og der er absolut intet forkert i at være selvstændig og vise egen vilje - og igen, hun er kun 14 måneder gammel:)

Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre, knus herfra:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Natamning

Mælkeproduktionen sker også om natten, og i den første tid efter fødslen er det en rigtig god idé at amme om natten. Faktisk er natamning med til at holde din mælkeproduktion igang, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon.

De fleste børn vil i de første måneder have behov for amning om natten, og det er først efter 6 mdr.s alderen, at de fleste børn ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt nat. I 6 mdr.s alderen vil barnet kunne spise skemad om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.