Svar: Lege selv og ro
8. juli 2014
Alder:
12 mdr.
Hej med jer
Tak for jeres brev :)
Det lyder som om at I har en motorisk meget aktiv datter og det I beskriver kan være helt normalt og helt naturligt. Nogle børn sidder naturligt mere stille, hvor andre helst skal være i bevægelse hele tiden…
Børn er forskellige og børn lærer forskelligt. Howard Gardner, der er amerikansk psykolog har beskrevet en ny måde at se intelligens på og har lavet en teori om hvordan børn lærer.
Howard Gardner taler om 7 forskellige intelligenser: "Den logisk matematiske intelligens", "Den sproglige intelligens", "Den musikalske intelligens", "Den rumligt visuelle intelligens, "Den kropslige intelligens", "Den personlige intelligens" og "Den sociale intelligens".
De 7 intelligenser arbejder sammen. Det betyder at man har og bruger flere af dem på samme tid og de komplementerer hinanden. Hvis man f.eks. er danser, så er det vigtigt at man både besidder en stærk musikalsk intelligens, hvor man forstår musikken og en social intelligens, som gør at man kan inspirere og følelsesmæssigt bevæge publikum. Man skal også have en kropslig intelligens der giver smidigheden og koordinationsevnen til at udføre bevægelserne.
Hvis man f.eks. er kropsligt intelligent, så skal man helst røre ved ting, afprøve ting. Man finder løsninger ved at prøve sig frem, man har svært ved at sidde stille og man er i det hele taget livlig og fysisk meget aktiv. Og jeres datter er måske netop kropsligt intelligent og lærer netop ved at bruge sig selv og sin krop - det kan være en forklaring på, hvorfor hun har svært ved at sidde stille i længere tid:)
Er man derimod "logisk-matematisk intelligent" så interesserer man sig i stedet for deltaljen og studerer til bunds og de børn som man ofte ser sidde og vende og dreje hvert eneste stykke legetøj igen og igen hører mere til i denne gruppe.
Denne teori forklarer altså, hvorfor vi er forskellige og at vi lærer og tilegner os viden på forskellig vis. Og det er ikke sådan, at man er bedre, hvis man er det ene eller det andet - det er blot udtryk for forskellighed. Og ofte ser man netop denne forskellighed hos børn, når I er i mødregruppe, er sammen med venner og familie, når jeres datter er i vuggestue osv. Børn oplever verden og lærer forskelligt.
Når det er sagt, så er det god en rigtig god idé at I prøver at hjælpe hende med at finde ro og koncentrere sig om bestemte ting - lige nu er det ipad og lignende, som fanger hende, men stille og roligt og i takt med at hun bliver ældre, vil det være rigtig fint at I hjælper hende med at bygge forskellige puslespil, hjælper hende med at bygge med og stable klodser - lige nu kan en leg f.eks. være at I stabler klodser til et tårn og hun vælter det…
Det vil være rigtig godt at skabe rolige stunder, hvor I læser i en bog, sidder sammen og forsøger at skabe en hyggestund. En anden måde at være sammen på, som måske vil være særligt god for hende, hvis hun er kropsligt intelligent vil være at I synger og danser sammen imens I bruger sanglege, rim og remser. Det kan være at synge "Klappe klappe kage", "Lille Peter Edderkop", "En elefant kom marcherende", "I en skov en hytte lå", "Jeg er en lille undulat", "Først den ene vej" osv. Der findes rigtig mange gode gamle børnesange, hvor man bruger hænder, kroppen, sin mimik - og det kan være en god måde for jer at være sammen på - både nu og i årene frem.
Jeres datter er stadig så lille, at det er helt naturligt at hun har brug for jeres hjælp til at lege, sætte en leg igang og at hun nyder at lege med jer. I takt med at hun bliver ældre, vil hun naturligt stille og roligt bedre kunne lege selv. Men I må dog gerne prøve at øve det lidt med hende - det er her vigtigt at I giver hende noget alderssvarende legetøj, som hun finder interessant, som hun kan finde ud af at bruge selv og som kan optage hendes tanker.
Legetøj kan f.eks. være:
Klodser og ting der kan skilles ad og sættes sammen, kasser der kan tømmes og fyldes, papkasser hun kan kravle op i og kravle igennem. Hammerbræt, ringpyramide, bolde i forskellige størrelser - gerne en stor let bold som en badebold og I kan trille til hinanden. Puslespil med knopper. Bøger med tykke sider. Legeting til badekarret.
Med hensyn til legeting til badet, så er det her naturligvis vigtigt at hun ikke sidder uden opsyn, når hun er i bad. Men netop legeting i badekarret vil være en god måde, hvorpå hun leger på afstand af jer, holder interessen selv - det kan være små plastikdyr, som skal trækkes op af jer men som så bevæger sig i vandet. Det kan være kander, bøtter, badeænder osv. Gerne også badeting, der kan sidde på væggen, hvorigennem hun kan hælde vand. Igen for at "træne", at hun faktisk kan lege, selvom I sidder en lille smule på afstand.
Det er helt normalt at børn i denne alder kan virke ekstra tryghedssøgende og klyngende, når de har været i vuggestue og adskilt fra mor og far hele dagen. Så det vil være naturligt, at hun hjemme lige nu har rigtig meget brug for at have jer inden for synsvidde og kan virke til at have det svært med afstand :)
Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre og giver lidt ro med på vejen.
Fortsat held og lykke og fortsat god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske