Svar: Aktivitetstæppe

22. juli 2010

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Sarah

Tillykke med lillesøster :)

Små børn ser bedst på en afstand af 30-50 cm og det er her at aktivitetstæppet, eller snarere aktivitetsstativet, har en fordel. Samtidig har din datter en alder nu, hvor hun naturligt vil prøve at slå ud efter, gribe fast og holde om ting hun kan se og netop, når hun ligger under et aktivitetsstativ, vil hun kunne se tingene der hænger tæt på hende og forsøge at bruge sine arme og hænder til at få fat i dem.

Det er korrekt at børn her ofte ligger mere på ryggen end på maven og det er også begrænset, hvor længe det vil være aktuelt at bruge et aktivitetstæppe/aktivitetsstativ. De fleste børn vil i 6 måneders alderen ikke længere have særlig stor glæde af at ligge under et stativ, men vil blive irriteret over at det er der og at de støder ind i det, når de triller omkring.

Et tæppe som ikke indeholder et stativ, kan godt være spændende for ældre børn. Det ...

Annonce

... kan indeholde små lommer med ting i, som kan pilles ud og stoppes ned, det kan være påsyet knapper, blødt stof, ruet stof, frynser og lignende, som barnet vil fascineres af at pille ved og undersøge.

Det er også en fordel at man har et tæppe som ligesom er barnets. Sålænge børn er helt små, er det praktisk at have et tæppe som ikke bruges af andre, husdyr osv. Men som kun bruges af barnet. Mere af hygiejniske årsager.

Du har naturligvis ret i at visse ting kan undværes - og ja, det kan de fleste ting jo, når det kommer dertil. Men der er nu ikke noget forkert i at købe et aktivitetstæppe eller et aktivitetsstativ til de mindste børn ... :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Når det er sagt, så kan de naturligvis også sagtens underholdes, stimuleres, få lov til at gribe, mærke, føle osv. på mange andre ting :) Så det er ikke noget man SKAL købe.

Håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke:)

- Og rigtig god sommer!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Æteriske olier

Æteriske olier er planteolier, der tilsættes forskellige plejeprodukter, f.eks. massageolie, for at give det duft.

Æteriske olier kan indeholde allergene parfumestoffer, der kemisk set er identiske med - og lovgivningsmæssigt er sidestillet med - de syntetisk fremstillede.

I forhold til børn er det vigtigt at undgå parfumerede massageolier og helt undlade at bruge voksenprodukter. Æteriske olier bør ikke bruges direkte på huden og man skal være opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar, det er så dejligt at skrive til dig, du giver altid sådan nogle gode varme råd.

Det er dejligt at kunne skrive til dig, når man er bekymret.

Hilsen
Guldklumpens mor