Svar: Aktivitetstæppe
22. juli 2010
Alder:
2 mdr.
Kære Sarah
Tillykke med lillesøster :)
Små børn ser bedst på en afstand af 30-50 cm og det er her at aktivitetstæppet, eller snarere aktivitetsstativet, har en fordel. Samtidig har din datter en alder nu, hvor hun naturligt vil prøve at slå ud efter, gribe fast og holde om ting hun kan se og netop, når hun ligger under et aktivitetsstativ, vil hun kunne se tingene der hænger tæt på hende og forsøge at bruge sine arme og hænder til at få fat i dem.
Det er korrekt at børn her ofte ligger mere på ryggen end på maven og det er også begrænset, hvor længe det vil være aktuelt at bruge et aktivitetstæppe/aktivitetsstativ. De fleste børn vil i 6 måneders alderen ikke længere have særlig stor glæde af at ligge under et stativ, men vil blive irriteret over at det er der og at de støder ind i det, når de triller omkring.
Et tæppe som ikke indeholder et stativ, kan godt være spændende for ældre børn. Det kan indeholde små lommer med ting i, som kan pilles ud og stoppes ned, det kan være påsyet knapper, blødt stof, ruet stof, frynser og lignende, som barnet vil fascineres af at pille ved og undersøge.
Det er også en fordel at man har et tæppe som ligesom er barnets. Sålænge børn er helt små, er det praktisk at have et tæppe som ikke bruges af andre, husdyr osv. Men som kun bruges af barnet. Mere af hygiejniske årsager.
Du har naturligvis ret i at visse ting kan undværes - og ja, det kan de fleste ting jo, når det kommer dertil. Men der er nu ikke noget forkert i at købe et aktivitetstæppe eller et aktivitetsstativ til de mindste børn ... :)
Når det er sagt, så kan de naturligvis også sagtens underholdes, stimuleres, få lov til at gribe, mærke, føle osv. på mange andre ting :) Så det er ikke noget man SKAL købe.
Håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke:)
- Og rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske