Svar: Slyngevugge - fladt baghoved

10. oktober 2022

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Kære Christina

Tak for dit brev og stort tillykke med, at I venter jer en lillebror :) Det lyder rigtig dejligt, men jeg forstår godt, at I gør jer nogle tanker omkring, hvordan det hele nu skal gå, hvilket er helt naturligt:)

Først omkring slyngevugger, hængevugger, babykøjer... Mange børn finder ro i en sådan vugge, der generelt kan betegnes som en hængende vugge:) Barnet ligger omsluttet af stofsider, og samtidig kan vuggen gynge frem og tilbage, nogle gange også op og ned, og de vuggende bevægelser minder om at ligge i livmoderen, så barnet føler det genkendeligt og dermed lettere falder til ro.

En slyngevugge eller hængevugge kan være blød som en hængekøje, eller den kan have en fast bund, så barnet ligger på en madras ligesom i en seng. Den vil ofte være placeret i et stativ. Slyngevugger, hængevugger osv. er omfattet af produktsikkerhedsloven, hvilket betyder, at produktet skal være sikkert at bruge, og at man som forbruger skal informeres om evt. risici f.eks. via advarselsmærkning eller brugsanvisning.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn sover på en fast bund og en relativt fast madras. Og det er vigtigt at være opmærksom på, at bunden i en slyngevugge godt kan runde, så barnet ikke ligger fladt, og derfor ikke sover, som anbefalingerne foreskriver. Det kan være svært for barnet at skifte stilling, dreje hovedet, hvis det gylper osv.

Det anbefales, at vi generelt er meget opmærksomme på barnets liggestilling, når det sover. Barnet må ikke ligge i det der kaldes "chin-to-chest" position. Altså hage mod brystkasse, da dette kan hæmme barnets vejrtrækning. Det er vigtigt, at du kan se dit barns ansigt, og at du sikrer dig, at der ikke er noget stof direkte foran barnets næse og mund, så du er sikker på, at dit barn har frie luftveje.

Det er også anbefalingen, at man er opmærksom på, hvorvidt vuggen er fæstnet med en karabinhage i metal. Når vuggen bevæges, kan metaldele gnide mod hinanden, hvorved det kan afgives små metalstykker, som kan ramme barnet i øjnene, hvis det ligger og kikker op.

Hvis du gerne vil bruge vuggen til længere lure og f.eks. om natten, så bør du sikre dig, at der er en god fast madras i bunden, og at den lille ligger sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Generelt har hængevugger en mere fast og lige madras, end slyngevugger har, og måske vil en hængevugge være et bedre valg for jeres familie...

Og så til fladt baghoved eller lejringsbetinget skævhed eller fladhed af kraniet, som det også kaldes:)

Du skriver, at du/I med storebror forsøgte "at være opmærksomme og holdt jer vågne om natten for at sikre ...

Annonce

... hovedet var drejet"... det er ikke meningen. Du har naturligt brug for din nattesøvn, ellers kan du slet ikke hænge sammen til sidst, og så vil risikoen for at du bliver deprimeret naturligt være større...

Det er især de første 3-4 måneder, som er kritiske. Her er det meget vigtigt, at du er opmærksom på, hvordan lillebror bliver lejret, når han skal sove, men også når du holder ham i din favn, giver ham mælk osv.

Når han puttes til lur og til natten, så skal du dreje hans hoved skiftevis til venstre og højre side. Du kan evt. have en lille bamse eller lignende stående, som hjælper dig med at huske, hvilken side han skal have hovedet til.

Vær opmærksom på, hvordan sengen er placeret i forhold til vindue og lys, han vil ofte dreje sig mod lyset, og det kan være nødvendigt at vende ham modsat i sengen.

Når du ammer ham, så er det vigtigt, at du skifter mellem forskellige ammestillinger, så han ikke altid ligger til samme bryst og på samme side. Det samme, hvis du giver flaske - selvom du måske er højre håndet, så er det vigtigt, at du også giver ham flaske med venstre hånd, så han lejres forskelligt, når han spiser.

Når du bærer ham rundt, så skal du bære ham skifte vis på venstre og højre arm - det samme gælder for far og andre, som også bærer rundt på ham:)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Legetøj, uro osv. bør hænges op både til højre og venstre side, så han på den måde hjælpes til at kikke begge veje.

Du bør undgå brug af skråstol, hvor han naturligt vil ligge på ryggen og uden at have baghovedet frit.

Når I kører bil, skal han naturligt være i en autostol, men den bør kun bruges i bilen og ikke indendøre.

Du bør - og det er måske næsten det vigtigste - lægge ham på maven så meget som muligt, fordi han i maveliggende stilling ikke har noget tryk på hovedet. Så når han er vågen, så er han så vidt muligt på maven - f.eks. også på din brystkasse, på dine lår, liggende hen over en ammepude, på maven på din arm, når du bærer ham rundt osv.

Hvis det viser sig, at lillebror har rigtig meget brug for tryghed, nærhed og fysisk kontakt, så vil det måske være en hjælp for jer med en ergonomisk bæresele. Det kunne være Najell (evt. Easy) eller Ergobaby (evt. med spædbarnsindsats) - noget som han kan sidde korrekt støttet i, hvor han kan have hovedet drejet til henholdsvis højre og venstre side, og som samtidig er let for dig at "tage på og sætte ham i", og som giver dig mulighed for også at være der for storebror, have armene fri, lave lidt praktiske ting... bare en tanke :)

Jeg håber, at du kan bruge mine tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke med graviditeten:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Reservebedste

En reservebedste er en ældre person, der gerne vil hjælpe småbørnsfamilier med at passe børnene, når de er syge, har brug for at blive hentet tidligt eller skal passes en dag, hvor forældrene skal i byen.

I nogle kommuner kan man søge om en reservebedste, hvis man er enlig og ikke har mulighed for at trække på sit netværk, men det er også muligt at søge en reservebedste privat.

Det kan være en rigtig god idé at have en reservebedste (M/K), som kan hjælpe i...

Læs mere i Babylex

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer