Svar: Sut?

10. juni 2021

Kategori:
Alder:
2 år

Kære Mor

Tak for dit brev :)

Jeg er ked af at høre, at din mand har fået en depression og har været nødt til at flytte fra jer. Det lyder som om, at I har en meget svær tid lige nu. Det er ikke nemt med en 2årig og dig som højgravid - men det er godt, at far får behandling, og jeg håber, at I får den hjælp, som I har brug for alle 3, snart 4 :)

Det er uhensigtsmæssigt, at jeres datter bruger en dukkesut. Den passer ikke til hendes mund, og du kan allerede se, at den påvirker hendes tænder, efter at hun har brugt den i knap en måned. Det lyder ikke som om, at hun kan undvære en sut, og hvis du fjerner dukkesutten, så er der risiko for, at hun begynder at sutte på tommelfinger - og så kan hun bruge sin tommel i rigtig mange år. Jeg vil derfor anbefale, at du køber hende en rigtig sut. Og det bør være enten en flad sut, eller en anatomisk sut, som er flad der, hvor hendes mælketænder sidder, når hun har den i munden. Helst også i naturgummi/latex på grund af hendes tænder.

Allerbedst vil det naturligvis være, hvis hun ikke i en alder af ...

Annonce

... 2 år pludselig skal til at bruge sut, men - dukkesutten dur ikke. Jeg vil anbefale dig, at du kobler hendes nye sut til en klud, så hun får en sutteklud og gradvist kan sutten så måske helt udelades og kluden være det, som hun føler tryghed ved. En klud kan hun tage med sig, den kan følge hende i vuggestue og hun styrer selv behovet - hun kan nulre næse osv. når hun har brug for det og på den måde kan kluden fungere som substitut for både bryst og narresut. Det kan tilmed være en af dine aflagte t-shirts eller lignende, så den minder om dig og om den tid, som hun har haft ved dit bryst..

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hårelastikken dur ikke. Den er farlig, og hun risikerer at synke den! Men det er tydeligt, at den minder om dig, og derfor tænker jeg, at en af dine aflagte t-shirts kunne være en rigtig god idé for din datter :) En t-shirt hun kender og forbinder med dig - og som tilmed dufter af mor, og lige nu så koblet til en rigtig narresut, som så måske gradvist kan trappes ud, men kluden beholdes :)

Rigtig meget held og lykke med det projekt - og stort knus herfra :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Omega-3 til gravide

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).

Derudover viser undersøgelser at Omega-3 har betydning for om graviditeten opnår normal længde og om barnet har en normal fødselsvægt.

Hvis du spiser 200-300 g. fisk om ugen, så er fedtsyrerne altid tilgængelige for dit...

Læs mere i Babylex

Smile

Der er ikke noget bedre end at få et smil fra sit barn!

Allerede få timer efter fødslen ligger barnet og kigger på sine omgivelser og på mor og far. I et sådan øjeblik kan man godt opleve sit barn smile. Det er dejligt, men er dog endnu ikke det bevidste smil.

Først når barnet er ca 6 uger gammelt kan man opleve det mere bevidste smil, hvor det er synet af mor, far, storesøsters ansigt, som får lillebror til at smile.

Jo mere du kan smile, pludre og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Vi vil bare sige dig tusinde tak!! Det er uvurderligt, at du findes og giver så mange gode råd! Men det bedste er, at du er så anerkendende i dine svar om alverdens små og store problemer hjemme i de små familier. Det er en rigtig rar følelse, at man ikke behøver holde sig tilbage, når man skriver til dig, fordi du aldrig dømmer i dine svar. Så tusinde tak for en fantastisk brevkasse!

Hilsen drengens forældre