Svar: Fodtøj - 11 mdr.

30. april 2021

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det vil være super godt, at I hjemme lader jeres datter gå med bare tæer, når temperaturen tillader det. Bare tæer er bedst, fordi jeres datter bruger sine tæer til at gribe fast i gulvet, når hun øver at stå og holde balance..

Ellers er det en god idé med et par helt bløde skindfutter på fødderne. Skindfutter er ofte lavet med ruskindssål, som gør, at hun står godt fast, når hun forsøger at rejse sig ved møblerne osv., og de er samtidig så bløde, at hun stadig kan bevæge sine tæer og bruge hele foden, når hun øver sig i at stå og gå.

Når hun begynder at kunne tage de første små og mere selvstændige skridt, så vil det være en god idé med en rigtig sko. Disse sko vil ofte have såler lavet i gummi, som er skridsikre, og som også beskytter mod fugt osv. fra f.eks. asfalt, græs, jord mv. Det vil sige, at sålen vil være tykkere og også lidt hård, men den skal stadig være blød og eftergivelig. Nogle sko virker udadtil ikke så bøjelige, men sålen kan godt være bygget op på en måde, hvor fodens knogler og muskler får mulighed for at arbejde frit og ubesværet. Tal med skohandleren om det.

Skoene skal være lette, hvis de er for tunge, så vil det være svært for jeres datter at løfte fødderne, og de vil derfor forhindre hende i at øve sig i at gå. De bør have en fast hælkappe, så de sidder godt fast om foden og giver god støtte. Der skal ...

Annonce

... være snøre eller velcrolukning, så I har mulighed for at tilpasse skoen præcist til hendes fod. Og så skal der være plads til at fødderne kan vokse, uden at skoene bliver for store.

Det vil være en god idé at prøve lidt forskellige sko, altså fra forskellige producenter, da børns fødder er meget forskellige. Det er derfor meget forskelligt, hvilken type sko der passer til barnet. Nogle sko er smalle, andre brede - og der skal være plads til tæerne og til hele fodens bredde. Sko og fødder skal passe sammen. Hvis foden glider i skoene, så er hun nødt til at krumme sine tæer for at holde fast, og det dur ikke.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

De helt små børn, det vil sige børn under 2 år, har meget bløde knogler og meget fedtvæv. De har næsten ingen svang, og man laver derfor normalt de første sko med en lige læst, uden svangstøtte. Sålænge barnet ikke selv er begyndt at udvikle svang, så siges det, at man ikke bør give barnet sko, hvori der er sat svang..

Vælg en sko, som er åndbar, og hvor I fornemmer, at der er tænkt over valget af materiale. Hvis vi nærmer os sommeren, når hun begynder at gå rundt, så kan I også vælge en prewalker sandal i stedet for en sko. Kravene her er dog de samme - den skal have fast hælkappe, kunne justeres ind med velcro, have gummisål osv. og så skal den sidde rigtig godt på foden, når hun prøver den i butikken.

Rigtig meget held og lykke i jagten på de første par sko :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Cykelstol

De fleste børn vil fra ca. 9 måneders alderen sidde så stabilt, at de begynder at kunne sidde i en cykelstol monteret på en voksencykel.

Vælg en stol som har justerbare fodstøtter og remme til at spænde fødderne fast, så barnets fødder ikke kan komme i klemme i hjulet. En frakkeskåner på hjulene, kan være en god idé at sikkerhedshensyn.

Cykelstolen skal være spændt fast til cyklens stel. Det er ikke sikkert nok, hvis den kun er spændt fast til bagagebæren.

Læs mere i Babylex

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for din uddybning – det var rart med et par konkrete forslag, og I aftes lykkedes det faktisk at sidde uden skrigeri… :)

Jeg tror at små skridt er den helt rigtige løsning, som du foreslog…

Dine svar hjælper altid UTROLIGT meget!

Tak, fra os i Tyskland