Svar: Fodtøj - 11 mdr.
30. april 2021
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det vil være super godt, at I hjemme lader jeres datter gå med bare tæer, når temperaturen tillader det. Bare tæer er bedst, fordi jeres datter bruger sine tæer til at gribe fast i gulvet, når hun øver at stå og holde balance..
Ellers er det en god idé med et par helt bløde skindfutter på fødderne. Skindfutter er ofte lavet med ruskindssål, som gør, at hun står godt fast, når hun forsøger at rejse sig ved møblerne osv., og de er samtidig så bløde, at hun stadig kan bevæge sine tæer og bruge hele foden, når hun øver sig i at stå og gå.
Når hun begynder at kunne tage de første små og mere selvstændige skridt, så vil det være en god idé med en rigtig sko. Disse sko vil ofte have såler lavet i gummi, som er skridsikre, og som også beskytter mod fugt osv. fra f.eks. asfalt, græs, jord mv. Det vil sige, at sålen vil være tykkere og også lidt hård, men den skal stadig være blød og eftergivelig. Nogle sko virker udadtil ikke så bøjelige, men sålen kan godt være bygget op på en måde, hvor fodens knogler og muskler får mulighed for at arbejde frit og ubesværet. Tal med skohandleren om det.
Skoene skal være lette, hvis de er for tunge, så vil det være svært for jeres datter at løfte fødderne, og de vil derfor forhindre hende i at øve sig i at gå. De bør have en fast hælkappe, så de sidder godt fast om foden og giver god støtte. Der skal være snøre eller velcrolukning, så I har mulighed for at tilpasse skoen præcist til hendes fod. Og så skal der være plads til at fødderne kan vokse, uden at skoene bliver for store.
Det vil være en god idé at prøve lidt forskellige sko, altså fra forskellige producenter, da børns fødder er meget forskellige. Det er derfor meget forskelligt, hvilken type sko der passer til barnet. Nogle sko er smalle, andre brede - og der skal være plads til tæerne og til hele fodens bredde. Sko og fødder skal passe sammen. Hvis foden glider i skoene, så er hun nødt til at krumme sine tæer for at holde fast, og det dur ikke.
De helt små børn, det vil sige børn under 2 år, har meget bløde knogler og meget fedtvæv. De har næsten ingen svang, og man laver derfor normalt de første sko med en lige læst, uden svangstøtte. Sålænge barnet ikke selv er begyndt at udvikle svang, så siges det, at man ikke bør give barnet sko, hvori der er sat svang..
Vælg en sko, som er åndbar, og hvor I fornemmer, at der er tænkt over valget af materiale. Hvis vi nærmer os sommeren, når hun begynder at gå rundt, så kan I også vælge en prewalker sandal i stedet for en sko. Kravene her er dog de samme - den skal have fast hælkappe, kunne justeres ind med velcro, have gummisål osv. og så skal den sidde rigtig godt på foden, når hun prøver den i butikken.
Rigtig meget held og lykke i jagten på de første par sko :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske