Svar: Babygynge - hvornår

1. marts 2021

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Lise

Tak for dit brev :)

Hvor hurtigt man kan sætte den lille i en babygynge afhænger lidt af modellen. Nogle gynger er først godkendt fra 9 eller 12 måneders alderen, hvor andre gynger er lavet, så de faktisk kan bruges og er godkendt fra 6 måneder. Og så er der også babygynger, som først er godkendt fra 3 år - så selvom det kaldes "babygynge", så er den altså ikke nødvendigvis til babyer.

Hvis du gerne vil have en gynge, som din datter kan bruge om et par måneder, når hun er 6 måneder gammel, så skal du se efter en gynge med høj ryg. Det vil sige, at højden ofte er ca. 50 cm. Det er med til at sikre, at hun ikke vipper bagover, og så der ...

Annonce

... er støtte til både ryg, skulder, nakke og hoved, når hun gynger. Derudover skal gyngen have et T-stykke, altså det stykke, som sidder foran maven, og hvor hun kan have et ben på hver side. Og derudover skal der også være en sele, så hun kan spændes lidt fast, når hun gynger frem og tilbage.

Gyngen skal være CE-mærket, og den tekniske dokumentation skal være i orden. Standarden hedder DS/EN 71-1:2014+A1:2018.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Når du efter 6 måneders alderen sætter din datter i en gynge, så skal du naturligvis også se på hvor stærk hun er, og hvor godt hun sidder - og ud fra dette vurdere, om hun er parat.

Håber dette hjælper videre på vej i junglen af babygynger :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Undertøj til børn

Bomuld er behageligt, suger sved og kan vaskes ved høj temperatur. Det kan være en stor fordel, så længe børn bruger ble, hvor det ikke kan undgås, at der af og til kommer urin og afføring i undertøjet.

I efterårs- og vintermånederne, kan det dog være en fordel at vælge undertøj af uld. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft. Det gør, at uld isolerer rigtig godt, og det hjælper derfor barnet med at holde varmen, når det f.eks. sparker dynen af om natten. Uld kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for din uddybning – det var rart med et par konkrete forslag, og I aftes lykkedes det faktisk at sidde uden skrigeri… :)

Jeg tror at små skridt er den helt rigtige løsning, som du foreslog…

Dine svar hjælper altid UTROLIGT meget!

Tak, fra os i Tyskland