Svar: Babygynge - hvornår
1. marts 2021
Alder:
4 mdr.
Kære Lise
Tak for dit brev :)
Hvor hurtigt man kan sætte den lille i en babygynge afhænger lidt af modellen. Nogle gynger er først godkendt fra 9 eller 12 måneders alderen, hvor andre gynger er lavet, så de faktisk kan bruges og er godkendt fra 6 måneder. Og så er der også babygynger, som først er godkendt fra 3 år - så selvom det kaldes "babygynge", så er den altså ikke nødvendigvis til babyer.
Hvis du gerne vil have en gynge, som din datter kan bruge om et par måneder, når hun er 6 måneder gammel, så skal du se efter en gynge med høj ryg. Det vil sige, at højden ofte er ca. 50 cm. Det er med til at sikre, at hun ikke vipper bagover, og så der er støtte til både ryg, skulder, nakke og hoved, når hun gynger. Derudover skal gyngen have et T-stykke, altså det stykke, som sidder foran maven, og hvor hun kan have et ben på hver side. Og derudover skal der også være en sele, så hun kan spændes lidt fast, når hun gynger frem og tilbage.
Gyngen skal være CE-mærket, og den tekniske dokumentation skal være i orden. Standarden hedder DS/EN 71-1:2014+A1:2018.
Når du efter 6 måneders alderen sætter din datter i en gynge, så skal du naturligvis også se på hvor stærk hun er, og hvor godt hun sidder - og ud fra dette vurdere, om hun er parat.
Håber dette hjælper videre på vej i junglen af babygynger :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske