Svar: Baby og cykel - hvornår?
17. november 2020
Alder:
7 mdr.
Kære Christine
Tak for dit brev :)
Der er ikke lovmæssigt nogle regler om, hvornår børn må sidde med på cyklen, det er et individuelt skøn - og børn kan sidde både foran og bagpå cyklen, men de skal sidde i en cykelstol og ikke på et cykelsæde.
En cykelstol, som har ryglæn, så barnet kan læne sig tilbage, vil man ofte anbefale fra ca. 9 måneder. I den alder har de fleste børn styrke og kræfter nok til at kunne sidde selvstændigt og kan derfor sidde i en cykelstol.
Ud over ryglæn, så skal cykelstolen have fodhvilere og remme til at holde fødderne fast. Den skal også være udstyret med en sele, så barnet ikke kan rejse sig eller pludselig falde ud. Det anbefales, at det er en H- eller Y-sele. Cykelstolen skal passe til barnets alder og vægt. Det er derfor en god idé at tage barnet med ud i butikken og prøve en cykelstol, for at finde den, som passer bedst. Og så skal den lille naturligvis have cykelhjelm på.
Cykelstole skal være monteret på cyklens stel - enten foran eller bagved. Det er ikke nok at montere stolen på f.eks. bagagebæreren. Uanset om cykelstolen monteres foran eller bagpå, så skal den have ryglæn, fodstøtter og sele, så barnet sidder sikkerhedsmæssigt godt placeret.
Fordele ved at montere cykelstolen foran er, at man ofte har rigtig god kontakt med sit barn, stolen vejer mindre, så den er lettere at håndtere, og så er det lettere at gå med cyklen, imens barnet sidder i stolen, fordi tyngdepunktet er anderledes. Samtidig kan bagagebæreren bruges til bagage, og man har som forældre også mulighed for at have en taske på ryggen, når man cykler.
Fordele ved at montere cykelstolen bagpå er, at større børn kan sidde der. Bagved monterede cykelstole kan ofte bruges helt op til 22 kg, og det vil sige indtil barnet har en alder hvor de ofte begynder at kunne cykle selv. Det giver ofte også bedre affjedring af stolen, og så vil barnet sidde beskyttet mod vind og vejr, når det sidder i læ bag ved mor eller far.
Et cykelsæde, som ikke har fodstøtter, ryglæn og seler er, så vidt jeg ved, ikke sikkerhedsgodkendt efter de danske eller europæiske regler, og denne type sæde anbefales derfor ikke.
Håber du kan bruge dette lidt videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske