Svar: Valg af tremmeseng
20. maj 2019
Alder:
1 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :)
Der findes mange forskellige slags tremmesenge, de kan variere meget i størrelse og nogle kan justeres både i højde og i længde, og dermed bruges i takt med at barnet vokser. Der er også tremmesenge, hvor man kan fjerne den ene side af tremmerne i starten og koble sengen til forældresengen, hvilket kan være praktisk om natten...
Det kan godt være, at I kan bruge din gamle tremmeseng, det kommer helt an på, hvilken model der er tale om og standen af den. Hvis standen er i orden, så den blot skal vaskes, måske have en gang maling (uden kemi) og sikkerheden er i orden, så kan den godt bruges...:)
Der er følgende sikkerhedskrav til tremmesenge:
Afstanden mellem tremmerne skal være mellem 4.5 og 6 cm.
Siderne skal være mindst 60 cm høje, når sengebunden er i laveste position, og 30 cm, når sengebunden er i øverste position.
Er der lameller i bunden, så bør afstanden mellem disse ikke være mere end max 6 cm.
Imellem bunden og siderne/gavlene, må der max være 2.5 cm
Er der andre åbninger f.eks. skruehuller og lignende, så skal de være enten under 0.7 cm eller mellem 1.2-2.5 cm.
Derudover skal du tjekke, at der ikke er skruer eller andre smådele, som barnet kan pille af og sluge eller komme til skade med.
Det kan være en god idé at I overvejer, hvad I har behov for - ikke bare nu men fremadrettet. Nogle tremmesenge indeholder skuffer til opbevaring, nogle kan laves til en juniorseng på sigt, andre kan laves til en bænk, der kan stå på børneværelset, nogle senge giver plads til at mor og far kan sidde ved siden af osv. Naturligvis skal sikkerheden være i orden, men I skal også medtænke, hvad I har af plads, og hvad der vil fungere godt for jer fremover, ligesom økonomien naturligt også spiller ind. Tremmesenge findes til mange forskellige priser, du kan dog sagtens finde en billigere seng, der stadig lever op til de sikkerhedsmæssige krav - og måske kan du bruge den, som din mor har stående på loftet :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske