Svar: Valg af tremmeseng

20. maj 2019

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære mor

Tak for dit brev :)

Der findes mange forskellige slags tremmesenge, de kan variere meget i størrelse og nogle kan justeres både i højde og i længde, og dermed bruges i takt med at barnet vokser. Der er også tremmesenge, hvor man kan fjerne den ene side af tremmerne i starten og koble sengen til forældresengen, hvilket kan være praktisk om natten...

Det kan godt være, at I kan bruge din gamle tremmeseng, det kommer helt an på, hvilken model der er tale om og standen af den. Hvis standen er i orden, så den blot skal vaskes, måske have en gang maling (uden kemi) og sikkerheden er i orden, så kan den godt bruges...:)

Der er følgende sikkerhedskrav til tremmesenge:

Afstanden mellem tremmerne skal være mellem 4.5 og 6 cm.

Siderne skal være mindst 60 cm høje, når sengebunden er i laveste position, og 30 cm, når sengebunden er i øverste position.

Er der lameller i bunden, så bør afstanden mellem disse ikke være mere end max 6 cm.

Imellem bunden og siderne/gavlene, må der max være ...

Annonce

... 2.5 cm

Er der andre åbninger f.eks. skruehuller og lignende, så skal de være enten under 0.7 cm eller mellem 1.2-2.5 cm.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Derudover skal du tjekke, at der ikke er skruer eller andre smådele, som barnet kan pille af og sluge eller komme til skade med.

Det kan være en god idé at I overvejer, hvad I har behov for - ikke bare nu men fremadrettet. Nogle tremmesenge indeholder skuffer til opbevaring, nogle kan laves til en juniorseng på sigt, andre kan laves til en bænk, der kan stå på børneværelset, nogle senge giver plads til at mor og far kan sidde ved siden af osv. Naturligvis skal sikkerheden være i orden, men I skal også medtænke, hvad I har af plads, og hvad der vil fungere godt for jer fremover, ligesom økonomien naturligt også spiller ind. Tremmesenge findes til mange forskellige priser, du kan dog sagtens finde en billigere seng, der stadig lever op til de sikkerhedsmæssige krav - og måske kan du bruge den, som din mor har stående på loftet :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Astma

Børn med astma trækker ikke vejret på samme måde som vi andre. Når man har astma, så snører luftvejene sig sammen, passagen for luft ind og ud af lungerne bliver mindre og barnet har derfor svært ved at trække vejret.

Astma er det man kan kalde for en lungesygdom og børn med astma vil ofte have anfald, hvor de tydeligt har problemer med vejrtrækningen. Under et astmaanfald vil barnet få en hvæsende, pibende vejrtrækning, kvælningsfornemmelse, vedvarende hoste og nogle gange også...

Læs mere i Babylex

Opkast - baby og børn

Der er forskel på at gylpe og på at kaste op. Gylp kommer stille efter et måltid, hvor opkast er mere voldsomt og i større mængder. Hvis barnet kaster op, vil det ofte også være uroligt og utilpas. Hvis barnet kun kaster op en enkelt gang, er der ikke grund til bekymring.

Opkastning hænger ofte sammen med, at barnet fejler noget andet og måske også har feber. Barnet vil ofte have ondt i maven, virke slap og træt, vil måske vægre sig mod at spise. Sammen med opkastning kommer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så er jeg tilbage i klubben igen, for nu er barn nummer to kommet til, og med ham nye udfordringer, for ingen børn er jo ens ;-) Og jeg trænger til lidt professionel hjælp fra en sundhedsplejerske, der ikke er bange for at have en mening.

Hilsen mor til to drenge