Svar: Brug af slyngevugge
12. december 2018
Alder:
1 mdr.
Kære Karoline
Tak for dit brev og tillykke med den lille pige - og velkommen til :)
Det er et rigtig fint og meget relevant spørgsmål, du stiller omkring brug af slyngevugge.
Sundhedsstyrelsens anbefaling er, at små børn lægges til at sove på ryggen og med hovedet skiftevis drejet til venstre og højre side. Det anbefales, at barnet puttes i en seng med en fast bund og en relativ fast madras. Når og hvis barnet f.eks. har behov for at gylpe, så vil det normalt pr. refleks dreje hovedet til siden, hvorved det kan komme op med den gylp som generer... Det anbefales også, at man sikrer sig, at barnet ikke får det for varmt under søvn.
Du har helt ret i, at en slyngevugge ofte ikke følger Sundhedsstyrelsens anbefalinger, da madrassen ofte runder, så barnet ikke ligger helt fladt og plant... og det kan godt være svært for barnet at dreje hovedet, hvis det f.eks. gylper.
Sundhedsstyrelsen hverken anbefaler eller fraråder slyngevugger - men holder sig til den generelle anbefaling om, hvordan børn bør sove. Og anbefalingerne er for at nedsætte risikoen for vuggedød.
Jeg forstår godt dine bevæggrunde for at spørge, om du kan putte din datter i slyngevuggen om dagen - når du selv er vågen og kan holde øje med hende. Af hensyn til vuggedød vil man normalt ikke anbefale dette, fordi du naturligt ikke kan holde hende under observation hele tiden.. og man vil derfor heller ikke anbefale, at du bruger en slyngevugge til hende, når du selv sover...
Der findes dog forskellige modeller af slyngevugger, babykøjer, hængevugger, og man må individuelt vurdere, om den pågældende vugge lever op til Sundhedsstyrelsen anbefalinger. Det vil sige, at madrassen skal være fast, barnet skal have mulighed for at bevæge sig og dreje hovedet, barnet skal kunne ligge så lige, at det har frie luftveje, barnet må ikke kunne få det for varmt osv...
Rigtig mange forældre og børn har glæde af at bruge en form for vugge, der kan hænge og bevæge sig. Det hjælper barnet med at finde ro, barnet føler sig puttet og bliver skærmet lidt fra omgivelserne, lys osv. Og så har den vuggende bevægelse en stor beroligende effekt...
Jeg har ikke kendskab til, hvorvidt der har været sket ulykker ved brug af slyngevugger, eller om der er nogle særlige sikkerhedskrav, som man skal være opmærksom på. Men jeg har kontaktet Sikkerhedsstyrelsen og spurgt ind til dette. Jeg har ikke modtaget svar endnu, men skal nok gi besked, når og hvis jeg hører nærmere :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - og glæder mig til at følge jeres lille familie:)
Rigtig god jul!
-----------------------------
Notat fra 20. December 2018
Ifølge Sikkerhedsstyrelsen, så er der på nuværende tidspunkt ikke nogen sager omkring slyngevugger. Slyngevugger er opfattet af produktsikkerhedsloven, og det betyder blandt andet, at producenten skal give forbrugerne de oplysninger, som er nødvendige for, at man kan vurdere de risici, der kan være forbundet med produktet.
Det kan ikke udelukkes, at der kan være samme problematik med slyngevugger, som man har diskuteret omkring bæreslynger - nemlig barnets liggestilling, som kan give en "chin-to-chest" position, der kan hæmme barnets vejrtrækning.
Det anbefales at følge Sundhedsstyrelsens retningslinjer :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske