Svar: Brug af slyngevugge

12. december 2018

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Karoline

Tak for dit brev og tillykke med den lille pige - og velkommen til :)

Det er et rigtig fint og meget relevant spørgsmål, du stiller omkring brug af slyngevugge.

Sundhedsstyrelsens anbefaling er, at små børn lægges til at sove på ryggen og med hovedet skiftevis drejet til venstre og højre side. Det anbefales, at barnet puttes i en seng med en fast bund og en relativ fast madras. Når og hvis barnet f.eks. har behov for at gylpe, så vil det normalt pr. refleks dreje hovedet til siden, hvorved det kan komme op med den gylp som generer... Det anbefales også, at man sikrer sig, at barnet ikke får det for varmt under søvn.

Du har helt ret i, at en slyngevugge ofte ikke følger Sundhedsstyrelsens anbefalinger, da madrassen ofte runder, så barnet ikke ligger helt fladt og plant... og det kan godt være svært for barnet at dreje hovedet, hvis det f.eks. gylper.

Sundhedsstyrelsen hverken anbefaler eller fraråder slyngevugger - men holder sig til den generelle anbefaling om, hvordan børn bør sove. Og anbefalingerne er for at nedsætte risikoen for vuggedød.

Jeg forstår godt dine bevæggrunde for at spørge, om du kan putte din datter i slyngevuggen om dagen - når du selv er vågen og kan holde øje med hende. Af hensyn til vuggedød vil man normalt ikke anbefale dette, fordi du naturligt ikke kan holde hende under observation hele tiden.. og man vil derfor heller ikke anbefale, at du bruger en slyngevugge til hende, når du selv sover...

Der findes dog forskellige modeller af slyngevugger, babykøjer, hængevugger, og man må individuelt vurdere, om den pågældende vugge lever op til ...

Annonce

... Sundhedsstyrelsen anbefalinger. Det vil sige, at madrassen skal være fast, barnet skal have mulighed for at bevæge sig og dreje hovedet, barnet skal kunne ligge så lige, at det har frie luftveje, barnet må ikke kunne få det for varmt osv...

Rigtig mange forældre og børn har glæde af at bruge en form for vugge, der kan hænge og bevæge sig. Det hjælper barnet med at finde ro, barnet føler sig puttet og bliver skærmet lidt fra omgivelserne, lys osv. Og så har den vuggende bevægelse en stor beroligende effekt...

Jeg har ikke kendskab til, hvorvidt der har været sket ulykker ved brug af slyngevugger, eller om der er nogle særlige sikkerhedskrav, som man skal være opmærksom på. Men jeg har kontaktet Sikkerhedsstyrelsen og spurgt ind til dette. Jeg har ikke modtaget svar endnu, men skal nok gi besked, når og hvis jeg hører nærmere :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - og glæder mig til at følge jeres lille familie:)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Rigtig god jul!
-----------------------------
Notat fra 20. December 2018

Ifølge Sikkerhedsstyrelsen, så er der på nuværende tidspunkt ikke nogen sager omkring slyngevugger. Slyngevugger er opfattet af produktsikkerhedsloven, og det betyder blandt andet, at producenten skal give forbrugerne de oplysninger, som er nødvendige for, at man kan vurdere de risici, der kan være forbundet med produktet.

Det kan ikke udelukkes, at der kan være samme problematik med slyngevugger, som man har diskuteret omkring bæreslynger - nemlig barnets liggestilling, som kan give en "chin-to-chest" position, der kan hæmme barnets vejrtrækning.

Det anbefales at følge Sundhedsstyrelsens retningslinjer :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Sushi til gravide og ammende

Gravide og ammende må meget gerne spise sushi, og det kan være en udmærket måde at få varieret sit indtag af fisk på. Der er dog lidt forholdsregler du skal tage.

Fødevarestyrelsen pålægger både forhandlere, sushi-restauranter og øvrige leverandører at dybfryse fisken før den sælges. Fisken skal være frosset ned til til -20 grader i 24 timer for at komme eventuelle parasitter i fiskekødet til livs.

Vælger du at lave sushi selv, skal fisken på samme måde fryses ned...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Igen må jeg ty til dig som fantastisk hjælper og rådgiver.

Min skønne søn på 11 måneder skal starte i dagpleje i morgen og jeg er virkelig i krig med mine følelser.

Øv altså. Helen, jeg har virkelig brug for et ærligt råd og jeg har brug for at få sat sindet lidt på lavt blus.

Mange kærlige hilsner
Mor til dreng på 11 måneder