Svar: Uld og antal lag
24. oktober 2018
Alder:
5 mdr.
Kære Mor
Tak for dit fine spørgsmål omkring uld :)
Det er ofte nok med et lag uld, og det er allerbedst, hvis ulden ligger inderst - altså tættest mod huden.
Uld har en rigtig god evne til at kunne suge sved og samtidig holde barnet tør. Det isolerer mod kulde og hjælper barnet med at holde en stabil kropstemperatur. Ulden har nogle lange snoede fibre, som skaber små luftlommer omkring barnets hud, og det er dette, som er med til at sikre, at barnet hverken bliver for varm eller for kold.
Som vejret er lige nu vil jeg sige, at det er bedst med en uldbody inderst, og så kan du godt give din dreng en bomuldsdragt uden på. Det kan også være en fordel at bruge en bodystockning inderst, fordi den sikrer, at han ikke skiller ad på midten og derfor ikke får træk på maven og ryggen :) Om den skal være med lange eller korte ærmer afhænger af, hvilken dragt du giver ham ud over. Han kan f.eks. godt have en langærmet uldbody på under en sparkedragt med korte ærmer, eller han kan have en kortærmet uldbody under en langærmet bluse...
Når det bliver koldere i vejret, så kan de to lag godt være uld, eller du kan vælge at give ham f.eks. uld inderst, en bomuldsdragt uden på, og så putte ham i en ulddragt, når han skal sove - eller evt. give ham en trøje af uld på, uden på det øvrige tøj - så han faktisk har tre lag tøj. Men det afhænger helt af, hvor varmt/koldt det er, om han er inde eller ude osv., og du må hele tiden forsøge at regulere ved at mærke ham i nakken. Hvis han sveder i nakken, så har han for meget tøj på, hvis han virker kold i nakken, så skal han have mere tøj på, og virker han tilpas i nakken, så er hans kropstemperatur okay :)
Husk også strømper og måske et par små uldsokker på fødderne...
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske