Svar: At sove ude i krybbe om vinteren

14. december 2017

Kategori:
Alder:
19 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Hej med dig

Tak for dit brev, og du skal bestemt ikke undskylde for alle dine spørgsmål - jeg vil meget gerne svare, det er jo hele idéen med min brevkasse :)

Det er meget svært at give helt præcise retningslinjer for, hvornår det er forsvarligt at sove ude - og det er noget meget kulturelt for os i Danmark, at vi synes vores børn skal sove udenfor både sommer og vinter. Men der er naturligvis lidt forskellige retningslinjer, som man bør forsøge at følge.

Som udgangspunkt må børn ikke sove ude, når temperaturen er under 10 minusgrader. Derudover skal man sikre sig, at barnet sover et sted, hvor der er læ for blæst, regn, sne osv. Og i en institution anbefales f.eks. at børnene sover i en liggehal.

Barnevognen eller krybben som barnet sover i skal være vind- og vandtæt. Bunden bør være isoleret f.eks. med skumgummi, og barnet bør sove med hue, og bør sove i en form for sovepose, som har hætte og lukkede ærmer, så barnets hænder, fødder og hoved er beskyttet. Barnet skal være iklædt f.eks. uld som du også bruger og barnet skal puttes med en dyne, der dækker barnets krop både opadtil og til siderne.

Og så skal man naturligvis have barnet under opsyn, når det sover og jo yngre barnet er og jo koldere det er, jo mere skal man holde øje med barnet. Man skal mærke barnet i nakken for at vurdere, om barnets temperatur er passende.

Sundhedsstyrelsen har lavet en del retningslinjer for sovemiljøet i daginstitutioner og disse bør vuggestuen naturligt følge - der er mange, men nogle af dem kommer her:

I forhold til krybber, så anbefales det, at hver barn har sin egen krybbe og sin egen madras. Dyner og puder skal vaskes ved 60 grader mindst 2 gange årligt og efter behov. Madrasser skal kunne vaskes og aftørres efter behov og mindst 1 gang om måneden. Og ikke vaskbare madrasser skal renses mindst 2 gange årligt. Skummadrasser og skumhynder med jordslåede pletter skal kasseres.

Krybber skal holdes tørre og fri for skimmelsvamp, det ...

Annonce

... frarådes at bruge krybber lavet af møbelplader, fordi de let angribes af frugt. Sundhedsstyrelsen anbefaler i deres bog "Hygiejne i daginstitutioner" følgende daglige rutiner: "Sengetøj og madrasser luftes og tages ind umiddelbart efter brug. Stabling af madrasser kan medføre skimmelvækst. Madrasser bør derfor opbevares under ventilerede og opvarmede forhold på en sådan måde, at de får mulighed for at tørre. Sengetøjet anbringes først igen i krybben/barnevognen, når den atter tages i brug"

Det betyder altså i forhold til dit spørgsmål - at din dreng bør puttes på en madras og med en dyne eller i en sovepose, som har været indendøre og som dermed ikke er kold. Det kan godt være at krybben står ude hele døgnet, men sengetøjet og madrassen skal indenfor og først ud, når det skal bruges.

Derudover anbefales det, at krybberne står i læ eller i en liggegal - det betyder et udvendigt rum med vægge på tre sider og åbning mod det fri. Der skal være tag på liggehallen, så man undgår solindfald, blæst, rimfald, sne og regn hvor børnene sover.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Med hensyn til sovedragt, så kan en fleecedragt eller sovepose i fleece godt være en mulighed. Men det er ikke sikkert, at det er varmt nok, og jeg tænker, at den nok ikke giver nogen større forskel i forhold til den ulddragt, som du/de allerede putter ham i. En mulighed er at du køber en blød flyverdragt eller dundragt til ham - du kan prøve at søge på netop "flyverdragt", "dundragt" eller "barnevognsdragt" eller måske bruger en sovepose, der er flere muligheder. Jeg vil faktisk foreslå dig, at du taler med pædagogerne i institutionen om, hvad de anbefaler - fordi behovet kan være lidt forskelligt alt efter hvor han sover, hvor varm han er osv. Generelt er det en god idé at vælge en sovedragt, som er blød og uden knapper, lynlåse og lignende ved ryggen, fordi det ikke er rart at ligge på, når man skal sove :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Og rigtig god jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Moderkage

Moderkagen forsynet barnet med næring, imens det ligger inde i livmoderen. Når fødslen er forbi, og navlestrengen er klippet over, så skal moderkagen fødes.

Hos nogle kvinder kommer den helt af sig selv, hos andre skal man presse lidt for at få den ud. Det kan ske, at moderkagen ikke kan komme ud på normal vis og derfor må kvinden bedøves, og den må fjernes af en læge. Bedøvelse er nødvendigt, for hvis kvinden var vågen, ville det gøre meget ondt.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil lige fortælle, at vores datter nu falder i søvn helt af sig selv, og vi har slet ikke haft en kamp med at lære hende det.

Vi skylder dig æren for det, da vi har fulgt dine råd fra din bog og din brevkasse.

Så tusind tak!

Mor til pige på 18 måneder