Svar: Løbecykel
11. december 2017
Alder:
19 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og alle dine tanker :)
Det er rigtig dejligt, at du gerne vil støtte din dreng i hans motoriske udvikling, og det lyder som om, at han er rigtig godt med og virkelig begynder at nyde sin løbecykel. Og jeg kan derfor godt forstå, at du overvejer, om det er tiden til at skaffe ham en ny...
Du fortæller, at han fik sin nuværende løbecykel da han var 12 måneder og der gik et par måneder, før han begyndte at bruge den. Det vil sige, at han har brugt den i 4-5 måneder nu, og han lyder til at være rigtig glad for den og tryg ved den. Han bruger begge ben og fødder, han drejer på styret, løfter den over dørtrin osv. Den fungerer rigtig godt for ham.. Og jeg tænker derfor, at han umiddelbart skal have lov til at have denne succesoplevelse og tryghed ved sin cykel. Han skal naturligvis have en cykel som passer til ham i størrelsen, men det lyder det umiddelbart som om at den gør - det er en cykel som han kan håndtere...
Jeg tænker derfor - kan han ikke beholde den cykel han har nu og bruge den til han bliver 2 år, og så til sin 2års fødselsdag få en løbecykel med 2 hjul...? Løbecyklen fra Puky anbefales netop fra 2 års alderen og kan bruges fra han er ca 85 cm. høj - og det vil være oplagt når han bliver 2 år også i forhold til sommer, vejr og muligheden for at prøve at køre mere udenfor.
Det lyder for mig som om, at det vil være for tidligt at skifte cykel nu, men løbecyklen tænker jeg vil være rigtig fin senere - og han evt. få den i 2års fødselsdagsgave... :) Den cykel han har nu, er netop en god forløber for en løbecykel.
Det er for tidligt med et løbehjul, også selvom det har 3 hjul :)
Håber du kan bruge dette videre - rigtig meget held og lykke :) Og rigtig god jul til jer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske