Svar: Løbecykel

11. december 2017

Kategori:
Alder:
19 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Hej med dig

Tak for dit brev og alle dine tanker :)

Det er rigtig dejligt, at du gerne vil støtte din dreng i hans motoriske udvikling, og det lyder som om, at han er rigtig godt med og virkelig begynder at nyde sin løbecykel. Og jeg kan derfor godt forstå, at du overvejer, om det er tiden til at skaffe ham en ny...

Du fortæller, at han fik sin nuværende løbecykel da han var 12 måneder og der gik et par måneder, før han begyndte at bruge den. Det vil sige, at han har brugt den i 4-5 måneder nu, og han lyder til at være rigtig glad for den og tryg ved den. Han bruger begge ben og fødder, han drejer på styret, løfter den over dørtrin osv. Den fungerer rigtig godt for ham.. Og jeg tænker derfor, at han umiddelbart skal have lov til at have denne succesoplevelse og tryghed ved sin cykel. Han skal naturligvis have en cykel som passer til ham i størrelsen, ...

Annonce

... men det lyder det umiddelbart som om at den gør - det er en cykel som han kan håndtere...

Jeg tænker derfor - kan han ikke beholde den cykel han har nu og bruge den til han bliver 2 år, og så til sin 2års fødselsdag få en løbecykel med 2 hjul...? Løbecyklen fra Puky anbefales netop fra 2 års alderen og kan bruges fra han er ca 85 cm. høj - og det vil være oplagt når han bliver 2 år også i forhold til sommer, vejr og muligheden for at prøve at køre mere udenfor.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det lyder for mig som om, at det vil være for tidligt at skifte cykel nu, men løbecyklen tænker jeg vil være rigtig fin senere - og han evt. få den i 2års fødselsdagsgave... :) Den cykel han har nu, er netop en god forløber for en løbecykel.

Det er for tidligt med et løbehjul, også selvom det har 3 hjul :)

Håber du kan bruge dette videre - rigtig meget held og lykke :) Og rigtig god jul til jer!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Moderkagebiopsi, moderkageprøve

En moderkagebiopsi kaldes også for Chorion Villus Samling eller CVS. Moderkageprøven laves for at undersøge for kromosomsygdomme og visse arvelige sygdomme hos fosteret.

Moderkageprøve laves, når du er mellem 11. og 16. graviditetsuge. Prøven laves normalt ved, at der stikkes en tynd kanyle ind gennem maveskindet. Det føles ofte som at få taget en blodprøve, men kanylen bevæges ofte lidt frem og tilbage, fordi man derved kan få taget en lille bid af moderkagen ud. Man scanner før...

Læs mere i Babylex

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for dine lange svar, du er så dejlig fornuftig :) Jeg er glad for at læse, at du i det store og hele kan understøtte det, vi i forvejen har gjort.

Tak skal du have for dine svar

Venlig hilsen, mor til Sofia 8 måneder