Svar: Tågang og fodtøj til baby
9. december 2017
Alder:
10 mdr.
Kære Dorthe
Tak for dit brev :) Hvor er det dejligt at jeres datter er begyndt at gå så meget omkring på egen hånd - det giver lidt ekstra liv i huset, men det er jo helt som det skal være, og måske kan hun være med til at gå omkring juletræet i år, hvis I plejer at gøre det :)
Mange børn går på tæer i starten - og det er helt okay og helt naturligt, men det er vigtigt, at barnet stille og roligt kommer ned på flad fod, og du skal holde øje med, om hun kan det, og begynder at gøre det af sig selv. Hvis hun fortsætter med at gå på tæer, så kan der nogle gange ske det, at barnet bliver for stram i lægmusklen og i fodens sender, så det bliver sværere at komme ned på flad fod og hun dermed lærer sig at få forkert.. Her kan det være nødvendigt med en henvisning til en fysioterapeut, som kan give nogle øvelser, der kan udspænde hendes fødder/lægge og få hende ned på flad fod igen. Nogle gange vil man også ordinere børsteøvelser - her børster man barnets fodsåler med en speciel børste, for at give barnet en fornemmelse af at blive rørt på fodsålerne.
Derudover kan det, som du selv er inde på, nogle gange være en god idé med små skindsko, som kan stabilisere hendes fod og holde foden i en god og normal gåstilling. Det er vigtigt at disse sko, som ofte kaldes kravlesko eller prewalkers sidder godt omkring foden, de skal være lette, så de ikke er svære at løfte, og det vil være rigtig godt med en støvlette, som støtter op omkring anklen og som har fast hælkappe. Kravlesko eller prewalkers har ofte skindskål, men prewalkers fås også med gummisål.
Og det vil netop være godt med en gummisål, når I skal ud. Det kan være en prewalker eller en begyndersko. Det vigtige er, at der ikke kan trække vand ind i skoen, når hun står på jorden og går lidt rundt - og den skal støtte godt omkring foden, enten lukkes med snørebånd eller med velcro. En rigtig vinterstøvle med lidt foer er naturligvis også en mulighed, men det vil være godt, at hun prøver dem på. Da hun ikke er ældre end hun er, så er det begrænset hvor tunge og stive hendes sko/støvletter bør være - ligesom det naturligvis nok er begrænset hvor meget I vil være ude, når det regner og sner...
Så det afhænger altså lidt af, hvad jeres behov er, hvor meget I skal ud og hvordan vind og vejr er, hvor I bor :) Hun kan godt have et par skridsikre skindfutter på indendøre, hvis du oplever at det er lidt fodkoldt, hvor I bor og strømpesokkerne ikke er helt nok. De fås også med skindfoer, så de er ekstra varme og så hun stadig kan stå fast. Hvis hun trives med strømpesokker med skridsikre dutter, så er det også rigtig fint.
Og så kan et par prewalkers eller begyndersko med gummisål være rigtig godt sammen med flyverdragten, når I skal ud og hun skal kunne stå og gå lidt på jorden :)
Jeg håber, at dette kan hjælpe dig lidt på vej - fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske