Svar: Tågang og fodtøj til baby

9. december 2017

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Dorthe

Tak for dit brev :) Hvor er det dejligt at jeres datter er begyndt at gå så meget omkring på egen hånd - det giver lidt ekstra liv i huset, men det er jo helt som det skal være, og måske kan hun være med til at gå omkring juletræet i år, hvis I plejer at gøre det :)

Mange børn går på tæer i starten - og det er helt okay og helt naturligt, men det er vigtigt, at barnet stille og roligt kommer ned på flad fod, og du skal holde øje med, om hun kan det, og begynder at gøre det af sig selv. Hvis hun fortsætter med at gå på tæer, så kan der nogle gange ske det, at barnet bliver for stram i lægmusklen og i fodens sender, så det bliver sværere at komme ned på flad fod og hun dermed lærer sig at få forkert.. Her kan det være nødvendigt med en henvisning til en fysioterapeut, som kan give nogle øvelser, der kan udspænde hendes fødder/lægge og få hende ned på flad fod igen. Nogle gange vil man også ordinere børsteøvelser - her børster man barnets fodsåler med en speciel børste, for at give barnet en fornemmelse af at blive rørt på fodsålerne.

Derudover kan det, som du selv er inde på, nogle gange være en god idé med små skindsko, som kan stabilisere hendes fod og holde foden i en god og normal gåstilling. Det er vigtigt at disse sko, som ofte kaldes kravlesko eller prewalkers sidder godt omkring foden, de skal være lette, så de ikke er svære at løfte, og det vil være rigtig godt med en støvlette, ...

Annonce

... som støtter op omkring anklen og som har fast hælkappe. Kravlesko eller prewalkers har ofte skindskål, men prewalkers fås også med gummisål.

Og det vil netop være godt med en gummisål, når I skal ud. Det kan være en prewalker eller en begyndersko. Det vigtige er, at der ikke kan trække vand ind i skoen, når hun står på jorden og går lidt rundt - og den skal støtte godt omkring foden, enten lukkes med snørebånd eller med velcro. En rigtig vinterstøvle med lidt foer er naturligvis også en mulighed, men det vil være godt, at hun prøver dem på. Da hun ikke er ældre end hun er, så er det begrænset hvor tunge og stive hendes sko/støvletter bør være - ligesom det naturligvis nok er begrænset hvor meget I vil være ude, når det regner og sner...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Så det afhænger altså lidt af, hvad jeres behov er, hvor meget I skal ud og hvordan vind og vejr er, hvor I bor :) Hun kan godt have et par skridsikre skindfutter på indendøre, hvis du oplever at det er lidt fodkoldt, hvor I bor og strømpesokkerne ikke er helt nok. De fås også med skindfoer, så de er ekstra varme og så hun stadig kan stå fast. Hvis hun trives med strømpesokker med skridsikre dutter, så er det også rigtig fint.

Og så kan et par prewalkers eller begyndersko med gummisål være rigtig godt sammen med flyverdragten, når I skal ud og hun skal kunne stå og gå lidt på jorden :)

Jeg håber, at dette kan hjælpe dig lidt på vej - fortsat held og lykke med hende :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Bug Buster

Bug Buster er en metode til at fjerne hovedlus. Joanna Ibarra fra den velgørende organisation Community Hygiene Concern i London har udviklet denne metode og princippet i i Bug Busting er, at du i en og samme arbejdsgang får tjekket for hovedlus og også får fjernet lusene.

Metoden bygger på viden om lusenes adfærd og udvikling og på benyttelse af tættekam, almindelig shampoo og hårbalsam. Behandling med insekticider er således overflødig.

Du kan købe "Bug Buster"...

Læs mere i Babylex

Laktulose

Laktulose er et middel, som bruges ved hård mave. Hvis du oplever, at dit barn ikke kan komme af med sin afføring, afføringen er knoldet og hård, måske virker dit barn til at have smerter i forbindelse med, at det skal have afføring - så kan læge eller sundhedsplejerske anbefale dig, at du giver dit barn laktulose.

Laktulose drikkes, og kan f.eks. gives til baby på en ske. Laktulose virker ved at binde vand i tarmen og derved blødgøres afføringen, så barnet lettere kan komme af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

..og endnu engang tak for en vidunderlig brevkasse!