Svar: Hjemmesko
29. november 2017
Alder:
18 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Hjemmesko, sutsko, indesko.. de kan have forskellige formål, og der er derfor ikke nogen helt fast regler for, hvorvidt barnet har brug for hjemmesko eller ej.
Hvis I har det fodkoldt hos jer, hvis der er træk hen over gulvet, eller I generelt har kolde gulve, så kan det være en rigtig god ide med hjemmesko, fordi formålet så er at holde fødderne varme. Her vil hjemmeskoene kunne være af et blødere materiale som f.eks. uld eller lammeskind.
Hvis I har glatte gulve, og det kan være svært for jeres dreng at stå fast, så han risikere at glide, når han leger, så kan det være en god idé at vælge en indesko med en skridsikker hæl, som netop gør, at han kan stå fast.
Generelt til børn er det en god idé at vælge fodtøj der sidder fast omkring hælen, men hvorvidt det skal være "et bare bløde futter" eller mere "skridsikre sko" afhænger helt af, hvad du skønner behovet er for din dreng derhjemme.
Hvis han generelt har varme fødder, så er det sandsynligvis rigtig rart for ham med en lidt lettere hjemmesko - og det kan sagtens være f.eks. skindfutter fra Arauto Rap, som I også bruger i børnehaven. Men har han brug for noget som varmer mere, så kan det være rart for ham med nogle indesko med uld, lammeskindsfoer eller lignende...
Tykke sokker kan være glatte at løbe rundt i, med mindre du kan finde nogen med dupper under, så de bliver skridsikre. Nogen bruger også gymnastik sko som indesko, andre køber "yoga-sokker"... Det kan give fødderne bevægelighed samtidig med at han kan stå fast.
Og han må også gerne have bare tæer - men det kræver at gulvet er varmt og at han ikke får træk på fødderne :)
Nogle gange kan det være lettere at vurdere behovet ud fra, hvad du selv oplever. Hvis du selv synes du har brug for hjemmesko, så har din dreng sandsynligvis også brug for det. Men hvis du ofte går rundt med bare tæer derhjemme, så behøver han nok ikke en tyk lammeuldsko på fødderne... :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske