Svar: Hjemmesko

29. november 2017

Kategori:
Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Hjemmesko, sutsko, indesko.. de kan have forskellige formål, og der er derfor ikke nogen helt fast regler for, hvorvidt barnet har brug for hjemmesko eller ej.

Hvis I har det fodkoldt hos jer, hvis der er træk hen over gulvet, eller I generelt har kolde gulve, så kan det være en rigtig god ide med hjemmesko, fordi formålet så er at holde fødderne varme. Her vil hjemmeskoene kunne være af et blødere materiale som f.eks. uld eller lammeskind.

Hvis I har glatte gulve, og det kan være svært for jeres dreng at stå fast, så han risikere at glide, når han leger, så kan det være en god idé at vælge en indesko med en skridsikker hæl, som netop gør, at han kan stå fast.

Generelt til børn er det en god idé at vælge fodtøj der sidder fast omkring hælen, men hvorvidt det skal være "et bare bløde futter" eller mere "skridsikre sko" afhænger helt af, hvad du skønner behovet er for din dreng derhjemme.

Hvis han generelt har varme fødder, så er det sandsynligvis rigtig ...

Annonce

... rart for ham med en lidt lettere hjemmesko - og det kan sagtens være f.eks. skindfutter fra Arauto Rap, som I også bruger i børnehaven. Men har han brug for noget som varmer mere, så kan det være rart for ham med nogle indesko med uld, lammeskindsfoer eller lignende...

Tykke sokker kan være glatte at løbe rundt i, med mindre du kan finde nogen med dupper under, så de bliver skridsikre. Nogen bruger også gymnastik sko som indesko, andre køber "yoga-sokker"... Det kan give fødderne bevægelighed samtidig med at han kan stå fast.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og han må også gerne have bare tæer - men det kræver at gulvet er varmt og at han ikke får træk på fødderne :)

Nogle gange kan det være lettere at vurdere behovet ud fra, hvad du selv oplever. Hvis du selv synes du har brug for hjemmesko, så har din dreng sandsynligvis også brug for det. Men hvis du ofte går rundt med bare tæer derhjemme, så behøver han nok ikke en tyk lammeuldsko på fødderne... :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Fiskeolie og børn

Fiskeolie eller det der også hedder Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk. De er livsnødvendige for os mennesker, både for børn der skal vokse og udvikle sig og for ældre der skal "vedligeholdes". Derfor skal der være omega-3 fedtsyrer tilstede i vores kost.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at du selv spiser og også giver dit barn fisk 2 gange om ugen som hovedmåltid. Derudover næsten hver dag som pålæg til frokost.

Det er vigtigt at variere...

Læs mere i Babylex

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for dit tidligere svar, som gav os meget ro omkring vores 4 uger for tidlig fødte datters måltider.

I det hele taget tak for denne brevkasse, den hjælper mange forældre... jeg er taknemmelig helt inde i mit dybeste over den tid du bruger, dine lange og fyldestgørende svar og din evne til at forstå....!!

Mor til pige født 4 uger for tidligt