Svar: Kædedyne nødvendigt?

18. oktober 2017

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære H

Tak for dit brev :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med jer, og så må I selv vælge til og fra, hvad I tænker, at I kan bruge.

Du fortæller, at jeres sundhedsplejerske har sagt, at hun synes, at I skal prøve med en kædedyne om natten. Er det fordi sundhedsplejen har en kædedyne, som I kan låne og forsøge jer med, eller synes hun, at I skal investere i en sådan? Og er det noget hun direkte har opfordret til, eller er det mere nævnt som en "løs bemærkning/mulighed"?

Nogle børn har glæde af et få en specieldyne. Men som udgangspunkt skal specieldyner ses som et hjælpemiddel. Der kan bestemt være belæg for at bruge en speciel dyne, men det er ikke for alle. Og der findes mange forskellige muligheder.

En kædedyne er syet i lange kanaler, og har metalkæder syet fast i hver kanal. Man kan ikke høre kæderne, dynen er lydløs, men har masser af tyngde. De fås i forskellige vægtklasser, og hvor meget vægt barnet har behov for er helt individuelt. Det afhænger helt af barnets alder, fysiske størrelse og hvilke udfordringer, barnet har.. Man kan godt få kædedyner til babyer, men umiddelbart tænker jeg, at det lyder lidt voldsomt med en kædedyne til et barn på 8 måneder, som i øvrigt lyder til at være sund, frisk og igang med en helt almindelig udvikling...

Man kan også få det, der kaldes kugledyner. De kan indeholde kugler i forskellige størrelser - alt efter behov. Når barnet bevæger sig under dynen, så vil kuglerne flytte på sig og trykke forskellige steder på barnets krop. Det kan stimulere barnets sanser, give barnet en øget kropsbevidsthed, og det kan give barnet en fysisk ro, at mærke kuglerne trykke på kroppen. Det at kunne mærke kroppens grænser, kan hjælpe barnet med at sove bedre.. men igen tænker jeg, at det vil være lidt voldsomt for et barn på 8 måneder.. Jeres dreng er, som I skriver, i separationsfasen, han har en naturligt stor motorisk og mental uro lige nu, og derfor svært ved at sove roligt... Det hører mere til hans alder, og jeg synes det er for tidligt at sige noget om, hvorvidt han kan have svært ved at mærke sin krops grænser..

Vi bruger det ikke så meget i Danmark, men i udlandet kan man købe tyngdetæpper til mindre børn. Et tæppe med vægt kan være med til at give barnet fysisk ro, og det kan være med til at gøre, at barnet føler sig holdt og omsluttet, når det skal sove... I Danmark sælges blandt andet tyngdeposen.

Sundhedsstyrelsen anbefaler først juniordyne fra 1 års alderen, fordi det er vigtigt, at barnet kan flytte på sig selv og dynen. Man skal sikre, at barnet ikke risikerer at blive overophedet, og det samme tænker jeg, at man skal være opmærksom på i forhold til de specielle dyner, et tyngdetæppe og så lille et barn. Det er vigtigt, at man medtænker sikkerheden. Her vil f.eks. en tyngepose være noget mere sikker, fordi barnet ikke er puttet "under en dyne eller tæppe", men er puttet i en sovepose.

I forhold til jeres dreng, så synes jeg, at I skal prøve at vurdere, hvad det ...

Annonce

... er, han har brug for? Hvis han har svært ved at falde i søvn, men sover fint, når han endelig sover, så vil det være rigtig fint, at I sidder lidt hos ham, hjælper ham med at finde ro og overgive sig til søvnen netop med jeres nærhed, kærtegn osv. Og her behøver han sandsynligvis ikke en form for speciel dyne for at kunne sove.

Hvis han vågner en gang i timen hele natten, så skal I vurdere, hvad der sker her. Det kan sagtens handle om alder, udvikling og naturlig stor motorisk uro og rastløshed. Og I skal her forsøge at afdække, om det vil hjælpe ham eller måske irritere ham, hvis han er puttet i en sovepose eller under en tung dyne. Det er vigtigt for ham, at han kan skifte stilling under søvn. Og det skal han have lov til. En dyne bør således ikke forhindre ham i dette, og det vil være rigtig godt, hvis han har mulighed for at sparke dynen af, hvis han får det for varmt. Derfor først juniordyne fra 1 års alderen... :)

Men hvis I hver time skal berolige ham med jeres hænder, samler hans krop med jeres hænder, så kan han måske godt have glæde af at ligge i f.eks. en sovepose, som måske giver ham en følelse af at være mere omsluttet - og det vil så være af soveposen fremfor jeres hænder. Hvis I allerede har en voksipose eller lignende, så kan I godt forsøge om dette kan have effekt om natten...

I skal være opmærksomme på, hvad I hjælper ham med om natten. Hvis I tager ham op, vugger ham, går rundt med ham, hopper med ham eller lignende, så lærer han, at han skal være i bevægelse for at sove. Derfor er det vigtigt, at han ikke per automatik bliver vugget, når han om natten giver lyd fra sig, men at I forsøger at acceptere, at han om natten naturligt nu vil have urolige perioder, hvor han både kan klynke, småpludre, smågræde osv. og det er ikke alle lyde, som I behøver reagere på. Nogle gange vil han godt kunne komme videre i søvnen, hvis I trækker tiden lidt og ikke reagerer for hurtigt.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Opvågninger om natten kan skyldes rigtig mange ting, og med den alder jeres dreng har, så tvivler jeg på, at løsningen vil være en kædedyne... Hvis han har problemer med sanseintegration, så vil det normalt også vise sig på andre punkter og ikke kun, når han skal sove. I fortæller, at jeres dreng er glad, ikke utryg ved verden, men naturligt opmærksom og nysgerrig. Der er ikke noget i det I skriver, som tyder på, at I ikke kan gøre jeres dreng "klar til verden", netop ved blot at vise ham kærlighed og være der for ham:)

Ud fra det I skriver, så tænker jeg, at hans uro skyldes alder og udvikling. Dertil kommer, at juniordyne (som jo er en almindelig, men dog større dyne) først anbefales fra 1 års alderen, og sikkerhedsmæssigt så synes jeg, at en specieldyne ikke bør bruges allerede nu. Hvis det skønnes, at det af en eller anden grund skulle være nødvendigt for jeres dreng, så synes jeg, at det bør vurderes og ordineres af en læge, fordi han ikke er ældre end han er...

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre :)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Barnløshed

De fleste par har en naturlig forventning om blive forældre på et tidspunkt. Men for nogle sker det dog ikke bare af sig selv.

Hvis man som par forsøger at blive gravide gennem et år, uden at de lykkes, så betragtes det som ufrivilligt barnløshed. Statistikken siger, at ca 80 % vil bliv gravide i løbet af et år.

Årsagerne til at man ikke bliver gravid kan være rigtig mange og det tager tid at finde frem til den rigtige behandling for det enkelte par. Derudover er...

Læs mere i Babylex

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid gode råd... Din hjemmeside er til stor hjælp. Især for os udenlandsdanskere som ikke har en sundhedsplejerske til rådighed på samme måde som man har i Danmark.

Tak, for alt det du gør.

Udlandsdanskeren