Svar: Regntøj med foer eller termotøj

15. september 2017

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Hej med dig

Tak for dit fine spørgsmål :)

Der er ikke nogen faste regler eller retningslinjer for, hvad man skal vælge. Det er helt individuelt, men jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig.

Du skal overveje, hvor meget din dreng har behov for regntøj eller tøj, der er vand- og vindtæt. Hvis I f.eks. cykler til og fra institutionen, så har han måske mere brug for regntøj, end hvis I kører i bil. Det samme gælder, hvis han er i en institution, som prioriterer udeliv fremfor indeliv, og børnene derfor er udenfor uanset vind og vejr...

Jeg er enig med dig i, at regntøj med foer kan give mere bevægelsesfrihed, og man kan købe regntøj med foer, der både er vandtæt, vindtæt og åndbart - og netop det sidste er vigtigt at tage med i betragtning. For problemet med regntøj er ofte, at det kan være svært at ånde tilstrækkeligt i det, så når regnbygen stopper, så bliver det hurtigt for varmt at have på, og så kan det være dejligt at have en termojakke under, så man kan tage regnjakken af. Regnbukser kan være praktiske, når børn leger ude og gynger, sætter sig på rutsjebaner, bruger løbecykler osv. som er blevet våde efter en regnbyge... men bukserne kan naturligvis også blive meget varme, hvis de ikke er åndbare.

En regnjakke med foer f.eks. fleecefoer, og som samtidig er vindtæt og åndbar, kan også være god at bruge som overgangsjakke, før I skifter til flyverdragt. På den måde kan den måske bruges i længere tid end en termojakke kan. Modsat, så kan termojakken, som du skriver, ofte også bruges som en overgangsjakke, fordi den er let og stadig luner lidt... Det afhænger egentlig også lidt af, hvordan vejret viser sig at være - nogle gange er efteråret jo meget koldt og man skifter hurtigt til flyverdragt, andre gange er efteråret mildt og der er behov for en overgangsjakke/dragt i længere tid, før man skifter til vinter-flyverdragten...

Regntøj er ofte enten lavet af Polyester eller Polyurethan ...

Annonce

... (PU). Hvis regntøjet er lavet af PU, så er det vandtæt, men ikke åndbart, og det bliver derfor hurtigt varmt, når solen kommer frem igen. Regntøj lavet af PU føles ofte lidt som gummi. Hvis regntøjet er lavet af polyester, så virker det mere stofagtigt og blødt, og det vil være mere åndbart, men ikke så vandtæt, som hvis det er lavet af PU...

Du skal altså vælge lidt mellem åndbarhed og vandtæthed - man kan desværre ikke rigtig få begge dele...

Derudover vil det være rigtig godt, at der er stropper på buskebenene, og stroppen skal du sætte under gummistøvlerne. På den måde sikrer du, at der ikke kommer vand ind i støvlerne. Hvis han har buskebenene inde i gummistøvlerne, så kan der løbe vand ned af benene og ind i støvlen.

Der skal også være elastik ved anklerne og ved håndledene, så der ikke trænger vand ind under ærmerne og benene.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er også vigtigt, at der er reflekser på regntøj, så din dreng kan ses, selvom det bliver mørkt nu... Og derudover anbefales det, at du vælger regntøj, som ikke har snore i hætten. Det er vigtigt, at hætten kan sidde omkring hovedet, uden at blæse af.. men der bør ikke være snore, fordi det kan være farligt.

Når du vælger regnbukser, så anbefales det at du vælger en buks med smæk og seler. Det sikrer, at bukserne sidder højere, så han ikke bliver våd på maven. Det vil være godt, hvis der er elastik i taljen og ikke knapper, da han så kan slå sig på knapperne, hvis han falder...

Så... mange overvejelser at gøre sig omkring regntøj :) Du er nødt til at overveje, hvor meget han skal være ude i regnvejr, og hvad der tiltaler dig mest - åndbarhed eller vandtæthed. Og vurdere, hvor meget han reelt vil have brug for regntøj i hverdagen, ud fra, hvor meget I er ude, hvor meget han kommer ud i dagtilbuddet osv. Du kan også tale med personalet i vuggestuen om, hvad de foretrækker...

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Udmalkning af modermælk

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og...

Læs mere i Babylex

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alt din støtte og hjælp indtil nu. Igennem dig har jeg lært at have tillid til mine beslutninger og oser ud af tryghedsposen til min dreng og dette med god samvittighed!!!

Ingen tvivl om at du altid skal være min sundhedsplejerske :-)

Kærlig hilsen
P, mor til dreng på 15 måneder.