Svar: Autostol protest
29. august 2017
Alder:
16 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er tydeligt, at jeres dreng ikke er særligt glad for autostolen... eller måske snarere ikke særligt glad for, at du sætter ham i den, og jeg tænker, at det måske kan hjælpe jer, hvis du begynder at lade ham selv sætte sig til rette.
Hvor mobil er han nu? Jeg tænker, at han både kravler og går mere og mere rundt på egen hånd, og han er naturligt igang med at vise mere og mere egen vilje og selvstændighed. Og det vil derfor være rigtig godt, at du anerkender dette ved at lade ham selv gå, kravle op, sætte sig til rette - når han f.eks. skal op i sin autostol. Kan du derfor på en eller anden måde støtte ham ved at holde ham i hånden, give ham et lille skub i numsen, lade ham klatre op på sædet først og derefter sætte sig til rette i stolen, så vil det være rigtig godt.
Det samme må du også gerne begynde på derhjemme omkring den høje stol. Når det er spisetid, så lad ham selv klatre op og sætte sig til rette ved spisebordet... De fleste børn kan omkring 18 måneders alderen, men måske kan han allerede nu, hvis han får lidt ekstra støtte undervejs...
Og så vil det også være rigtig godt, hvis du kan aflede ham, når han sidder i sin stol. Det kan være ved at give ham lidt at spise, som han kan gumle på og hygge sig med (den at han får noget galt i halsen), og det kan også nogle gange hjælpe at hænge et aktivitetstæppe til bilen op, der hvor autostolen er placeret. Du kan købe aktivitetstæpper der har flere lommer, hvor du så kan komme lidt legeting, små bøger og lignende ned i lommerne, og så kan han sidde og hygge sig med at kikke på dette, blive afledt, når han bliver sat i stolen, og så han glemmer, at han er ked af autostolen...
Hvis det ikke virker, så er du nødt til at gøre som nu - spænde ham fast, også selvom han protesterer. Sikkerheden kommer frem for alt andet. Det vil være godt, hvis du sætter ord på: "Ja det er også dumt, du kan ikke lide det, jeg skynder mig, så vi kan komme af sted" eller lignende, så han hører, at du forstår ham, og at du gør, hvad du kan.. Og når I så kører, så falder han jo til ro, og så må det være sådan:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske