Svar: Juniorseng hvornår

29. august 2017

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

De fleste børn er parate til en juniorseng, når de er omkring 2.5 år gamle. Nogle lidt før, andre lidt senere... og hvornår man skifter afhænger naturligt også af, hvilken seng barnet iøvrigt sover i.

De første tegn på at barnet er parat til en større og mere åben seng, er ofte at barnet begynder at klatte ud af tremmesengen, barnet protesterer tydeligt over at ligge bag tremmer og gør hvad det kan for at klatre over og komme ud. Og det kan naturligvis være farligt, hvis det lykkes, så er det bedre at give barnet en åben seng, der giver barnet mulighed for at søge mor og far, hvis barnet har behov for det.

Sengen I har kikket på ser umiddelbart fin ud. Da jeres dreng ikke er ret gammel, så er det vigtigt, at sengen ikke er for høj, og at han ikke kan trille ud over kanten og komme til skade. Så vidt jeg kan se på hjemmesiden, så er hussengen lavet sådan, at den kan købes i forskellige højder, alt efter barnets alder og udviklingstrin (fra lav til halvhøj med stige), og sengehesten/tremmerne i siden sikrer, at han ikke kan trille ud af sengen. Det lyder rigtig fint.

Jeg har ikke kunne finde nogen faste retningslinjer for juniorsenge, hvad angår tremmeafstand osv. Den seng I kikker på indeholder dog en del tremmer, - den har både tremmebund og tremmesider, og jeg vil derfor lige sende jer de anbefalede mål:

- Afstanden mellem tremmerne i siden bør være mellem 4.5-6 cm. og afstanden mellem lamellerne i bunden bør ikke være mere end 6 cm.

- Afstanden mellem bund og sider/gavle må max være 2.5 cm.

- Åbninger fx. skruehuller skal enten være under 0.7 cm eller mellem 1.2 og 2.5 cm.

Dette er som sagt anbefalinger for tremmesenge og ikke juniorsenge. Jeg kan ikke umiddelbart finde målene på producentens hjemmeside, men det kan I naturligvis spørge ind til... Derudover skriver de, at sengene er dansk produceret, bygget op i hånden og lavet af træ ...

Annonce

... uden kemiske stoffer :)

Der findes rigtig mange forskellige og meget gode senge til børn, - og mange danske firmaer, der producerer senge, også hvor I måske har mulighed for at se, hvad I køber... Andre firmaer er f.eks. Flexa, LifeTime, Mkids, Stokke... bare for at nævne nogen:)

Tremmesengen bør altså skiftes ud, når jeres dreng begynder at klatre ud over sengekanten, fordi det er sikkerhedsmæssigt er nødvendigt, og fordi I her skal anerkende hans behov for at søge jer.. Så længe jeres dreng føler, at hans seng er tryg, god og dejlig at ligge i, så behøver I ikke skifte til en anden seng. Og nogle børn føler netop ekstra tryghed ved at mærke siderne tættere ved sig :)

Med hensyn til madras, så skal denne være mindst 5 cm tyk, og den skal være fast, men ikke hård. En fast madras er vigtig for barnets udvikling. Når han ligger på siden på madrassen, så skal skuldre og hofte synke ned i madrassen, så rygraden er lige. Når han ligger på ryggen, så må hans hæle og numse ikke synke ned i madrassen. Madrassen må ikke være så blød, at han synker for meget ned i madrassen, men heller ikke så hård, at madrassen slet ikke former sig efter hans krop.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det er bedst at vælge en madras i skum (koldskum ikke skumgummi) eller latex, og ikke vælge f.eks. en springmadras eller en madras, som indeholder fjedre. Han vejer slet ikke nok til at kunne få glæde af f.eks. en spring- eller fjedermadras.

Det vil også være en god idé at vælge en madras, hvor betrækket kan tages af og vaskes. Det bør kunne vaskes ved mindst 60 grader. Han vil naturligt svede, når han sover, ligesom han kan kaste op, tisse igennem bleen osv. Husstøvmider skal også kunne fjernes.

Det er en god idé at gå efter astma-allergi-certificeringer eller Økotex standard 100. Det er jeres garanti for at madrassen er testet for sundhedsskadelige stoffer.

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Omega-3 og amning

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse) og undersøgelser viser at indtag af fisk og omega-3 tilførelsen til barnet via modermælken har stor betydning helt op til barnets 2 års alder.

Et for lavt indtag af fisk og dermed omega-3 fedtsyrer er også sat i forbindelse med forringet finmotorik og...

Læs mere i Babylex

Faderskab

Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.

Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst så tusind tak for din fantastiske brevkasse. Jeg har fulgt den på sidelinjen i et par måneder og er meget imponerede over dine gode råd og vejledninger

Mor til Sille 7 måneder