Svar: Svømmeudstyr til 2-årig

23. juli 2017

Kategori:
Alder:
2 år, 8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære glade mor

Tak for dit brev og spørgsmål, som jeg tror, der er lige så mange meninger om, som der er svømmeskoler og forældre... Nu er jeg jo ikke svømmeuddannet, så det er begrænset, hvor stor en viden jeg har, men jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig.

Jeg har egentlig den holdning, at børn skal lære vandet at kende, ved at være i vandet med mor og far. Jo mere vi som forældre kan lege med vores børn i vandet, og netop gøre dem trygge ved vand, jo bedre er det. Så jo mere I kan svømme og bade med ham, hvor I holder ham og er fysisk tæt sammen med ham i vandet, jo bedre vil det være.

Og så har jeg også den holdning, at det bedste er, hvis barnet kan lære at svømme uden for mange hjælpemidler. Det er vigtigt, at vores børn lærer at balancere i vandet og får lidt fornemmelse af, hvordan kroppen egentlig fungerer i vandet. Når det er sagt, så kan der naturligvis være sikkerhedsmæssige hensyn, man er nødt til at tage - og hvor man derfor vil bruge en eller anden form for svømmehjælpemiddel, men stadig skal man naturligvis være i vandet sammen med mor og/eller far:)

Da jeg som barn skulle lære at svømme, så foregik det med svømmebælte og svømmeplade - og jeg er ikke en særlig god svømmer i dag, men det skyldes nok ikke dette;) Da mine piger var små, svømmede de med det man kalder for en "svømme noodle" eller en "svømme slange". Og de er begge dygtige svømmere i dag - men har også brugt timer i vandet sammen med deres far, og de er alle tre Padi Scuba Divers - så at være i vand, er noget mere naturligt for dem, end det nogensinde bliver for mig :)

Som ...

Annonce

... udgangspunkt må sikkerheden komme forud for at lære svømmeteknik. Så hvis barnet som hos jer "svømmer rundt i det store bassin", hvor I ikke har fat i ham hele tiden, så bør han have et fastsiddende svømmehjælpemiddel. Og her kan en god løsning være den hajfinne, du taler om. Den sidder fast på barnet, og hjælper med at holde barnet i overfladen. Han kan ligge vandret i vandet og lærer at bevæge sine arme og ben naturligt i vandet, den forstyrrer ikke hans balance...

Svømmevinger har jeg aldrig brudt mig om. For det første så gør de ofte ondt på armene, men samtidig lærer man også, at armene skal "sidde højt", når man er i vandet, og det skal ens arme jo ikke. Barnet lærer ikke at bruge armene naturligt til at holde balancen i vandet.

Svømmebælte hjælper barnet til at ligge mere vandret i vandet, hvilket er positivt. Men bæltet skal sidde godt på barnet, og ofte glider de rundt og passer dårligt, så de faktisk ikke fungerer, og så mister barnet balancen i vandet.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Svømmenoodles og svømmeplader er gode, når man skal lære at svømme rigtigt, finde balancen, finde ud af at glide rigtigt igennem vandet osv. men dur ikke som sikkerhed til en dreng på 2.8 år....

Jeg tænker, at en Swim Fin eller hajfinne er et godt valg til vandglade børn, som man samtidig gerne vil lære at bevæge sig frit i vandet.. Når jeg læser om forskellige svømmehjælpemidler, så lyder det som om, at det er anbefalingen nu. Det kan måske sammenlignes lidt med en løbecykel, der kan gøre det lidt lettere at lære at cykle på en rigtig cykel...

Håber du kan bruge disse tanker videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Reservebedste

En reservebedste er en ældre person, der gerne vil hjælpe småbørnsfamilier med at passe børnene, når de er syge, har brug for at blive hentet tidligt eller skal passes en dag, hvor forældrene skal i byen.

I nogle kommuner kan man søge om en reservebedste, hvis man er enlig og ikke har mulighed for at trække på sit netværk, men det er også muligt at søge en reservebedste privat.

Det kan være en rigtig god idé at have en reservebedste (M/K), som kan hjælpe i...

Læs mere i Babylex

Reagensglasbefrugtning, IVF og ICSI

Reagensglasbefrugtning er en fertilitetsbehandling, som bruges hvis insemination ikke er lykkes 3 gange, hvis manden har stærkt nedsat sædkvalitet eller hvis kvinden har ødelagte æggeledere.

Det er en behandling for selve undfangelsen sker uden for kroppen - i et reagensglas.

- Man stimulerer kvindens æggestokke med en kraftig hormonbehandling, der modner op til 10-12 æg på en gang. Disse tages ud, et indgreb der foregår under under lokalbedøvelse.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit medfølende svar. Både min mand og jeg sad og tudede da vi læste det.

Det går fremad herhjemme. Vi har helt accepteret vores drengs handicap og glæder os hver dag over, hvor dejlig han er. Vi starter fysioterapi imorgen.

Tak fra Signe, mor til dreng på 7 måneder