Svar: El-tandbørste til baby - 12 mdr.

8. juli 2017

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Stine

Tak for dit brev :)

Jeg har på et tidspunkt kontaktet Oral B for at spørge, hvorfor de sætter aldersgrænsen på el-tandbørster til 3 år, men jeg har aldrig fået noget svar på dette. Jeg kunne forestille mig, at det handler om, at små børn ofte bider sammen omkring tandbørsten, og det forhindrer børsten i at rotere... Jeg har dog tidligere talt med Odontologisk Institut, KU, og deres svar var, at det er helt fint med elektriske tandbørster til børn.

De anbefalede, at man vælger en tandbørste med et lille hoved og hvor børstehovedet også er meget blødt. Man kan evt. vælge en med musik, ...

Annonce

... da det for nogen også kan virke motiverende. De anbefaler, at man vælger en tandbørste i en god kvalitet, da de meget billige modeller kan være ustabile og ikke give den rigtige børstning.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du fortæller, at jeres dreng er ret begejstret for at få børstet tænder med el-tandbørsten, og det lyder ikke som om, at han bider sammen om børsten - tværtimod lyder det som om, at el-tandbørsten motiverer ham, og det vigtigste er, at han får børstet sine 12 flotte tænder :) Jeg kan derfor ikke umiddelbart se nogen grund til, at I ikke skulle bruge den tandbørste, som fungerer for ham :)

Fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Legetøj til baby og børn

Barnet har bedst af det nære samspil, der er mellem barnet og forældrene. Men i takt med at barnet bliver større og begynder at forholde sig lidt mere til verden omkring sig, vil det være godt, at der er legetøj, som barnet kan kigge på og undersøge.

Når barnet begynder at gribe, skal legetøjet passe til barnets lille hånd, og det er vigtigt, at legetøjet også egner sig til at komme i munden. Tingene skal være solide og uden skarpe kanter og spidser. Brug så vidt muligt legetøj,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit svar angående min datter, som græd sig selv i søvn. For første gang i lang tid havde jeg en rigtig god fornemmelse i kroppen efter at have læst dit svar. Jeg kunne mærke, at du fik sat mange af de rigtige ord på situationen.

Tak fra Sanne, mor til pige på knap 4 måneder.