Svar: El-tandbørste til baby - 12 mdr.
8. juli 2017
Alder:
12 mdr.
Kære Stine
Tak for dit brev :)
Jeg har på et tidspunkt kontaktet Oral B for at spørge, hvorfor de sætter aldersgrænsen på el-tandbørster til 3 år, men jeg har aldrig fået noget svar på dette. Jeg kunne forestille mig, at det handler om, at små børn ofte bider sammen omkring tandbørsten, og det forhindrer børsten i at rotere... Jeg har dog tidligere talt med Odontologisk Institut, KU, og deres svar var, at det er helt fint med elektriske tandbørster til børn.
De anbefalede, at man vælger en tandbørste med et lille hoved og hvor børstehovedet også er meget blødt. Man kan evt. vælge en med musik, da det for nogen også kan virke motiverende. De anbefaler, at man vælger en tandbørste i en god kvalitet, da de meget billige modeller kan være ustabile og ikke give den rigtige børstning.
Du fortæller, at jeres dreng er ret begejstret for at få børstet tænder med el-tandbørsten, og det lyder ikke som om, at han bider sammen om børsten - tværtimod lyder det som om, at el-tandbørsten motiverer ham, og det vigtigste er, at han får børstet sine 12 flotte tænder :) Jeg kan derfor ikke umiddelbart se nogen grund til, at I ikke skulle bruge den tandbørste, som fungerer for ham :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske