Svar: Sko til baby
7. juli 2017
Alder:
14 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er rigtig dejligt, at jeres dreng er begyndt at bevæge sig mere og mere rundt på egen hånd, og det lyder som om, at det går fint med at gå - skønt :)
Der er forskel på prewalkers, men umiddelbart tænker jeg, at du sagtens bruge hans prewalker som udendørssko, indtil den butik du helst vil købe sko i åbner 1. august :) Det er sandsynligvis ved at være tid til at skifte, hvis han har haft sine prewalkers siden 10 måneders alderen, så de kan godt bruges de sidste ca. 2.5 uge udenfor - det lyder til at være helt fint :) Så har han sikkert slidt dem op...
Når du skal vælge begyndersko, så vil det ofte være en god idé med en lille støvlet, som kan spændes fast om foden med snøre eller velcrolukning. Det sikrer, at du kan tilpasse den, så den ikke strammer, men heller ikke sidder for løst. Derudover bør den have en form for let gummisål, så han kan have dem på udenfor, selvom græsset eller vejen er våd.
Det er vigtigt, at skoene er forholdsvis lette, så han kan løfte fødderne uden større problemer. Det er også vigtigt, at skoene passer i bredden til hans fod, og det kan godt ændre sig i takt med at han bliver ældre, begynder at gå mere osv. Skoene bør også have en fast hælkappe, så de sidder fast omkring foden på ham.
Nogen vælger også en babysandal her til sommer, fordi den giver luft til tæerne, hvis det er varmt... Det vil være godt, hvis sandaler også har en lukket tå, så hans tæer er beskyttet, når han går og kravler rundt.
De første sko er ofte lavet af helt blødt skind, de har ofte også lidt stødabsorberende egenskaber og så er de indvendigt konstrueret, så de passer til babys fod - børn under 2 år har meget bløde knogler og meget fedtvæv - og de har næsten ingen svang, de ser "platfodet ud". Derfor skal man købe sko, som er med en lige læst, og uden svangstøtte, men som er bygget op, så sålen følger barnets fods naturlige form.
Jeg synes det er en god idé at købe de første sko i en forretning, hvor du kan få hjælp til at finde den rette model og blive guidet igennem, hvad du skal lægge mærke til og være opmærksom på. Hvis han prøver forskellige modeller, så vil du kunne se forskel og selv få en fornemmelse for, hvad der er rart for ham at have på, og hvad der passer til ham. Nogle børn har en høj vrist, andre har en lav vrist - og man kan ikke vurdere, hvad der vil være de rigtige sko for ham, før han får dem på. Måske vil han også selv give sin mening til kende - du vil måske opleve, at nogle sko vandrer han problemfrit rundt i, andre protesterer han voldsomt over...
Der findes mange rigtig gode skoforretninger, der sælger børnesko, og hvor du kan få en god vejledning :) Og personligt ville jeg købe de første sko i en forretning, hvor de ved noget om babyfødder og babysko :)
Med hensyn til de sneakers du nævner, så kommer det meget an på, hvordan de er lavet, og hvor meget støtte de giver. Der findes også her rigtig mange forskellige modeller, så også her er du nødt til at lade din dreng prøve dem og vurdere hver enkelt model :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke med projekt "køb nye sko" :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske