Svar: Sko til baby

7. juli 2017

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det er rigtig dejligt, at jeres dreng er begyndt at bevæge sig mere og mere rundt på egen hånd, og det lyder som om, at det går fint med at gå - skønt :)

Der er forskel på prewalkers, men umiddelbart tænker jeg, at du sagtens bruge hans prewalker som udendørssko, indtil den butik du helst vil købe sko i åbner 1. august :) Det er sandsynligvis ved at være tid til at skifte, hvis han har haft sine prewalkers siden 10 måneders alderen, så de kan godt bruges de sidste ca. 2.5 uge udenfor - det lyder til at være helt fint :) Så har han sikkert slidt dem op...

Når du skal vælge begyndersko, så vil det ofte være en god idé med en lille støvlet, som kan spændes fast om foden med snøre eller velcrolukning. Det sikrer, at du kan tilpasse den, så den ikke strammer, men heller ikke sidder for løst. Derudover bør den have en form for let gummisål, så han kan have dem på udenfor, selvom græsset eller vejen er våd.

Det er vigtigt, at skoene er forholdsvis lette, så han kan løfte fødderne uden større problemer. Det er også vigtigt, at skoene passer i bredden til hans fod, og det kan godt ændre sig i takt med at han bliver ældre, begynder at gå mere osv. Skoene bør også have en fast hælkappe, så de sidder fast omkring foden på ham.

Nogen vælger også en babysandal her til sommer, fordi den giver luft til tæerne, hvis det er varmt... Det vil være godt, hvis sandaler også har en lukket tå, så hans tæer er beskyttet, når han går og kravler rundt.

De første sko er ofte lavet af helt blødt skind, de har ofte også lidt ...

Annonce

... stødabsorberende egenskaber og så er de indvendigt konstrueret, så de passer til babys fod - børn under 2 år har meget bløde knogler og meget fedtvæv - og de har næsten ingen svang, de ser "platfodet ud". Derfor skal man købe sko, som er med en lige læst, og uden svangstøtte, men som er bygget op, så sålen følger barnets fods naturlige form.

Jeg synes det er en god idé at købe de første sko i en forretning, hvor du kan få hjælp til at finde den rette model og blive guidet igennem, hvad du skal lægge mærke til og være opmærksom på. Hvis han prøver forskellige modeller, så vil du kunne se forskel og selv få en fornemmelse for, hvad der er rart for ham at have på, og hvad der passer til ham. Nogle børn har en høj vrist, andre har en lav vrist - og man kan ikke vurdere, hvad der vil være de rigtige sko for ham, før han får dem på. Måske vil han også selv give sin mening til kende - du vil måske opleve, at nogle sko vandrer han problemfrit rundt i, andre protesterer han voldsomt over...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Der findes mange rigtig gode skoforretninger, der sælger børnesko, og hvor du kan få en god vejledning :) Og personligt ville jeg købe de første sko i en forretning, hvor de ved noget om babyfødder og babysko :)

Med hensyn til de sneakers du nævner, så kommer det meget an på, hvordan de er lavet, og hvor meget støtte de giver. Der findes også her rigtig mange forskellige modeller, så også her er du nødt til at lade din dreng prøve dem og vurdere hver enkelt model :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke med projekt "køb nye sko" :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Udmalkning af modermælk

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og...

Læs mere i Babylex

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dit svar - jeg gik 100% på ham og tommelfingeren. Det tog faktisk kun 3-4 dage, så ville han hellere ha sut end tommelfinger.

Tak fra Conrads mor