Svar: Vand i sutter
4. juli 2017
Alder:
7 mdr.
Kære Kristina
Tak for dit brev :)
Det er helt normalt, at der kan komme vand i sutten, når man koger dem. Det er ofte ganske lidt, og det skyldes, at der skal være lufthuller i sutter, - så suttedelen holder sig rund og ikke "klapper sammen". På mange sutter sidder lufthullet der, hvor sutten og skjoldet sidder sammen. Det er normalt ikke farligt med lidt vand, men det anbefales, at du som udgangspunkt tømmer sutterne for vand, før du giver dem til din dreng.
Hvis der kun er tale om meget lidt, så vil det nogle gange fordampe af sig selv, når sutten lægges på et rent klæde direkte efter kogning. Andre gange kan det være nødvendigt, at du med hænder hænder/fingre klemmer på sutten nogle gange og også trækker i den og måske ryster den, for at få vandet fjernet og sutten tømt ordentligt ud for vand.
Nogle børn savler rigtig meget og derfor kan man nogle gange også opleve, at der kommer savl ind i sutten. Hvis det er tilfældet, er det også vigtigt, at man koger og renser sutten så godt som muligt, og at man forsøger at få vandet ud, så sutten er helt tør indvendig, før barnet får den i munden igen.
Håber du kan bruge dette videre :)
Rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske