Svar: Uld

5. marts 2017

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Katrine

Stort tillykke med den lille dreng og velkommen til :)

Tommelfingerreglen for brug af uld undertøj og uld nattøj er, at det med fordel kan bruges i de måneder, som slutter på "R" - det vil sige september, oktober, november, december, januar og februar...

Men - uld kan dog sagtens bruges i årets øvrige måneder og med det fugtige og omskiftelige vejr, som vi har i øjeblikket, så kan du sagtens lade din dreng have uldtøj på. Det vil være med til at holde ham bedre varm og vil hjælpe ham med at regulere hans temperatur.

Og faktisk kan man også købe "sommeruld", som er tyndere vævet, og som sagtens kan bruges en kølig sommerdag, ligesom en tyk uldtrøje faktisk også nogle gange kan være rigtig rart en kølig sommeraften på terrassen... :)

Nogle gange hører man "en gang uld, altid uld" og det er ikke rigtigt. Man kan sagtens skifte mellem at bruge uld og bomuld. ...

Annonce

... Du kan også sagtens bruge uld undertøj og så have bomuldstøj ud over - eller du kan have bomuldstøj på, og så have glæde af en uldtrøje... Derfor kan du også bruge en bomuldsbody og derudover en uldnatdragt - eller omvendt.

Man kan sige, at den bedste effekt af ulden får man, hvis man har ulden direkte på kroppen. Uldens lange snoede fibre skaber millioner af luftlommer hen over huden, og det er med til at sikre, at hverken får det for varmt eller for koldt. Samtidig kan ulden absorbere op til 40% af sin egen vægt og holder derfor barnet tørt, også selvom barnet sveder. Ulden hjæper barnet med at regulere temperaturen, men påvirker ikke barnets temperaturreguleringscenter.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Der er dog intet i vejen for at mikse lidt på kryds og tværs - gør som du synes din dreng virker til at trives bedst med :)

Håber du kan bruge dette lidt videre og glæder mig til at følge jeres lille familie :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Vuggedød - uventet spædbarnsdød

Den egentlige årsag til vuggedød eller pludselig spædbarnsdød kendes ikke. Men man ved, at der er visse faktorer, som har betydning. i 1980erne døde over 100 spædbørn hvert år uventet under søvn og siden 1990erne er antallet faldet drastisk. I dag er det under 10 børn om året i Danmark, der rammes af vuggedød.

Faldet i vuggedød skyldes i høj grad følgende anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen:

1. Læg altid barnet til at sove på ryggen. Hvis barnet sover på maven, er...

Læs mere i Babylex

Allergi børn

Børn fødes ikke med allergi, men alle børn kan få allergi, og det er vigtigt at forebygge allergi i hverdagen.

Allergi er ofte en arvelig sygdom, som tit knytter sig til astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi. Hvis forældre eller søskende har allergi eller har haft behandlingskrævende allergi, så vil risikoen for, at et nyt lille barn også får allergi være større. Men selvom I ikke har allergi i familien, vil der være 5-10% risiko for, at jeres barn udvikler allergi.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

tusind tak for en eminent brevkasse, den har jeg fundet og finder meget trøst og viden i.

Mor til dreng 16 måneder