Svar: Seng til tumling
13. februar 2017
Alder:
20 mdr.
Hej Christina
Tak for dit brev :)
De fleste børn vil, når de er omkring 2.5 år gamle, selv begynde at protestere over tremmesengen. De vil ikke ligge bag tremmer og begynder at klatre over og gå ind i stuen - og når barnet selv forsøger at "bryde ud" af sengen, så er det tid til en åben seng.
Hvad man derefter skal skifte til afhænger lidt af, hvilken løsning man har valgt. Nogle tremmesenge er jo lavet sådan, at de kan forlænges, tremmerne kan fjernes, og der kan komme en større madras i - så sengerammen egentlig er den samme, men sengen bliver til en juniorseng og kan således bruges i længere tid.
Har man en tremmeseng, som ikke er beregnet til større børn, og som er en lukket seng, så kan man skifte til en åben seng - og nogle vælger så en juniorseng, andre en "voksenseng" - valget må afhænge lidt af, hvad type seng man leder efter, og hvor uroligt ens barn sover.
Til et barn der sover uroligt, vil det være rigtig godt, hvis sengen har en sengehest, som sikrer, at barnet ikke bare lige kan trille på gulvet. Men hvis barnet sover nogenlunde roligt, så kan man også vælge en løsning, hvor der er en sengeramme, som madrassen ligger nede i, så der stadig er en kant, men uden at der er tale om en decideret sengehest... som en karlekammerseng. Det kan godt have et voksenmål og dermed være en seng, som barnet kan bruge i længere tid.
Jo yngre barnet er, når man skifter til en åben seng, jo bedre vil en juniorseng måske være, fordi den kan være lidt mere sikker for barnet at ligge i på grund af sengehesten. Jo ældre barnet er, når man skifter til en åben seng, jo mere vil man kunne skifte direkte til en voksenseng. Jeg ville dog ikke anbefale f.eks. en boxmadras med ben, fordi barnet let kan falde ud af den, da der ikke er nogen kanter... Det handler meget om sikkerhed, og børn i 3 års alderen kan godt begynde at gå i søvne og bevæge sig ind til forældrene om natten, og så er det vigtigt, at de ikke falder og slår sig.. derfor anbefales f.eks. høje senge /køjesenge normalt heller ikke til børn, der er under skolealderen....
Med hensyn til madras, så vil jeg anbefale at vælge en skummadras eller latexmadras. De passer ofte til barnets vægt (børn vejer jo ikke så meget og har ingen glæde af at ligge på f.eks. en springmadras med fjedre) og derudover er de ofte lavet sådan, at de giver kroppen mulighed for at ånde, så fugt og sved kan transporteres væk.
Det kan være en fordel med et vaskbart betræk - det er dog min erfaring, at det kan være rigtig svært at komme på madrassen igen efter vask! Så kan det være bedre at lægge rullemadras på, som kan vaskes, hvis barnet kommer til at tisse, kaster op eller lignende om natten... I perioden, hvor man træner renlighed eller hvis barnet har problemer med ufrivillig natlig vandladning, kan man bruge vådliggerlagen, det øger også madrassens holdbarhed lidt...
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske