Svar: Seng til tumling

13. februar 2017

Kategori:
Alder:
20 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Hej Christina

Tak for dit brev :)

De fleste børn vil, når de er omkring 2.5 år gamle, selv begynde at protestere over tremmesengen. De vil ikke ligge bag tremmer og begynder at klatre over og gå ind i stuen - og når barnet selv forsøger at "bryde ud" af sengen, så er det tid til en åben seng.

Hvad man derefter skal skifte til afhænger lidt af, hvilken løsning man har valgt. Nogle tremmesenge er jo lavet sådan, at de kan forlænges, tremmerne kan fjernes, og der kan komme en større madras i - så sengerammen egentlig er den samme, men sengen bliver til en juniorseng og kan således bruges i længere tid.

Har man en tremmeseng, som ikke er beregnet til større børn, og som er en lukket seng, så kan man skifte til en åben seng - og nogle vælger så en juniorseng, andre en "voksenseng" - valget må afhænge lidt af, hvad type seng man leder efter, og hvor uroligt ens barn sover.

Til et barn der sover uroligt, vil det være rigtig godt, hvis sengen har en sengehest, som sikrer, at barnet ikke bare lige kan trille på gulvet. Men hvis barnet sover nogenlunde roligt, så kan man også vælge en løsning, hvor der er en sengeramme, som madrassen ligger nede i, så der stadig er en kant, men uden at der er tale om en decideret sengehest... som en karlekammerseng. Det kan godt have et voksenmål og dermed være en seng, som barnet kan bruge i længere tid.

Jo yngre barnet er, når man skifter til en åben seng, jo bedre vil en juniorseng måske være, fordi den kan ...

Annonce

... være lidt mere sikker for barnet at ligge i på grund af sengehesten. Jo ældre barnet er, når man skifter til en åben seng, jo mere vil man kunne skifte direkte til en voksenseng. Jeg ville dog ikke anbefale f.eks. en boxmadras med ben, fordi barnet let kan falde ud af den, da der ikke er nogen kanter... Det handler meget om sikkerhed, og børn i 3 års alderen kan godt begynde at gå i søvne og bevæge sig ind til forældrene om natten, og så er det vigtigt, at de ikke falder og slår sig.. derfor anbefales f.eks. høje senge /køjesenge normalt heller ikke til børn, der er under skolealderen....

Med hensyn til madras, så vil jeg anbefale at vælge en skummadras eller latexmadras. De passer ofte til barnets vægt (børn vejer jo ikke så meget og har ingen glæde af at ligge på f.eks. en springmadras med fjedre) og derudover er de ofte lavet sådan, at de giver kroppen mulighed for at ånde, så fugt og sved kan transporteres væk.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det kan være en fordel med et vaskbart betræk - det er dog min erfaring, at det kan være rigtig svært at komme på madrassen igen efter vask! Så kan det være bedre at lægge rullemadras på, som kan vaskes, hvis barnet kommer til at tisse, kaster op eller lignende om natten... I perioden, hvor man træner renlighed eller hvis barnet har problemer med ufrivillig natlig vandladning, kan man bruge vådliggerlagen, det øger også madrassens holdbarhed lidt...

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Seng

Mange babyer har ikke brug for tremmeseng i begyndelsen, da sengen vil være for stor og dermed for utryg for barnet. I begyndelsen kan man derfor stille liften i tremmesengen, hvis man ønsker at barnet skal sove i sengen der.

Et barn vil ofte kunne bruge tremmesengen til det er ca 2.5-3 år gammelt og det er vigtigt at vælge en god seng. Her er lidt overvejelser og gode råd:

- Vælg en seng, som måler ca 110 cm x 55 cm. Den størrelse passer til de fleste børn indtil...

Læs mere i Babylex

Spinalbedøvelse

Spinalbedøvelse er en bedøvelsesform, som bruges ved blandt andet kejsersnit. Man lægger bedøvelsen ind via en kanyle, som føres ind i rygmarvskanalen og kvinden bedøves fuldt fra taljen og ned.

Bedøvelsen gør som regel ikke særlig ondt at få lagt, og det tager meget kort tid at lægge den. Spinalbedøvelse har den fordel at kvinden er vågen under kejsersnittet og derfor kan følge med i fødslen af barnet - og også se barnet med det samme, barnet kommer ud. Der sættes en skærm op,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg er meget imponeret over din indsats og dit engagement på netsundhedsplejerske.dk. Du formår at være omsorgsfuld og nærværende på skrift og du er utrolig tålmodig i dine svar til alle slags bekymrede mødre. Du udviser stor viden, erfaring og faglighed samtidig med, du respekterer den enkelte familie og moderens unikke viden om eget barn.

Dine fremragende svar bærer tydeligt præg af dit anerkendende børnesyn med fokus på det lille, kompetente barn. Jeg har haft stor glæde af dine mange svar. Tak for hjælpen!

Venlig Hilsen Mira

P.S. Tak for bogen "Du bliver en skøn mor". Jeg føler mig som en skøn mor når jeg læser i den...!