Svar: Uro til baby
7. januar 2017
Alder:
2 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev og fine spørgsmål :)
Børn er forskellige, og det gælder også deres reaktion på f.eks. at have en uro hængende over sengen.
For nogle børn virker det beroligende. Der er noget trygt og dejligt ved at kunne ligge og kikke op på en uro, der bevæger sig stille og roligt og måske spiller den samme melodi igen og igen. Genkendelighed er tryghed og tryghed giver ro. Så nogle børn falder let i søvn, når de har haft denne rutine, fra de var ganske små...
Andre børn oplever en uro forstyrrende. De har svært ved at koble fra overfor verden, har brug for hjælp til at blive skærmet og en uro, der drejer og/eller spiller musik appellerer til deres kontant og forstyrrer dem derfor i at finde ro og gør det sværere for dem at falde i søvn...
Derfor er du nødt til at prøve at vurdere, hvad der vil hjælpe jeres lille dreng til at sove bedst - om uroen vil have en beroligende virkning eller om den vil virke mere som underholdning :)
Ved puslebordet kan det være udmærket med en uro. Også her giver genkendelighed tryghed og kan den trækkes op og spille en lille melodi, kan det gøre puslingen lidt mere hyggelig. Man kan dog også sige, at netop ved puslebordet, så er der god mulighed for øjenkontakt mellem forældre og barn, og det er vigtigt at udnytte dette - så i stedet for at kikke på en uro, kan barnet kikke på mor og far - det ene udelukker dog ikke nødvendigvis det andet, så igen må du prøve dig lidt frem og finde ud af, hvad der mon passer bedst til jer :)
Når og hvis man bruger en uro, så skal man være opmærksom på at flytte den, så den ikke altid hænger ved barnet højre side (eller altid ved venstre side). Det kan gøre, at barnet begynder kun at kikke til den side, som uroen hænger ved - og det er vigtigt, at barnet får stimuleret begge sider ligeligt. Derfor skal en uro og lignende flyttes, så barnet ikke får en "foretrukken side".
Derfor kan en uro faktisk nogle gange også med fordel også bruges, hvis barnet har tendens til kun at kikke til en side eller har problemer med lejringsbetinget skævhed af kraniet. Ved at hænge en uro op, kan man nogle gange få barnet til at kikke til den side, som barnet ellers ikke har foretrukket og kan altså med en interessant uro hjælpe barnets hoved i den retning, som man ønsker...
For spædbørn er det særligt spændende at kikke efter lys og at kikke efter kontraster. Det lille barn begynder at se farver omkring 6 ugers alderen og en uro, enten en musikuro eller en uro med sort-hvide mønstre og måske en enkelt gul eller rød kontrastfarve, kan være spændende at kikke på.
Det bedste legetøj er dog dig. Dit ansigt, din stemme, din krop. Det er dejligt at være nær dig, blive båret i din favn. Det er dejligt, når du synger, nynner, pludrer med barnet. Det er vigtigt at være tæt på dig – det gælder, når I sidder i sofaen, eller når I går rundt og oplever verden sammen. Og det er generelt en god idé at udnytte puslepladsen til at være et sted, hvor der også bliver pludret, og hvor barnet kan bevæge sig og bruge sin krop.
Jeg håber, du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske