Svar: Drikkekop
14. december 2016
Alder:
6 mdr.
Kære Lise
Tak for dit brev :) Og dejligt at høre, at du kunne bruge mit sidste svar, og det lyder som en god idé at få far lidt mere på banen og forsøge lidt mere kontinuerligt med flaske - og så må I se, hvordan det går :)
Det er meget forskelligt, hvilken type kop børn bedst kan drikke af. I begyndelsen handler det mere om at vænne barnet til at drikke på en ny måde og også lære at drikke vand i stedet for mælk - og ikke så meget om, hvor store mængder der egentlig kommer ind.
Det lille barn er også vant til at bruge sin tunge til at malke med, når det drikker/spiser hos sin mor eller af en flaske - og det at drikke af en kop er en helt anden teknik, som er meget svær. Derfor vil man ofte opleve at barnet i starten bruger tungen. Stikker tungen ned i vandet og forsøger at lappe vandet i sig.
Nogle børn finder hurtigt teknikken. De holder tungen ned og drikker uden større problemer. Mange har lettest ved det, hvis man tilbyder vand af et snapseglas, fordi det passer bedre i størrelsen til barnets mund. At drikke af en stor kop, kan virke lidt som hvis vi skulle drikke af en skål... :)
Andre børn har sværere ved det, og de kan godt have glæde af at man giver dem en tudkop, fordi tuden netop er med til at holde tungen nede og dermed lære barnet, at man ikke skal bruge tungen til at lappe vandet i sig...
Hvis man vælger at bruge en tudkop, så anbefaler jeg at man vælger en gammeldagsmodel, hvor tuden kan fjernes og hvor der ikke er modstand, når barnet drikker. Der skal altså ikke være tale om en "drypfri" kop, men derimod en kop, hvor vandet naturligt kommer ud, når koppen hældes. Samtidig anbefaler jeg en kop med to hanke, så når barnet begynder gerne at ville drikke selv og styre det selv, så kan barnet lærer at styre koppen ved at holde med begge hænder - og tuden kan tages af, så barnet lærer at bruge koppen som en almindelig drikkekop :)
Tupperwarekoppen og andre lignende "drypfrie" modeller kan være rigtig gode, hvis man er på tur og gerne vil have koppen liggende i barnevognen eller lignende, så barnet løbende kan få en tørstslukker :) Det er altså ikke sådan, at denne kop slet ikke kan bruges. Men ved middagsbordet og i forbindelse med måltiderne, vil det være rigtig fint at barnet hen af vejen også lærer at drikke "lidt mere rigtigt", hvis man kan sige det sådan :)
Håber du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske