Svar: Drikkekop

14. december 2016

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Lise

Tak for dit brev :) Og dejligt at høre, at du kunne bruge mit sidste svar, og det lyder som en god idé at få far lidt mere på banen og forsøge lidt mere kontinuerligt med flaske - og så må I se, hvordan det går :)

Det er meget forskelligt, hvilken type kop børn bedst kan drikke af. I begyndelsen handler det mere om at vænne barnet til at drikke på en ny måde og også lære at drikke vand i stedet for mælk - og ikke så meget om, hvor store mængder der egentlig kommer ind.

Det lille barn er også vant til at bruge sin tunge til at malke med, når det drikker/spiser hos sin mor eller af en flaske - og det at drikke af en kop er en helt anden teknik, som er meget svær. Derfor vil man ofte opleve at barnet i starten bruger tungen. Stikker tungen ned i vandet og forsøger at lappe vandet i sig.

Nogle børn finder hurtigt teknikken. De holder tungen ned og drikker uden større problemer. Mange har lettest ved det, hvis man tilbyder vand af et snapseglas, fordi det passer bedre i størrelsen til barnets mund. At drikke af en stor kop, kan virke lidt som hvis vi skulle drikke af en skål... :)

Andre børn har sværere ved det, og de kan godt have glæde af at man giver dem en tudkop, fordi ...

Annonce

... tuden netop er med til at holde tungen nede og dermed lære barnet, at man ikke skal bruge tungen til at lappe vandet i sig...

Hvis man vælger at bruge en tudkop, så anbefaler jeg at man vælger en gammeldagsmodel, hvor tuden kan fjernes og hvor der ikke er modstand, når barnet drikker. Der skal altså ikke være tale om en "drypfri" kop, men derimod en kop, hvor vandet naturligt kommer ud, når koppen hældes. Samtidig anbefaler jeg en kop med to hanke, så når barnet begynder gerne at ville drikke selv og styre det selv, så kan barnet lærer at styre koppen ved at holde med begge hænder - og tuden kan tages af, så barnet lærer at bruge koppen som en almindelig drikkekop :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Tupperwarekoppen og andre lignende "drypfrie" modeller kan være rigtig gode, hvis man er på tur og gerne vil have koppen liggende i barnevognen eller lignende, så barnet løbende kan få en tørstslukker :) Det er altså ikke sådan, at denne kop slet ikke kan bruges. Men ved middagsbordet og i forbindelse med måltiderne, vil det være rigtig fint at barnet hen af vejen også lærer at drikke "lidt mere rigtigt", hvis man kan sige det sådan :)

Håber du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Gulsot nyfødt

Ca. 60% af alle nyfødte får en gullig farve i huden, det kaldes gulsot eller icterus/ikterus. Det opstår ofte, når barnet er 2-3 dage gammelt, og det topper, når barnet er 5 dage.

Gulsot er hos de fleste børn en ufarlig tilstand, som ikke skader barnet, og som ikke kræver behandling. Det opstår, fordi børn fødes med en del ekstra røde blodlegemer. Da barnet lå i livmoderen, var blodlegemerne med til at ilte barnets blod, men efter fødslen har lungerne overtaget denne funktion,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg skriver da jeg gerne vil takke dig for dine råd og støtte. Lige da jeg læste dit brev blev jeg ked af det, for jeg ville for alt i verden være en mor, som giver sit barn opmærksomhed nok. Men du havde jo ret :0)

Jeg har fået det godt igen, er begyndt at arbejde og får medicin og går til samtaler ved en psykolog. Det har hjulpet mig meget.

Jeg vil sige 1000 tak til dig for at støtte mig og give mig råd.

Du hører nok fra mig igen

Knus fra mig