Svar: Sterilisering af flasker - 6 mdr.
16. november 2016
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit spørgsmål :)
I nogle lande anbefales det, at man steriliserer flasker og flaskesutter til barnet er omkring 6 måneder gammelt. Begrundelsen er, at efter denne alder vil barnet spise skemad og drikke vand af kop. Barnet vil også begynde at krybe, kravle og bevæge sig mere og mere rundt på gulvet og derfor naturligt blive udsat for flere støvmider, bakterier osv. Når det er sagt, så er en flaske med mælk dog fortsat grobund for bakterier, og der kan stadig være god grund til at sterilisere barnets flasker.
I Danmark anbefales det, at du steriliserer dit barns flaske indtil det ikke behøver flaske mere. Det vil sige, til dit barn er ca 12 måneder gammelt. Da du har valgt at anskaffe dig en flaskesterilisator, vil det være naturligt, at du derfor fortsætter den rutine, som du allerede har og som fungerer godt i hverdagen :)
Du kan læse meget mere om flaske, rengøring og sterilisering i min bog "Helens bog om Amning & Flaske" :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske