Svar: Tage siden af tremmeseng

24. april 2016

Kategori:
Alder:
2 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Stine

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at jeres dreng er rigtig glad for og tryg ved at ligge i sin Leanderseng, og derfor er der ikke noget, som I lige nu skal ændre på. Som udgangspunkt skal man aldrig ændre på noget, der fungerer :)

De fleste børn vil, når de bliver omkring 2-2.5 år, begynde at protestere over tremmesengen. Nogle lidt før, andre lidt senere. Man oplever det ofte ved, at barnet ikke vil ned i sengen, og at barnet forsøger at klatre ud over sengekanten. Når det sker, så er det tid til at fjerne siden af tremmesengen eller give barnet en åben seng. Men der er ikke grund til at gøre det før, så længe barnet er tryg ved sengen og sover godt, så skal man ikke ændre noget.

Når barnet får en åben seng, så vil mange forældre opleve, at barnet begynder at stige ud af sengen og søge forældrene igen og igen. Her skal man tage det så roligt som muligt, og følge barnet ind i seng igen med et "hov skat, kommer du der, kom, ind i seng igen" og så tager man barnet i hånden og går tilbage, putter kærligt osv. men viser barnet, at det er meningen at barnet skal sove i sin seng, og at barnet kan være helt tryg ved dette.

Nogle børn reagerer dog ikke sådan - de får en helt anden ro ved at få en åben seng. Det at sengen er åben betyder, at de med det samme fornemmer, at de kan søge mor og far, hvis de har brug for det - og netop dette gør, at de så bliver liggende i deres seng. Der er således ikke nogen fast måde, som børn reagerer på, også her er børn forskellige.

Hvornår man skifter til en juniorseng eller til en voksenseng afhænger helt af barnets behov, og hvordan barnet sover bedst. Barnet skal være tryg ved sovestedet, og det er vigtigt, at barnet ikke kan trille ud af sengen og slå sig eller komme til skade. Det er en fordel at vælge en seng, som er hævet over jorden (i forhold til kulde), men den må samtidig ikke være for høj, - barnet skal selv kunne klatre ind og ud af sengen, også i søvne. Når børn vågner om natten fordi de ...

Annonce

... f.eks. har drømt, så er det vigtigt, at de kan kravle ud af sengen og komme ind til mor og far - og det uanset om de er 2, 3, 4 år eller ældre.

Man er også nødt til at medtænke, hvordan man bor - en ting er sengens sikkerhed, noget andet er den vej, som barnet skal gå. Hvis barnet f.eks. skal gå på en trappe, for at komme til forældrene, så er der en risiko for at barnet i søvne kan gå forkert og komme til skade. Sådanne overvejelser er man også nødt til at gøre sig, når man vælger at give sit barn en åben seng og vurdere ud fra barnets alder.

Det gælder f.eks. også høje senge med rutsjebane osv. som rigtig mange børn synes er super seje. Disse senge er til ældre børn, det vil sige børn omkring 6 år - skolealder. Det er igen vigtigt, at barnet selv kan bevæge sin ind og ud af sengen - både vågen og i søvne, og det kræver en vis alder.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Fordelen ved at vælge en lidt større og åben seng til sit barn er, at det giver mulighed for at lære barnet at falde i søvn i egen seng og forbinde det at falde i søvn og sove godt, med at sove der. Som mor eller far kan man sidde på eller ved sengen og være hos barnet, når sengen har en vis størrelse, man kan læse historie, tale lidt om dagen osv. og give barnet nærheden og tæt fysisk kontakt, samtidig med at barnet lærer at sove i egen seng. På den måde er en større seng ofte et rigtig godt valg, når man er sikker på at barnet ikke triller ud:)

En leanderseng er en rigtig dejlig seng, der vokser med barnet. Så når jeres dreng begynder at protestere mod sengens sider, forsøger at kravle ud over kanten osv. så vil det være rigtig godt, at I fjerner siden fra sengen. I begyndelsen vil det være fint, at sengesiden fjernes, men at sengen beholder sin størrelse. Stille og roligt i takt med at han vokser, kan I så forlænge sengen, så den bliver til en juniorseng, hvor I kan sidde på sengekanten, læse godnathistorie for ham, når han skal sove osv.

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer