Svar: Sutsko

17. november 2015

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Sussi

Tak for dit brev :)

Når man er 9 måneder gammel og rigtig godt i gang med at kravle og rejse sig ved tingene, gå rundt ved møblerne, så vil det være godt med et par skridsikre sko. Det er farligt at gå rundt på strømpesokker, derfor bør det være et par sko med skridsikre såler.

Der er her lidt forskellige muligheder. Du kan til indendørs brug købe små skindfutter. Det vil sige helt bløde sutsko lavet i skind med en sål i gummi eller ruskind. De fås flere steder, se f.eks. fuzzies.dk. Det kunne også være en "tullesko", det laver f.eks. Petit by Sofie Schnoor og Bisgaard.

Du kan også vælge at købe en mere rigtig kravlesko, som ligner en lille støvlet. Det laver ...

Annonce

... f.eks. Naturino og Bundgaard. De kaldes også "prewalker".

Jeg ville vælge en meget let sko, som giver god plads til tæerne og fodens bredde. Det er vigtigt, at din datter kan bruge sin fod, når hun bevæger sig rundt, og skoen må ikke veje så meget, at hun har svært ved at løfte fødderne. Du skal fornemme, at hun synes det er okay at have dem på.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du kan godt købe indesko med forskellige former for for, så de er ekstra varme. Til så lille en pige, der øver sig i at holde balancen osv. tænker jeg, at det vil være bedre at give hende en uldstrømpe på og så en let skindsko/skindfut ud over.

Håber du kan bruge dette lidt videre :)

Held og lykke i jagten på de rigtige hjemmesko:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Fostervandsprøve

En fostervandsprøve er en prøve af fostervandet. Denne prøve kaldes også for amniocentese. Når man tager en fostervandsprøve, så er det primært for at undersøge fostervandet for celler, der med ret stor sikkerhed kan fortælle, om fosteret har en kromosomfejl eller kendte arvelige sygdomme.

Fostervandsprøve tages først omkring 16. graviditets uge, da der først på dette tidspunkt er fostervand nok til, at fosteret kan tåle, at man tager de 15-20 ml fostervand ud, som skal bruges...

Læs mere i Babylex

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin