Svar: Ferieudstyr til når den lille skal sove

22. juni 2015

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære mor til to

Tak for dit brev :)

Det lyder helt okay, at jeres dreng sover i sin klapvogn, når I er på ture. Det vil her være rigtig fint, at I netop kan lægge ryggen ned, så han ligger fladt. De dage, hvor I er hjemme, vil det dog være rigtig godt, at I lægger ham i en seng eller på en madras, hvor han naturligt ligger bedre.

Hvor skal han sove om natten? Denne seng kan I også bruge om dagen. Måske er der en seng i sommerhuset, måske skal I overveje om han skal have en rejseseng, hvis I generelt er meget ude, og han skal lære at sove andre steder. For nogle vil en rejseseng så være det trygge og rare, og når han ligger i den, ligger han godt og kan ikke falde nogen steder. Det er et sikkert sted at sove. Hvor meget I vil få en sådan brugt afhænger dog af, hvor meget i byen i tager. Hvis det kun er en uge nu og måske et par overnatninger hos bedsteforældrene til jul, så bliver den jo ikke brugt særlig meget… Så kunne han måske ligeså godt sove sammen med jer i jeres seng de få nætter, og I kan spare de penge…

Får vi sommer i Danmark, hvilket vi jo alle sammen håber på, så må han gerne ligge på et vattæppe på græsset, helst under et stort træ, en parasol, et solsejl osv. Så han ligger i skyggen. Han må også gerne komme med til stranden, og her vil det på samme måde være meget ...

Annonce

... vigtigt, at I sørger for at han ligger i skygge. I skal dog være opmærksomme på, at solens stråler vil blive reflekteret i både sand og vand, og at lyset derfor kan være meget skarpt for ham, ligesom han kan risikere at få sol, selvom han ligger i skyggen… han skal derfor have solcreme på, han skal være dækket af løst tøj, I bør ikke være på stranden mellem kl 12-15, hvor solen er skarpest, og I bør generelt ikke være der for længe af gangen…

Man kan godt bruge et "soltelt" eller "skyggetelt" - de kaldes begge dele og nogle af dem er kombineret som telt og rejseseng. MEN, man skal være opmærksom på, at det kan blive rigtig varmt i et sådan telt, især hvis det er i solen. Så det kan godt være, at det giver skygge, men man skal sikre sig, at barnet ikke bliver overophedet, og at der også kommer luft til barnet. Det er en balance mellem at sikre, at barnet ikke udsættes for træk, og at barnet kan blive skærmet for både sand og vind, men samtidig skal kunne "ånde" og komme af med varmen…

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

I bør finde en stand, hvor der er mulighed for at finde skygge. Nogle steder vil der være store træer og beplantning tæt på stranden, hvor man kan være med sine børn. En strand uden nogen mulighed for skygge vil være svært med så lille et barn:)

Jeg håber I kan bruge dette lidt videre:)

Rigtig god ferie!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Brok (hernie)

Et barn der buler lidt ud ved navlen, har sandsynligvis navlebrok. Udposningen er typisk på størrelse med en hasselnød, men den kan også blive stor som en valnød.

Navlebrok er ikke farligt, og det forsvinder ofte før barnet er blevet 2 år. Det giver sjældent gener, men det kan sætte sig fast og give smerter - i disse tilfælde skal brokket skubbes på plads enten af forældrene eller af lægen.

Hvis navlebrokket ikke forsvinder af sig selv, vil man ofte vælge at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg bliver nødt til at skrive igen, for at fortælle, hvor glad jeg er for at du har den her hjemmeside!

Det er så fantastisk at have et sted, hvor der er en faglig person, men også utroligt omsorgsfuld, som gider at høre og svare på alle de bekymringer og tanker man har som mor. :-D

Kærlig hilsen
Camilla, snart mor til to