Svar: Hvornår holder man op med begyndersko?

14. maj 2015

Kategori:
Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det kan være en god idé, at bruge sutsko/hjemmesko indendørs, når jeres datter løber rundt og leger. Hun bevæger sig hurtigere nu, begynder at klatre op osv. og skoene hjælper hende, så hun står bedre fast… Det kan dog også være rigtig godt, blot at lade hende løbe rundt med bare fødder. Når hun har bare tæer, så kan hun bruge sin fod frit - og nu hvor det bliver varmere i vejret, vil det være rigtig fint, at I også lader hende gå barfodet - gerne inde og måske også ude på græsset (det giver en sjov og helt ny fornemmelse med bare fødder i græsset:)).

Der er stor forskel på begyndersko - nogle begyndersko er til børn, der kravler. De har ofte ruskindssåler, som gør dem ganske lette, men som også gør, at de kan suge vand og derfor ikke er gode til udendørsleg. Nogle børn har glæde af kravlesko, - andre børn springer dette helt over og starter med et par rigtige sko på fødderne - som igen også kan kaldes begyndersko. Børn er forskellige, og hvor nogle går deres første skridt, når de er 8-9 måneder gamle, så går andre børn først, når de er 17-18 måneder gamle, og det kan naturligt have betydning for, hvilken type sko man begynder med.

Det har også noget at sige, hvilken størrelse fødder ens barn har, det er vigtigt at finde en sko, som passer godt. Det spiller også ind, hvad årstid ens barn begynder at gå på - om barnet går om sommeren og derfor går bedst i bare tæer eller om barnet går om vinteren, hvor man naturligt skal sikre ekstra, at det ikke er for koldt med bare fødder… Mange faktorer spiller således ind, når man skal vælge sko, og hvilken type sko man vælger. Og hvor længe man bruger begyndersko påvirkes således også af dette.

Med den ...

Annonce

... alder jeres datter har nu, så bør I købe en sko til hende med vandtætte såler, så hun kan være ude, også selvom vejen, græsset osv. er vådt. Hun kan have glæde af et par sandaler til sommer, så hendes fødder kan få lidt luft og så skoene ikke bliver for varme. Måske et par sandaler med snude - da hun stadig kravler meget rundt og tæerne derfor kan have glæde af lidt ekstra beskyttelse. Men måske kan hun også have glæde af at par åbne sandaler, her må I prøve jer lidt frem, hvad der sidder bedst på hendes fødder.

Begyndersko med velkro eller snørrer, gummisål, fast hælkappe osv. vil stadig være rigtig godt til jeres datter:) Derudover tænker jeg, at det ofte vil være størrelsen på fødderne, som spiller ind på valget af sko. Begyndersko fås ofte fra ca. str. 19 og når hun begynder at skulle bruge omkring str. 24, vil I ofte skulle skifte til en anden type sko.. Det er ofte omkring str. 24 at skoene skifter - nogle før, nogle lidt senere. På et tidspunkt vil hun måske også selv vise særlig interesse for noget bestemt, og det spiller naturligt også ind på jeres valg:)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Om indeskoene koster 50 eller 500 kr - det vigtigste er, at skoen sidder godt på foden, at den er let, så hun ikke har svært ved at få den med sig. Hun skal kunne bevæge sig frit og hendes gang og bevægelser må ikke blive generet af, at hun har sko på. Materialet må gerne være åndbart, så det er rart at have dem på, sålerne skridsikre og bløde/eftergivelige, så de følger fodens bevægelser.

Jeg synes det lyder rigtig fint med pom pom hjemmeskoene indenfor og eccoskoene udendørs - samt gummistøvler til regnvejrsdage og hoppen i vandpytter:)

Håber I kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke i skojagten:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg har købt din bog om børn og mad, og igen må jeg virkelig rose din måde at skrive på, det er alletiders bog :-) Jeg har 3 af dine bøger og jeg er vild med dem :-)

Tak fra mor til dreng på 4 måneder.