Svar: Det der med sko
24. marts 2015
Alder:
12 mdr.
Kære du
Tak for dit brev :)
Det lyder som en rigtig god idé, at I nu kikker på et par sko til jeres dreng. Han er begyndt at tage de første skridt, rejser sig ved tingene, øver sig i at slippe og gå mere selvstændigt, og han øver sig nu både indenfor og udenfor.
De første par sko vil ofte være en lille støvlette, det kan om sommeren dog også være en sandal. Det er vigtigt at skoen har en fast hælkappe, som sikrer at skoen sidder godt fast om foden, og hans fod må ikke "svuppe op og ned". Skoen skal have en lille smule voksetillæg, men ikke alt for meget, måske ca. 1 cm. Det er vigtigt for at han kan passe skoene i mere end en måned, men han skal også kunne "få skoen med sig", og det er svært, hvis de er for store.
Skoen skal også passe til hans fod i bredden. Nogle sko er smalle, andre bredere og her er I nødt til at prøve forskellige modeller, for at se hvad type sko, der passer til hans fod. Selvom man normalt siger, at børn har brede fødder, så er der meget stor forskel på børnefødder.
Skoen skal også være let. Når du løfter den i hånden, må den ikke virke tung. Han skal kunne løfte fødderne, uden at føle at fødderne bliver holdt nede.
Sålen skal være vandtæt, så han kan gå ude på græs og hvis vejen er våd efter en regnbyge. Og så skal sålen være bøjelig, så skoen følger hans fødder, når han går. Sålen skal være flad. Det vil sige, at der ikke skal være nogen svangstøtte. Små børn har en lille fedtpude under foden, og de har ikke brug for svangstøtte. Omring 2-3 års alderen begynder børn ofte at udvikle svang.
Hænger pris og kvalitet sammen? Ikke nødvendigvis. Nogle gange kan du godt finde en rigtig god børnesko, som ikke koster en bondegård. Men ja - generelt er børnesko dyre, også fordi børn jo skifter sko rimeligt hyppigt, fordi deres fødder vokser. De kan ikke nøjes med et par sko om året og det bliver derfor dyrt i længden. Derfor kan det nogle gange være en idé at kikke, når der er udsalg.
Vi har gode danskproducerede børnesko som f.eks. Bundgaard, Angulus, Ecco, Skofus. Du kan også finde gode udenlandske sko fra f.eks. Italien og Frankrig. De danske sko vil ofte være lidt bredere end de udenlandske sko… Jeg synes valget skal afhænge af hvilken sko, der sidder bedst på din drengs fod, når I prøver, og så må du naturligvis gøre op med dig selv om prisen er passende. Jeg vil skønne, at du nok skal forvente, at et par sko koster mellem 350-550 kr… og ja - jeg er enig - når man op på 550-600 kr, så er det rigtig mange penge! :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske