Svar: Det der med sko

24. marts 2015

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære du

Tak for dit brev :)

Det lyder som en rigtig god idé, at I nu kikker på et par sko til jeres dreng. Han er begyndt at tage de første skridt, rejser sig ved tingene, øver sig i at slippe og gå mere selvstændigt, og han øver sig nu både indenfor og udenfor.

De første par sko vil ofte være en lille støvlette, det kan om sommeren dog også være en sandal. Det er vigtigt at skoen har en fast hælkappe, som sikrer at skoen sidder godt fast om foden, og hans fod må ikke "svuppe op og ned". Skoen skal have en lille smule voksetillæg, men ikke alt for meget, måske ca. 1 cm. Det er vigtigt for at han kan passe skoene i mere end en måned, men han skal også kunne "få skoen med sig", og det er svært, hvis de er for store.

Skoen skal også passe til hans fod i bredden. Nogle sko er smalle, andre bredere og her er I nødt til at prøve forskellige modeller, for at se hvad type sko, der passer til hans fod. Selvom man normalt siger, at børn har brede fødder, så er der meget stor forskel på børnefødder.

Skoen skal også være let. Når du løfter den i hånden, må den ikke virke tung. Han skal kunne løfte fødderne, uden at føle at fødderne bliver holdt nede.

Sålen skal være vandtæt, så han kan gå ude på græs og hvis vejen er våd efter en regnbyge. Og så skal ...

Annonce

... sålen være bøjelig, så skoen følger hans fødder, når han går. Sålen skal være flad. Det vil sige, at der ikke skal være nogen svangstøtte. Små børn har en lille fedtpude under foden, og de har ikke brug for svangstøtte. Omring 2-3 års alderen begynder børn ofte at udvikle svang.

Hænger pris og kvalitet sammen? Ikke nødvendigvis. Nogle gange kan du godt finde en rigtig god børnesko, som ikke koster en bondegård. Men ja - generelt er børnesko dyre, også fordi børn jo skifter sko rimeligt hyppigt, fordi deres fødder vokser. De kan ikke nøjes med et par sko om året og det bliver derfor dyrt i længden. Derfor kan det nogle gange være en idé at kikke, når der er udsalg.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Vi har gode danskproducerede børnesko som f.eks. Bundgaard, Angulus, Ecco, Skofus. Du kan også finde gode udenlandske sko fra f.eks. Italien og Frankrig. De danske sko vil ofte være lidt bredere end de udenlandske sko… Jeg synes valget skal afhænge af hvilken sko, der sidder bedst på din drengs fod, når I prøver, og så må du naturligvis gøre op med dig selv om prisen er passende. Jeg vil skønne, at du nok skal forvente, at et par sko koster mellem 350-550 kr… og ja - jeg er enig - når man op på 550-600 kr, så er det rigtig mange penge! :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Omega-3 til gravide

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).

Derudover viser undersøgelser at Omega-3 har betydning for om graviditeten opnår normal længde og om barnet har en normal fødselsvægt.

Hvis du spiser 200-300 g. fisk om ugen, så er fedtsyrerne altid tilgængelige for dit...

Læs mere i Babylex

Amning

Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn ammes sålænge som muligt. Helst fuldt ud til de er 6 måneder gamle og delvist frem til 12 måneders alderen eller længere, hvis mor og barn ønsker det.

Brystmælk er nøje afstemt til barnets forskellige behov og modermælk indeholder vigtige antistoffer, som beskytter det lille barn mod infektioner. Det tager tid at etablere en amning, for de fleste tager det ca. tre uger, men der kan gå op til 6 uger før mælkemængden har afstemt sig efter barnets...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!

Venlig hilsen
Cecilie