Svar: Begyndersko?
24. november 2014
Alder:
9 mdr.
Kære Bobbies mor
Hvor dejligt at høre, at Bobbie er så aktiv motorisk og allerede nu rejser sig og går rundt ved tingene - det lyder som en god idé, at købe et par begyndersko til ham. Selvom han ikke er ældre end han er, så må det være hans motoriske evner og lyst til at gå, som er bestemmende for, hvornår han skal have sko:) Han har ikke brug for sko, for at lære at gå, men når han begynder at tage sine første skridt, så har han brug for sko, som støtter ham.
Det er vigtigt, at du vælger sko, som ikke er alt for store. Selvom man skal beregne voksetillæg til børns fødder, så må de første sko ikke være for store. Han skal let kunne stå, løfte og bruge sine fødder. Han må ikke føle at skoene forhindrer ham i at gå.
Du skal vælge en sko som er let. Den skal være lavet i et let materiale og må derfor ikke veje for meget, når du holder den i hånden. Igen fordi han skal kunne løfte sine fødder, uden at føle at skoene er i vejen:)
Der skal være fast hælkappe, så skoen sidder godt fast på foden. Du kan finde en lille støvlet, så den går en lille smule op ved anklen og dermed støtter lidt mere.
Sål der kan holde til en fugtig vej eller fugt på græsset eller på legepladsen vil være nødvendigt - og ja, hans indesko kan ikke længere holde til det. Men du kan finde mange rigtig fine begynder sko med vandfaste såler.
Der kan være snøre eller velcro som lukning. Det betyder ikke så meget med den alder han har, det vigtigste er at skoen sidder godt på foden og at han let kan få den på, så det igen er behageligt for ham.
Bisgaard, Angulus, Naturino, Bundgaard, Skofus osv. laver alle sammen gode begyndersko som opfylder kravene:)
Rigtig god jagt efter de første par sko :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske