Svar: Påklædning i barnevogn
15. november 2014
Alder:
15 mdr.
Kære Jonahs mor
Tak for dit brev :)
For at det ikke skal blive alt for dyrt i indkøb, så tænker jeg, at det vil være en rigtig god idé, hvis din dreng kan sove i samme dragt derhjemme som i vuggestuen…
Du fortæller, at han nu er ved at vokse ud af sin drømmepose, og at den derfor ikke lukker sig omkring hans overkrop. Han er dog glad for den og det lyder helt fint fortsat at bruge den som en kørepose. Du fortæller også, at han i vuggestuen sover med en dyne, som han let får sparket af sig. Jeg tænker derfor, at din dreng har brug for en flyverdragt eller sovedragt.
Nu hvor han er 15 måneder, vil han naturligt være mere ude, lege på legepladsen, begynde at gå rundt osv. Og måske kan du ligefrem bruge samme dragt, som han også skal lege i - men det afhænger naturligt af, hvor våd og mudret han risikerer at blive, for han skal ikke lægges til at sove i vådt tøj. Så er det bedre, at han efter at have været på legepladsen kommer ind, får mad, får skiftet ble og puttes i en sovedragt, før han så lægges til middagslur.
En overgangsdragt til at sove i, kan godt være lavet af uld eller fleece, men når det bliver rigtig koldt og ruskende, vil det sandsynligvis være nødvendigt med en mere foret dragt, som er vind og vandtæt (vandskyende). Det kan være en fordel, hvis hætten kan tages af, så han ikke skal ligge på en hue - modsat hvis det er rigtig koldt, kan det også være rart med hætten uden på huen, når han skal sove - det afhænger af, hvor varmt han virker til at have det. Han afgiver jo en stor del af sin varme fra hovedet…
Du skal også vælge en dragt, hvor der ikke er for mange spænder, knapper, lynlåse eller lignende, som kan irritere ham, når han skal ligge og sove i dragten. Dragten skal virke blød og "dyneagtig". Det er som du selv nævner vigtigt, at dragten er behagelig at sove i:)
Man kan overveje, om han vil have mest glæde af en heldragt eller et par smækbukser med en jakke. En heldragt har den fordel, at det ikke "trækker ind", når han leger ude, hvor fordelen ved en todelt dragt er, at når han sover under dynen, som han måske ofte sparker af, så har han stadig tøj nok på, hvis han har både bukser og jakke på - men når han sover i sin kørepose derhjemme, så behøver han nok kun at sove med jakken på, da posen jo holder ham fint varm omkring benene.
Jeg synes, du skal prøve at spørge i institutionen, hvad de foretrækker at putte børnene i, når de skal sove ude om vinteren. Spørg også om de mener, at han vil have brug for to dragte - en dragt til udeleg og en dragt til søvn. Det er en god idé at bruge deres erfaringer og gode råd.
Og så kan det generelt være en god idé at sætte sig ud i haven på en havestol, der hvor du planlægger at stille barnevognen - og så prøve at vurdere, hvor meget tøj du selv ville have brug for - er det fint med en trøje, har du brug for en jakke under dynen, bliver du kold på benene osv. Og naturligvis medtænke, at han jo ligger stille, når han sover og derfor lettere kan komme til at fryse… Det vil ofte være nødvendigt med både hue, handsker og også et par lune futter på fødderne...
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske