Svar: Påklædning i barnevogn

15. november 2014

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Jonahs mor

Tak for dit brev :)

For at det ikke skal blive alt for dyrt i indkøb, så tænker jeg, at det vil være en rigtig god idé, hvis din dreng kan sove i samme dragt derhjemme som i vuggestuen…

Du fortæller, at han nu er ved at vokse ud af sin drømmepose, og at den derfor ikke lukker sig omkring hans overkrop. Han er dog glad for den og det lyder helt fint fortsat at bruge den som en kørepose. Du fortæller også, at han i vuggestuen sover med en dyne, som han let får sparket af sig. Jeg tænker derfor, at din dreng har brug for en flyverdragt eller sovedragt.

Nu hvor han er 15 måneder, vil han naturligt være mere ude, lege på legepladsen, begynde at gå rundt osv. Og måske kan du ligefrem bruge samme dragt, som han også skal lege i - men det afhænger naturligt af, hvor våd og mudret han risikerer at blive, for han skal ikke lægges til at sove i vådt tøj. Så er det bedre, at han efter at have været på legepladsen kommer ind, får mad, får skiftet ble og puttes i en sovedragt, før han så lægges til middagslur.

En overgangsdragt til at sove i, kan godt være lavet af uld eller fleece, men når det bliver rigtig koldt og ruskende, vil det sandsynligvis være nødvendigt med en mere foret dragt, som er vind og vandtæt (vandskyende). Det kan være en fordel, hvis hætten kan tages af, så han ikke skal ligge på en hue - modsat hvis det er rigtig koldt, kan det også være rart med hætten uden på huen, når han skal sove - det afhænger af, hvor varmt han virker til at have det. Han afgiver jo en stor del af sin varme fra hovedet…

Du skal også vælge ...

Annonce

... en dragt, hvor der ikke er for mange spænder, knapper, lynlåse eller lignende, som kan irritere ham, når han skal ligge og sove i dragten. Dragten skal virke blød og "dyneagtig". Det er som du selv nævner vigtigt, at dragten er behagelig at sove i:)

Man kan overveje, om han vil have mest glæde af en heldragt eller et par smækbukser med en jakke. En heldragt har den fordel, at det ikke "trækker ind", når han leger ude, hvor fordelen ved en todelt dragt er, at når han sover under dynen, som han måske ofte sparker af, så har han stadig tøj nok på, hvis han har både bukser og jakke på - men når han sover i sin kørepose derhjemme, så behøver han nok kun at sove med jakken på, da posen jo holder ham fint varm omkring benene.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg synes, du skal prøve at spørge i institutionen, hvad de foretrækker at putte børnene i, når de skal sove ude om vinteren. Spørg også om de mener, at han vil have brug for to dragte - en dragt til udeleg og en dragt til søvn. Det er en god idé at bruge deres erfaringer og gode råd.

Og så kan det generelt være en god idé at sætte sig ud i haven på en havestol, der hvor du planlægger at stille barnevognen - og så prøve at vurdere, hvor meget tøj du selv ville have brug for - er det fint med en trøje, har du brug for en jakke under dynen, bliver du kold på benene osv. Og naturligvis medtænke, at han jo ligger stille, når han sover og derfor lettere kan komme til at fryse… Det vil ofte være nødvendigt med både hue, handsker og også et par lune futter på fødderne...

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Øjne og syn hos baby

Nyfødtes øjne er tit hævede og sammenklistrede. Det er helt normalt. Er der vedblivende pus i øjenkrogen, har barnet sandsynligvis en øjenbetændelse og bør ses af lægen.

Helt små børn kan se i en afstand af ca. 30 cm. Det er den afstand, der er mellem moderens bryst og ansigt, når hun sidder og ammer. En nyfødt baby har svært ved at se, og verden virker meget utydelig og sløret. Men så snart den lille kommer til verden, begynder synet at udvikle sig.

Dit barn har...

Læs mere i Babylex

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Du har hjulpet mig med at få min datter til at sove i egen seng og sidenhen på eget værelse og det er bare gået SÅ fint! Jeg fulgte dine råd til punkt og prikke og det virkede fra første aften. Jeg er imponeret.

Tak fra Winnie, mor til pige på 8 måneder