Svar: Sove i voksipose
30. oktober 2014
Alder:
15 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er korrekt, at mange børn sover med mindre tøj i voksiposen, end hvis de sover under en almindelig dyne. Barnet ligger ofte så godt puttet og materialet er på en måde, som gør at barnet har det dejligt varmt.
Generelt tænker jeg, at man skal prøve at sige til sig selv "hvor meget tøj ville jeg have brug for?" og medtænke, at barnet jo ligger stille, og at der kan være kuldeindfald fra jorden. Hvis du selv sætter dig på en havestol - hvor meget tøj, har du så brug for? Vil du tage en trøje på under din dyne, eller vil det være nødvendigt med en dunjakke. En dunjakke sammen med en dundyne vil nok virke voldsomt og umiddelbart kun være til, når det er rigtig koldt, snevejr og frost…
Og lige nu, hvor temperaturen ofte er mellem 0-10 grader, så lyder det umiddelbart rigtig fint med en trøje. Du kan naturligvis også overveje om hun vil have glæde af en sovedragt. En sovedragt kan f.eks. være en heldragt i uld eller fleece - og det er måske dette jeres dagplejer mener, når hun siger en dragt, som kan bruges, når det bliver koldere. Der behøver ikke være tale om en flyverdragt.
Det kan også være, at jeres dagplejer tænker, at med den alder jeres datter har, så vil hun have brug for en rigtig flyverdragt, fordi hun begynder at lege mere ude, og at hun til vinter skal kunne komme med ud at lege i snevejr, kælke osv. og her vil have brug for en flyverdragt, der passer til det kolde, fugtige vejr og som er vindtæt - og hvor nogle af de andre børn så ofte bliver puttet i deres flyverdragt og med en almindelig sommerdyne på sig, så vil jeres datter måske have brug for en tyndere sovedragt i sin voksi…
Og så kan det også være, at jeres dagplejer tænker, at jeres datter nu er så gammel, at hun ikke på samme måde putter sig i sin voksipose. Hun ligger måske ikke længere helt så stille og vil naturligt tage armene op, sove med posen løsere om sig - og at hun derfor vil have brug for mere tøj generelt…
Hvor meget tøj hun har brug for afhænger af, hvordan hun virker, når hun vågner. Hvis hun er helt svedig i nakken, så har hun for meget tøj på - men virker hun kold i nakken, så skal hun naturligvis have mere tøj på. Hun kan godt have glæde af handsker og hue og måske et par små bløde uldfutter på fødderne, selvom hun kun sover med en trøje - det afhænger helt af vind og vejr og hvordan hun virker til at have det bedst.
Hvis hun har det for varmt, så vil hun normalt svede, og du vil bedst kunne se det og mærke det i nakken på hende:)
Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre og tænker, at du også kan prøve at kontakte voksi - Danmark og høre, hvad deres holdning er. Du må meget gerne give mig en tilbagemelding, så kan jeg lægge den på siden her:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske