Svar: Sove i voksipose

30. oktober 2014

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det er korrekt, at mange børn sover med mindre tøj i voksiposen, end hvis de sover under en almindelig dyne. Barnet ligger ofte så godt puttet og materialet er på en måde, som gør at barnet har det dejligt varmt.

Generelt tænker jeg, at man skal prøve at sige til sig selv "hvor meget tøj ville jeg have brug for?" og medtænke, at barnet jo ligger stille, og at der kan være kuldeindfald fra jorden. Hvis du selv sætter dig på en havestol - hvor meget tøj, har du så brug for? Vil du tage en trøje på under din dyne, eller vil det være nødvendigt med en dunjakke. En dunjakke sammen med en dundyne vil nok virke voldsomt og umiddelbart kun være til, når det er rigtig koldt, snevejr og frost…

Og lige nu, hvor temperaturen ofte er mellem 0-10 grader, så lyder det umiddelbart rigtig fint med en trøje. Du kan naturligvis også overveje om hun vil have glæde af en sovedragt. En sovedragt kan f.eks. være en heldragt i uld eller fleece - og det er måske dette jeres dagplejer mener, når hun siger en dragt, som kan bruges, når det bliver koldere. Der behøver ikke være tale om en flyverdragt.

Det kan også være, at jeres dagplejer tænker, at med den alder jeres datter har, så vil hun have brug for en rigtig flyverdragt, fordi hun begynder at lege mere ude, og at hun til vinter skal kunne komme med ud at lege i ...

Annonce

... snevejr, kælke osv. og her vil have brug for en flyverdragt, der passer til det kolde, fugtige vejr og som er vindtæt - og hvor nogle af de andre børn så ofte bliver puttet i deres flyverdragt og med en almindelig sommerdyne på sig, så vil jeres datter måske have brug for en tyndere sovedragt i sin voksi…

Og så kan det også være, at jeres dagplejer tænker, at jeres datter nu er så gammel, at hun ikke på samme måde putter sig i sin voksipose. Hun ligger måske ikke længere helt så stille og vil naturligt tage armene op, sove med posen løsere om sig - og at hun derfor vil have brug for mere tøj generelt…

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvor meget tøj hun har brug for afhænger af, hvordan hun virker, når hun vågner. Hvis hun er helt svedig i nakken, så har hun for meget tøj på - men virker hun kold i nakken, så skal hun naturligvis have mere tøj på. Hun kan godt have glæde af handsker og hue og måske et par små bløde uldfutter på fødderne, selvom hun kun sover med en trøje - det afhænger helt af vind og vejr og hvordan hun virker til at have det bedst.

Hvis hun har det for varmt, så vil hun normalt svede, og du vil bedst kunne se det og mærke det i nakken på hende:)

Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre og tænker, at du også kan prøve at kontakte voksi - Danmark og høre, hvad deres holdning er. Du må meget gerne give mig en tilbagemelding, så kan jeg lægge den på siden her:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Frysning af babymad

Du kan fryse grøntsagsmos, frugt- og bærmos ned i mindre portioner. Rens grøntsager og frugter grundigt, kog sammen med lidt vand i en tykbundet gryde, blend med kogevandet og frys ned.

Mosen bør kommes i små bægre, der er beregnet til frysning af babymad og som er fri for skadelige stoffer.

Når grøntsags- eller frugtmosen skal bruges, bør den optøs direkte i gryden. Derved bevares vitaminer og mineraler bedst.

Grøntsagsmos kan du med fordel fryse...

Læs mere i Babylex

PKU

Phenylketonuri, PKU, er en stofskiftedefekt og det kaldes også nogle gange for "Føllings syge" efter den læge, som opdagede sygdommen i 1934.

I Danmark er det jordemoderen, der efter fødslen, undersøger om barnet har PKU. Dette gøres ved at tage en blodprøve, en hælprøve på alle nyfødte. Prøven skal tages når barnet er mellem 48-72 timer gammel. Får man et positivt resultat på prøven, skal barnet have behandling før det er 2 uger gammelt og indenfor 24 timer efter det positive...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder